Göra en tavla av tyg
Hej! Tänkte göra en tavla av ett tyg. Hur gör man, vilket material behöver jag. Är det häftpistol som gäller eller vad? Ska se ut ungefär som den på denna länk:
www.mininredning.se/view.php&show=&search=&part=&sort=
Hej! Tänkte göra en tavla av ett tyg. Hur gör man, vilket material behöver jag. Är det häftpistol som gäller eller vad? Ska se ut ungefär som den på denna länk:
www.mininredning.se/view.php&show=&search=&part=&sort=
Vi gjorde en ram av fyra reglar med en femte som stöd tvärs över. På den ramen häftade vi fast tyget. Numera vet jag många som istället använder målardukar och fäster tyget runt eller helt enkelt en vanlig frigolitskiva. Använder du frigolit kan du bara sätta en spik/skruv i väggen och trycka fast skivan på.
Hahahahaaaaaaa....har samma tyg på min tavla
På åhlens såg jag att de sålde träramar att använda när man gör tygtavlor. Fanns två storlekar.
Jag har köpt kilramar på en affär som säljer hobby/konstnärsgrejer. Det är en sån ram som man spänner duk över, men den är alltså utan duk när man köper den.
Just ja.. På frigolit kan du använda knappnålar och om du har något i trä är det häftpistol som gäller.
Köpte frigolit till vår 3 cm tjock ca 60x120 cm stor (kanske... har inte måtten i huvudet). Köpt på ett byggvaruhus för 38:-
Dock klurigt att sätta upp frigolit om man inte vill spika extra spik i väggen. (Vi hade en befintligt betongkrok i betongväggen). Har hört tipset annars att att spika i två spik i väggen och sen bara trycka fast den. Skall nog testa det också någon gång i en vägg utan betong...
målardukar har vi använt oss av! och en häftpistol, och ett strykjärn att stryka tyget på innan. blev jättefint. har bilder i mitt galleri för den som vill se.
jag har också använt målardukar,satte fast tyget med häftstift så på så vis kan man lätt byta tyg om man vill.
Jag har också det tyget som tavla! Spände också upp det på målarduk. Enkelt och snyggt och den blir inte tung att hänga upp. Köpte min "ram" på Panduro, där finns många olika storlekar att välja mellan... Bild finns i galleriet!
Jag köpte två tavlor på IKEA...såna enka papperstavlor på ram. Dom klädde jag med tyg. Använde små spik för att sätta fast tyget.
Hade tur och hittade tavlorna i fynden.
Min lilla mor har klätt en dörr i det tyget. Ser otroligt häftigt ut! :)