Läcker mycket mjölk
Har en liten flicka på 1 vecka. Amningen fungerar bra tycker jag. Men jag läcker så mycket mjölk. Håller detta på under hela tiden man ammar, eller avtar det? Någon som har erfarenhet om hur det är?
Har en liten flicka på 1 vecka. Amningen fungerar bra tycker jag. Men jag läcker så mycket mjölk. Håller detta på under hela tiden man ammar, eller avtar det? Någon som har erfarenhet om hur det är?
Min son är 5 och en halv månad och jag helammar honom. Jag läcker fortfarande, speciellt om jag inte har ammat på ett tag på natten, men jag tycker nog att det har lugnat sig lite. Jag brukade ha amningsinlägg hela tiden, men nu har jag det bara om jag vet att jag inte ska amma på några timmar. Nu läcker det nog mest om jag ammar från det andra bröstet, så det är inte så farligt
Jag läckte massor i början men inte lika mycket nu och min son är 2 månader!
Det avtar betydligt är min erfarenhet. Men visst tog det tid innan det slutade, minns faktiskt inte hur länge, men det var rätt många månader.
Jag läckte ganska mycket första tiden men det avtog. Värst var det när jag ammade men då köpte jag en uppsamlingskupa på apoteket som jag hade på andra bröstet (i amningsbh:n). Ibland skedmatade maken dottern med den uppsamlade mjölken (så då fick han också vara med på ett hörn....)
Det brukar nog för det mesta avta i alla fall litegrann. För mej läkte det massor i början men blev lite mindre sedan, jag läkte dock rätt mycket ändå. Har använt mej av lite olika knep, uppsamlingskopp tex och amningsinlägg, nattetid har jag lagt en frottetvättlapp (finns i 10-pack på IKEA för 29:- ) mot det bröst som jag inte ammade från. Nu är sonen 8 månader och jag ammar inte så mycket längre, bara på kvällen, natten och morronen, vissa dagar blir det nån gång dagtid, och nu läcker det nästan inget alls, ibland kommer det nån droppe men mer är det inte.
Ett knep som jag läst om och som funkat på mej är att trycka in ett finger i bröstvårtan tills man känner att det slutar spänna i bröstet. Eller om man är lite offentligt (eller inte har lust att sitta och trycka fingrarna i bröstet
) Så kan man knipa om/trycka med armen hårt mot bröstet så läcker det mindre.
Jag trodde att alla läckte lika mycket tills jag förstod att det inte var så. Jag har tvättbara amningsinlägg och de blir så våta att de droppar när jag ammat från andra bröstet. Flickan min är 2½ månad. Vill också minnas att det avtar senare (när man inte ammar varje timma). Jag har roat konstaterat att det gick sju strålar med mjölk ut ur bröstvårtan när utdrivningsreflexen går igång. Men det är inte så för alla.
I början "sympatiläckte" mitt bröst som jag inte ammade, använde en uppsamlingskupa och kunde ibland uppmäta upp till en 1/2 dl bröstmjölk efter avslutat amning, tyvärr visste jag inte då hur man skulle spara mjölken utan jag hällde ut den i slasken :( Nu är lillkillen 5 veckor och jag läcker inte alls lika mycket som i början, tror jag läckte som mest de första 3 veckorna. Behöver byta inägg nu mera.
Höhö, min dotter är NIO MÅNADER och mina bröst sympatiläcker fortfarande när jag ammar!
Så det är visst väldigt olika det där. Jag minns inte om jag läckte lika länge när jag ammade min son dessvärre...
Jag har läckt mer ju mer mjölk jag har haft. När dom har börjat äta mat och ammats mindre har det minskat rejält.
jag läcker också jättemycket. eller det sprutar rättare sagt från den bröst jag inte ammar från. sonen är en månad och jag väntar på att det ska avta.. har en uppsamlingskupa från apoteket och den brukar rinna över. är omöjligt att amma offentligt också för om sonen tex släpper bröstet sprutar det minst 60-70 cm, kanske 6 strålar.. ååh, vad jag är less på att byta kläder 10 gånger per dag för att det läcker genom inläggen...
Min dotter är 9 månader och jag läcker ibland fortfarande, trots att jag mest ammar kväll/natt/morgon. Men inte så jag fortfarande går med inlägg. Ibland kan det dock oförhappandes suga till i brösten och bli våta fläckar, kan vara pinsamt om man är iväg nånstans, har hänt mig när jag jobbat tex..
Det lugnade mer sig betydligt efter ca 3 månader
hehe
För mig avtog det lite efter 2-3 månader. Innan dess totalblöte jag en tröja på 20-30 minuter, trots inläggen. Idag är Felicia nästen 4 månader och numera läcker jag bara när det gått långt mellan amningarna eller när hon äter från ena brösten och det andra sympatiläcker.
Känner igen det där med att det sprutar 7-8 strålar och hela hennes ansikte blir helt täckt med mjölk...man tycker synd om dem...men det är ju inte mycket att göra :).