• lillan1975

    vad hade ni köpt för 20000

    hej hade 20.000 vad för bilmärke hade ni köpt då

  • Svar på tråden vad hade ni köpt för 20000
  • Åsa82

    beror ju på vad du söker kombi eller sedan. man du får ju en volvo 740 eller 940 om du söker kombi billigt. men opel och ford är oxå billiga.


    ~♥ღ♥~Thea 060202~♥ღ♥~ Melwin 070703~♥ღ♥~
  • tangerine

    Vi har en fin fin skoda octavia kostade 26000 iofs.. men finns ju billigare, nästa bil blir en vovlo v40!

  • RoadMaster

    VOLVO!

    Bättre bil finns inte.

  • K J N

    För dessa pengar är en Volvo oslagbar, köp en så rostfri och i övrigt fräsch 740/940 som möjligt.

    Hellre en fräsch 740 än en halvdålig 940, undvik turbo, V6-motor eller motorn med 16 ventiler.

    Sedaner är oftast mer varsamt körda än kombibilar, försök hitta en som ägaren har haft rätt länge och en bil som ägaren har varit hyfsat intresserad av att underhålla.

    Antalet mil är ointressant, samma sak med årsmodellen - det viktigaste är att den är så rostfri som möjligt och fräsch i övrigt.

    Styrkorna hos dessa bilar är tre:

    All mekanik hos 740/940 är enkel att laga eller billig att laga om man lämnar in bilen, reservdelarna är billiga och det finns berg av begagnade bilar och delar att hitta. Inget kan gå sönder som är riktigt svindyrt att laga. Lite grovt så kan man säga att alla kan meka 740 o delarna kan köpas på Konsum för växelpengar.

    Dessa bilar tillhörde de mest krocksäkra bilar som tillverkades på den tiden då de var nya. Volvos goda rykte för säkerhet är ingen slump utan väl dokumenterad av oberoende instanser under decennier tillbaka.

    Grundkvalitén är kanon, dessa bilar och i synnerhet dess motorer ("rödblocken") är ohyggligt slitstarka, korrekt skötta går de verkligen 100.000 mil utan större slitage. Motorerna är primitivt byggda av grova material som gjutjärn och liknande, rena stridvagnskvalitén. Samma sak gäller med växellådor, bakaxlar och andra större mekaniska komponenter, grovt, tungt och rejält.

    Noteras bör att jag egentligen inte gillar Volvo men man kan inte blunda för faktum - köper man bil för under 30.000 kr så ska man bara köpa en 740/940 och ju mindre pengar man spenderar desto viktigare är det att man

  • mogreta

    Vi har bl.a en volvo850 (sedan) som är 16år gammal och rullat snart 26`000mil helt problemfritt!
    De ligger nog runt i din prisklass TS.

  • Master J

    20000,oo en sju helsikes massa pengar. I mitt fall med över 30 år som bilmekaniker hade det funnits en mängd olika bilar. Dock inte en enda Volvo, detta då de alltid övervärderas i Sverige.

    liten bil/ avstå kan vara rena rama dödsfällan pga sin storlek.

    mellanklass/ Ford Mondeo, Peugeot 407, Passat, Skoda mfl

    stor bil/ Ford Scorpio, Citroen C5, Peugeot 607, Chrysler Voyager, Pontiac-Chevrolet TransSport, Ford Galaxie. möjligen en 940 Volvo....(240/740 bilarna är ohyggligt gamla)

    stor bil brukar medföra aningen högre bränslekostnad men mindre reservdelspriser. små bilar det motsatta om man har tur.

  • R Franklin

    K J N skrev 2007-11-25 11:08:57 följande:


    Dessa bilar tillhörde de mest krocksäkra bilar som tillverkades på den tiden då de var nya. Volvos goda rykte för säkerhet är ingen slump utan väl dokumenterad av oberoende instanser under decennier tillbaka.
    Nåja, snarare finns en kraftigt överdriven tilltro till Volvos krocksäkerhet.



  • annicavillhabeis

    Inte volvo...har en själv, 850, billig å köpa är volvon å stor bil osv, men så himla dyra att äga både i försäkrning å bensin..vill ha tebaka vår lilla toyota corollo som oxå låg i den prisklassen ca, men den blev mos av en lastbil Rekomenderar inte volvo iaf, inte i den prisklassen.

  • Exchange
    R Franklin skrev 2007-11-30 16:16:03 följande:
    K J N skrev 2007-11-25 11:08:57 följande: Nåja, snarare finns en kraftigt överdriven tilltro till Volvos krocksä

    Japp. Lägg hellre ett par kronor till helt enkelt och stirra sig inte blind på Volvo.
  • Exchange
    lillan1975 skrev 2007-11-24 18:37:49 följande:
    hej hade 20.000 vad för bilmärke hade ni köpt då
    vill du ha en kul och snygg bil (ja smaken är som röven, klöven)

    Toyota Celica från runt 89-90 får du för runt 16'.

    Mazda 626 kupe för runt de pengarna med.

    En SAAB 9000 får du också för runt de pengarna. Kul och säker!

    Har ägt en av varje
  • Gemini1
    R Franklin skrev 2007-11-30 16:16:03 följande:
    K J N skrev 2007-11-25 11:08:57 följande: Nåja, snarare finns en kraftigt överdriven tilltro till Volvos krocksä

    Faktum kvarstår att dessa bilar är bland de säkraste du kan åka i från den tiden. Tror inte en valfri Renault från samma era skulle prestera särskilt väl, eller vad tror du?
    För 20 tkr kan man få tag i en bra Volvo 850 av de första årsmodellerna. Dessa är betydligt säkare vid dessa offsetkrockar som visas ovan då de redan vid designerbordet hade detta i åtanke. För övrigt är det Mercedes som alltid har legat i framkant vad gäller säkerhet. Redan 1981 presenterade de sin Mercedes S-Class (W126) som då var världens första bil som hade designats för att hantera krockvåldet på bästa möjliga sätt.

    Saxat från http://www.whnet.com/4x4/crashes.html:
     
    "The W126 was also the first vehicle constructed to specifially withstand offset crashes - employing a forked front end structure, which redirects and distributes the energy over the front of the passenger safety cage."  

    Mvh:
    Thomas
  • R Franklin
    Gemini1 skrev 2007-11-30 18:23:28 följande:
    Faktum kvarstår att dessa bilar är bland de säkraste du kan åka i från den tiden. Tror inte en valfri Renault från samma era skulle prestera särskilt väl, eller vad tror du?
    Självklart inte. Och ingen som påstått att Volvo inte är säkra för sin tid. Däremot är de inte speciellt säkra, gäller att hålla isär begreppen här. Det är en gammal och omodern bil.

    Möjligt att det är det bästa man kan få för 20.000SEK, men säker är den inte. En modernbil är betydligt säkrare oavsett bilklass, storlek eller tillverkare.

    Volvo Amazon 120 var säker för sin tid också då det var den första bilen med trepunktsbälte, men ingen skulle komma sig för att säga att den är säker idag.
  • K J N

    Självklart utveckar sig säkerheten succesivt men för 20.000 kr är det svårt att hitta en säkrare bil än Volvo.

    Visserligen är även SAAB, Audi, Mercedes osv mycket säkra men de har oftast högre driftskostnader i den här prisklassen än vad man får av en Volvo 740/940.

    Bortsett ifrån detta så kan man aldrig trixa bort fordonets egenvikt som är mycket betydelsefull för krocksäkerheten oavsett fordonets ålder och prisklass.

  • Gemini1
    R Franklin skrev 2007-11-30 18:34:05 följande:
    Självklart inte. Och ingen som påstått att Volvo inte är säkra för sin tid. Däremot är de inte speciellt säkra, gäller att hålla isär begreppen här. Det är en gammal och omodern bil.Möjligt att det är det bästa man kan få för 20.000SEK, men säker är den inte. En modernbil är betydligt säkrare oavsett bilklass, storlek eller tillverkare.Volvo Amazon 120 var säker för sin tid också då det var den första bilen med trepunktsbälte, men ingen skulle komma sig för att säga att den är säker idag.
    Tror nog precis alla vill ha råd med det allra senaste vad gäller bilar, men när nu tråden handlar om bilar i 20 tkr-klassen är det bästa man kan göra att välja en så säker bil som möjligt för pengarna. Det är där fokus ligger, ingen som har påstått att äldre Volvos är säkrare än dagens bilar.
Svar på tråden vad hade ni köpt för 20000