• Kalle Karls mamma

Glutenfri pepparkaksdeg

Nån som vet om man kan köpa det elller nån som har ett bra recept

Den som lever utan dårskap, är inte så klok som han tror.
  • Svar på tråden Glutenfri pepparkaksdeg
  • svårt att vara unik

Ska finnas i frysdisken på välsorterade mataffärer enligt en glutenintolerant kompis till mig!

• svårt att vara unik

"Fria" heter visst märket.

• Lin80

Jag brukar alltid göra denna, byter oftast ut kryddorna mot färdiga pepparkakskryddor (eller vad den påsen kallas).

1/2 dl sirap 1/2 dl socker
    50g margarin 1 tsk kanel
    1 tsk ingerfära 1 tsk nejlikor
    1 ägg 3/4 tsk bikarbonat
    3 1/2 dl glutenfri mix

Koka upp socker och sirap och häll det hett över fett och kryddor.
    Rör massan kall och blanda sedan i det uppvispade ägget och mixen blandad med bikarbonaten.
    Låt degen vila övertäckt på kallt ställe över natten.
    Arbeta degen smidig och tillsätt eventuellt mer mix. Kavla ut den, men inte för tunt, på bakbord. Ta ut kakor med mått.
    Grädda i 200-225c ugnsvärme ca 3 min
    (Från boken bra mat utan gluten och mjölk, ica bokförlag)

Lycka till

• Corze

ska även finnas en deg från hans och greta om jag minns rätt som jag använde förra året den är rätt ok..

Bebis i magen BF 9mars 2008
  • Kalle Karls mamma

perfekt inte nån som har ett gott recept på lussebullar helst med kessela i

• Corze

letar själv eftr ett vettigt, haft olika resultat på olika recept, men kessela är verkligen att föredra, googla runt lite, de godaste jag lyckats med var med kessela men då kunde jag inte baka ut degen bra utan gav upp å hälde den å¨plåten men så saftiga å goda...

Men finns en hel del recept på nätet, jag ska testa nått nytt nästa helg =).. testade sempers recpet nu förra helgen, är lättbakta men blev inte så saftiga då de inte innehåller kesella

Bebis i magen BF 9mars 2008
  • Kalle Karls mamma

corze jag bakade vanliga bullar för ett tag sedan med havremjölk och husk dom blev kanon att baka ut smakar och ser ut precis som vanliga kanelbullar

• Lin80

Letar själv efter goda recept på lussebullar, mina blir så torra o trista att jag faktiskt gett upp helt. Gör muffins med saffran o russin i istället...

• Kalle Karls mamma

Hittade dessa på www.allergimat.com

Fast fanns ingen kesella i men man kan ju byta ut grädden mot havremjölk.

Filippas lussebullar    GlutenfrittLaktosfrittMjölkproteinfrittVetestärkelsefrittSojaproteinfritt  (2006-12-07 av Liselotte, se profil)

Ingredienser (20 portioner)Instruktioner75 gram mjölkfritt margarin (alt även sojafritt)
    2 dl. havregrädde
    1 paket jäst
    2 tsk. fiberHUSK
    2 ägg
    1 dl socker
    1 paket saffran
    1 krm. salt
    1-2 tsk. kardemumma
    ca 5-6 dl sempers mjölmix (nat. glutenfri)
    russin Smällt margarinet och blanda i grädden. Värm till fingervarmt. Smula ner jästen.
    Häll i fiberHUSKEN och låt det svälla en liten stund.
    Blanda ner de uppvispade äggen, sockret, saffranet (som man först mortlar tillsammans med en sockerbit för att få ut mesta möjliga smak), saltet och kardemumman. Rör ihop.
    Blanda ner mjölmixen, ta lite i taget så att det inte blir för mycket (degen ska INTE släppa kanterna i bunken, då har man haft i för mycket mjöl!).
    Arbeta degen LÄNGE.
    Jäs i 30 minuter. Baka ut bullarna, det går inte att rulla dom med händerna, men med hjälp av en silikon-slickepott kan man ändå forma dom till runda bullar. Låt jäsa i 30 minuter till.
    Pensla med uppvispat ägg och tryck i russin.
    Grädda i ca 5-7 minuter på 250 graders värme.

• Kalle Karls mamma

man kan ju byta ut sockret mot vit baksirap så blir dom fluffiga och goda

• abnocto

Detta har flera sagt till mig är bra, ska prova till nästa helg:

Pepparkakor ca 75 st

75 g smör el marg
    1/2 dl socker
    3 msk sirap
    1 1/2 tsk malen kanel
    1 tsk malen ingefära
    1 tsk malen kryddnejlika
    1/2 tsk malen kardemumma
    1/2 tsk fiber HUSK
    1 ägg
    ca 5 dl glutenfri mix (ca 300g)

Smält matfett, tillsätt socker, sirap, kanel, ingefära, kryddnejlika, kardemumma och FiberHusk. Låt smeten svalna. Blanda i ägg och gf mix, lite i taget, så att allt blandar sig väl. Låt degn vila under plast i kylskåp ca 1 timma.
    Sätt ugnen på 200 grader. Lägg degen på ett bakplåtspapper. Klappa den med mjölade händer. Kavla. Lägg ett papper över degen och vänd upp coh ned på alltihop. Ta av det övre pappret coh klappa degen med mjölade händer och kavla igen. Upprepa tills degen är lagom tunn. Ta ut kakor med pepparkaksmått. Provbaka några kakor. Tillsätt lite mer mix om kakorna flyter ut.
    Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter.

Svar på tråden Glutenfri pepparkaksdeg