• JoJo78

Syskonpresent?!

I februari ska vår då 2 årige pojke bli storebror. Vet inte om det är brukligt men ska man kanske ge honom en present som "storebror-present"? eller ska man skippa det för att inte göra någon stor grej utav det, att bebisen är present nog??

Hur har ni andra gjort när det gäller personer som kommer och ska gratulera till bebisen och inte haft med sig något till storebror. I vårt läge är ju Hugo bara 2 år och kan inte riktigt förstå varför inte han får, det har han ju alltid annars fått... Skulle ni ha ett "lager" med presenter som man kan ge honom istället om detta skulle ske??

Några mycket materiella frågor... men jag vill försöka undvika problem med avundsjuka som lätt kanske kan uppstå som man lätt kan undvika med en liten materiell sak...

Tacksam för svar om hur ni gjort när syskonen anlänt!!

• Svar på tråden Syskonpresent?!
  • princess of woolfs

Vi gav en syskongåva till storebro, som då var tre år, och sa att det var från lillasyster. Och han fick ge henne en liten nalle när han träffade henne första gången, då hon var några timmar gammal.
    Släkt och vänner gav honom presenter likväl som lillasyster när de kom och hälsade på, och om ni inte tror att era släkt och vänner gör det kanske ni kan hinta om det, att faktiskt gratta pojken som blivit storebror, alternativt ha något litet själva som ni kan ge honom. För jag tror det där är ganska viktigt, och det är klart att grabben som blir storebror ska gratuleras för det!

• Havsjungfrun

Lillasyster gav 21 månaders stotrebror en bok på BB. Stort plus i kanten för de som har med sig present till honom också. Har de inte haft det har han fått öppnat och i och för sig varit nöjd med det också.

• JoJo78

Tack för svaren.

Ja jag kan tänka mig att det kan uppskattas att få en present men jag tänkte inte på att storebror självklart kanske vill ge lilla syster/bror något på BB också. Det får jag be pappan ordna när han åker hem och hämtar storebror till bb!! ;)

Litar självklart på alla släktingar men inte på alla kompisar, framförallt inte dem som inte har några egna barn (vilket är de flesta i vår umgängeskrets).

Tack för tipsen på presenter också!!

• TjorveniSkåne

Det fungerade mycket bra att lillebror gav en fin bil till storebror vid första mötet.

När vi fick besök lät vi storebror hjälpa den lille med att öppna presenter, det var fullt tillräckligt för honom.

• Yggdrasil

Vi hade presentbyte på BB Min son hade fått köpa ett mjukdjur i förväg och vi hade fixat en träjärnväg som stod och väntade när han kom och hälsade på - från lillasyster var den såklart och han blev SÅ glad.

(oooh, blir sentimental när jag tänker på det - att få barn är starkt men ÄNNU mer fantastiskt är det när barnen för första gången ska träffas!)

De flesta som hälsade på var väldigt smarta och hade med en extra present till storebro - utan att vi hade sagt till innan. Det var ju jättebra, emn jag tror ärligt talat att han inte hade brytt sig om han inte fått något - han fick nämligen öppna alla lillasysters paket och det där öppnandet är ju det roligaste egentligen. Sedan var det ju bara kläder också, kanske hade varit annorlunda om hon fått kul prylar i hans ögon.

Om du vill kan du ju alltid ladda upp med några tablettaskar eller leksaksbilar och smyga till besökare?

• heavenlyjunkies

vi får vårt andra barn i vår och tänker säga till folk som ska komma och hälsa på att dom inte behöver köpa nånting till bebisen. vill dom ändå göra det får dom köpa dubbelt upp så stora tjejen också får paket, tror annars hon kommer bli  väldigt ledsen och inte förstå varför plutten får något men inte hon...

• OopsyDaisy

När vi kom hem från BB med lillebror hade vi med en leksaks-skruvdragare till storebror (som då var 22 månader) och han blev mäkta imponerad av den nye lille typen.

• Dramaonline

Jag är faktiskt emot att syskon ALLTID ska ha bara för att den andre får. Hur konsumtionstokiga får vi bli?!

Okej, möjligtvis en enda present när barnet kommer, för att fira med hela familjen, men verkligen inte ett helt lager.
    Jag tror det är nyttigt att lära sig unna andra.

Och jag är fullt beredd på att ta den fajten. "Du får/fick på din födelsedag, nu är det brorsans tur."

Jag kommer inte vägra ta emot "syskon-presenter" om nån gjort sig omtanke, men inte heller dölja min syn på det för mina närmaste.

• JoJo78

Det handlar inte om konsumtion. Det handlar om att SLIPPA syskonavundsjuka till en början när bebisen anländer. Det handlar alltså om min son som är 26 månader när hans syskon föds och HAR alltså då ingen förståelse om att bara bebisen ska få presenter. För mig handlar det om psykologi för att få första tiden så positiv som möjligt för storebror!! Om jag skulle välja så skulle jag hellre se att storebror från presenterna när bebis anländer än att bebis får det, herregud, bebisen fattar ju inte presenter alls, medans storebror har börjat fatta just detta nu ju!! Hade storebror varit 4-5 år, då hade jag inte funderat i dessa banor då han då varit stor nog att kunna förstå skillnaden men det är inte en 26 månaders!!

• JoJo78

ditt val i så fall. jag anser inte att man kan lägga så stort krav på förståelse på en så liten...

• Dramaonline

Men det förekom ingen avund.
    Det var som att syskonet i sig var tillräcklig present. Det var en lycklig tilldragelse i storasyskonets liv också.

Det jag vänder mig emot är att man genom att förvänta sig avundsjuka snarare skapar den och belönar den än botar den.

Och om den ändå uppstår spontant så anser jag att det är nyttigare att trösta med uppmärksamhet och närhet, än med prylar.

Det är mitt val, det.

• jonna80

Hej jag vill tipsa om att låta storebro få köpa en gåva till lillasyrran eller lillebror.
    Dels känner dem sig klite stora och malliga, plus att det är roligt att ha...

• nyttigen

Lillan fick en present av lillebror när han kom hem. Han fick en liten nalle av henne, men det var först senare. Hon fick titta ut den och ge honom den själv.

Däremot så undanbad vi att folk skulle köpa presenter till lillan bara för att lillebror skulle få. Hon var nästan 2 när han kom och det var inga problem. Hon fick ju hjälpa till med att öppna dom.

Jag gillar inte heller tanken på syskonpresenter.

• Jessica24

Vi kommer att köpa en present att ha med till BB då vår son (han kommer vara 21-22 månader då) kommer för att hälsa på första gången.
    Det är tänkt att vara en present till honom från den nya bebisen.

Däremot har jag aldrig tänkt på att ha lite presenter hemma. Men samtidigt tycker jag det är viktigt att visa dom att andra också kan få saker vid speciella tillfällen så som födelsedagar osv.
    Men just med tanke på att de äldre barnet inte ska känna sig utanför, så kanske det kan vara något?!
    Vet för övrigt att min familj kommer att visa sonen mest uppmärksamhet då dom hälsa på i början osv.
    Det tåls att fundera på helt klart.

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
Svar på tråden Syskonpresent?!