• Amber1975

Personbevis till pass

Vilken typ av personbevis ska man beställa när man behöver beviset till att få nytt pass vid namnbyte? Finns ju massa olika alternativ på skatteverkets sida.

• Svar på tråden Personbevis till pass
  • Amber1975

Men på den med pass står det ju:

Personbeviset används vid ansökan om utländskt pass, främlingspass eller liknande. Numera behöver du inte beställa personbevis för svenskt pass annat än i undantagsfall. De uppgifter som krävs för utfärdande av svenskt pass finns tillgängliga för polisen dagen efter registreringen i folkbokföringen.

Det är ju inte det jag ska ha. Eller är det?

Ja Danielaa, det är tydligen annorlunda vid namnbyte.

• Fru Bragstad
    Amber1975 skrev 2007-11-25 02:18:12 följande:
    Men på den med pass står det ju:Personbeviset används vid ansökan om utländskt pass, främlingspass eller liknande. Numera behöver du inte beställa personbevis för svenskt pass annat än i undantagsfall. De uppgifter som krävs för utfärdande av svenskt pass finns tillgängliga för polisen dagen efter registreringen i folkbokföringen. Det är ju inte det jag ska ha. Eller är det?Ja Danielaa, det är tydligen annorlunda vid namnbyte.
    Aha.. okej.. då kan jag tyvärr inte va till nån större hjälp!
  • Amber1975

Tack ändå Danielaa
    Det var gulligt att du ville hjälpa.

• giftgrodan

det verkar väl ändå som att det är det personbeviset (för pass) du ska ha, som jag tolkar texten.

• sommartorpet

Varför skulle det vara annorlunda vid namnbyte?

1 Du ska ha ett svenskt pass

2 Antagligen ansöker du inte om passet på själva bröllopsdagen utan dagen efter.

Alltså ett svenska pass (inget utländskt eller främlingspass) som du söker tidigast dagen efter att det nya namnet är infört i folkbokföringen, dvs du uppfyller reglerna för att du inte behöver personbevis då uppgifterna finns hos folkbokföringen.

• Amber1975

Men det står på Polisens hemsida att jag behöver ett personbevis.

Svar på tråden Personbevis till pass