tårtfyllningar
Hallå finns det någon som har goda förslag på fyllningar till tårta. jag ska täcka tårtan med sp, och fylla topen med choklad roser. men ska jag ha vanlig botten eller choklad? och villken fyllning?
Hallå finns det någon som har goda förslag på fyllningar till tårta. jag ska täcka tårtan med sp, och fylla topen med choklad roser. men ska jag ha vanlig botten eller choklad? och villken fyllning?
när vi bakade tårta till sonen 3-årsdag hade vi bl.a. grädde mellan, som jag hade mosat jordgubbar och blandat ner i. Jättegott blev det!
jag brukar alltid ha ett lager med mosad banan och ett lager med mycket vanlijkräm!! Den fyllningen passar ihop med all topping!!
Puffar på, är ute efter samma grej.
Fluffig dumlekolakräm
3dl vispgrädde
180g dumlekolor
Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.
Det är viktigt att den får bli riktigt kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!
Nougatmousse
3 dl vispgrädde
150 g dubbelnougat
Klipp eller skär ner nougaten i mindre bitar. Hetta upp vispgrädden i en kastrull - Får absolut inte koka! Lägg i bitarna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.
Det är viktigt att den får bli riktigt kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!
Jag tycker hallon och choklad passar utmärkt ihop. Brukar ta frysta hallon och mosa ihop och använda som fyllning. Handlar du på ICA är Euroshoppers perfekta och billiga för ändamålet.
Ååå det lät grymt gott!
Kan mycket varmt rekomendera följande:
JFL:s bloggar
Fyllda med både enkla och avancerade smaskiga recept. Bloggen "Att fylla tårtor" innehåller alla recept på fyllningar.
www.familjeliv.se/hem/jfl/blogg.php
Själv älskade jag limefromage och kokosmousse, men det är mer vuxentårta.
När jag gjorde min tårta hade jag vanlig sockerkaksbotten. Lager 1 bestod av fluffig dumlekolakräm och lager 2 bestod av banangrädde. Tårtan täcktes sedan med chokladcreme. Bild finns i mitt galleri.
Chokladkräm
En enkel och otroligt god chokladkräm till fyllning, täckning (frosting) och eller dekoration av tårtor.
1 dl socker
1 dl kakao
3 dl vispgrädde
Rör ihop socker och kakao. Häll på grädden och rör ihop. Ställ in i kylen i 30 minuter så att kakaon och sockret löses upp i grädden.
Vispas med elvispen fluffig och tillräckligt hård så att det bildas toppar.
Sen är det bara att fylla, täcka och dekorera.