• Anonym (näsblod)

Näsblod av kortisonspray??

Har använt kortisonspary som jag fick av läkaren mot svullnad i näsan för några veckor sedan.De senaste dagarna har jag blödit massor med näsblod.Någon som vet om det kan bli så? ska ringa i morgon men tänkte höra om någon har erfarenhet här..

• Svar på tråden Näsblod av kortisonspray??
  • olpansfamilj

om du blöder mycket så kontakta läkaren. Man ska imte blöda mycket.

• olpansfamilj

har för mig att det kan bli hål i nässkiljeväggen av det om man har otur, läs om biverkningarna på medicinen

• Anonym (näsblod)

Jo jag läste den och det stod att det kunde bli det eller att man kunde få blodblandat nässekret men det här är rent blod som rinner..

• olpansfamilj

nej, då är det inte bra alls....

• Långbenopluto

Min nässkiljevägg gick sönder när jag använde kortisonspray.. Jag har nu ett ca 1 cm stort hål mitt i näsan...

Gjorde jätteont när det gick sönder, jag blödde ca 1,4 liter blod och fick ligga på IVA i 24 timmar. Läkarna var tvungen att använda en laser för att stoppa det intensiva blodflödet

Man ska vinkla sprayen utåt i näsan för att få så lite som möjligt på nässkiljeväggen...

Mamma till Marcus och Isak
  • olpansfamilj

vad läskigt tines!!

• Långbenopluto
    olpansfamilj skrev 2007-11-25 13:15:25 följande:
    vad läskigt tines!!
    Ja, inte var det kul...
  • tsunami

Oj, kan det bli så pass illa, Tines?? Jag har problem med täppt näsa i vanliga fall, och nu när jag är höggravid, MÅSTE jag använda det varje natt. Blöder en del nästblod, men trodde det mer hörde till graviditeten. Häromdagen blödde det ganska mycket, annars bara litegrann.

• Långbenopluto
    tsunami skrev 2007-11-25 13:44:14 följande:
    Oj, kan det bli så pass illa, Tines?? Jag har problem med täppt näsa i vanliga fall, och nu när jag är höggravid, MÅSTE jag använda det varje natt. Blöder en del nästblod, men trodde det mer hörde till graviditeten. Häromdagen blödde det ganska mycket, annars bara litegrann.
    Min nästäppa började i samband med min första graviditet, jag blev beroende av nässpray och använde det i hela 8 år

Blev beroende igen i smaband med min nadra graviditet... det är ett h-e...

Men nu är jag fri Jag navänder näsolja en gång om dagen för att smörja slemhinnorna som är helt förstörda...

Försök att INTE använda nässpray!!!
  • tsunami

Jag vet att man inte ska använda nässpray i onödan. Och vanliga nässprayer använder jag ytterst sällan. Men jag har som sagt problem med nästäppa som beror på "icke-allergisk" reaktion i näsan. Och då rekommenderar läkare att jag använder det när besvären blir för stora. Vilket de alltså är nu, när jag är höggravid, det är torr luft inne osv. Men, det är bara några veckor kvar nu. Är beräknad till 27 december. Det brukar bli bättre igen, bara någon vecka efter förlossningen.

Hemskt att vara beroende av nässpray under så pass många år, Tines! Jag har för mig att jag har läst att om man använder mycket nässpray som barn, är risken större att man behöver har det ofta som vuxen oxå? Jag var ett öronbarn, och använde alltså ofta näsdroppar och nässpray, när jag hade öroninflamation.

Svärmor använder näsolja för känsliga slemhinnor i näsan, men jag tycker jag snarare blir mer täppt av det, tråkigt nog.

Men du får alltså leva med ett hål inne i näsan nu? Det låter inte alls roligt.

• Långbenopluto

Ja, du jag ska säga dig att ibland när jag drar in luft i näsan så låter det som en visselpipa

Ganska kul ibland när folk frågar vad som lät

Men skämt åsido... man kan i och för sig "laga" hålet men läkarna har avrått mig för det kan bli fula infektioner...

Det där om man använder nässpray som barn har ett samband som vuxen vet jag inte...

• tsunami

Ja, det är väl rätt att försöka se det från den ljusa sidan?

Svar på tråden Näsblod av kortisonspray??