• Marija79

Skriv ner era favoritrecept :-)

Jag älskar att laga mat jag så jag skulle gärna vilja ha era favoritrecept!
    detta är en tråd där vi delar med oss av våra kulinariska kunskaper.
    jag är väl lite av en expert på balkan mat så vill ni ha nåt speciellt recept fråga på bara!
    Här kommer mitt favoritrecept just nu...

Kotlettrad med pesto och torkade frukter

ingredienser:
    1 benfri kotlettrad
    2 msk grön pesto
    torkad frukt, plommon, äpple, aprikoser
    salt, peppar, rosmarin
    olivolja
    lufttorkad skinka

Skär kotlettraden på längden och vik upp den, lägg pesto i nedre delen av raden och lägg på torkade frukter. Vik ihop kotlettraden och gnid in kryddorna.
    Linda in raden i lufttorkad skinka och smörj den med olivolja.
    Lägg i en glasform som är ungefär i samma storlek som själva kotlettraden.
    Stek i ugnen på 130C i ca 3 timmar...
    Servera med klyftpotatis, kall sås och en god sallad
    JÄTTEGOTT!!!

• Svar på tråden Skriv ner era favoritrecept :-)
  • bumse2

MANGO KYCKLING.

4 st. kycklingfiléer
    Salt och peppar
    2 tsk olja eller margarin
    1 msk vetemjöl
    1-2 dl vatten
    1 hönsbuljong tärning
    1 msk soja
    1 tsk sambal oelek
    1 st. purjolök
    2 msk mango Chutney
    4 dl creme fraich

Tillagning.

Bryn kycklingen, salta och peppra efter behag. Strimla purjon och fräs den någon minut i fettet. Tillsätt creme fraichen, mjölet och vattnet (blandas), smulad buljong, sambal oelek och mango chutney. Låt allt puttra i ca 10 min på svag värme under lock.

Servera med ris eller klyft potatis och en god sallad.

• Marija79
    bumse2 skrev 2007-11-25 12:07:27 följande:
    MANGO KYCKLING.4 st. kycklingfiléerSalt och peppar2 tsk olja eller margarin1 msk vetemjöl1-2 dl vatten1 hönsbuljong tärning1 msk soja1 tsk sambal oelek1 st. purjolök2 msk mango Chutney4 dl creme fraich Tillagning.Bryn kycklingen, salta och peppra efter behag. Strimla purjon och fräs den någon minut i fettet. Tillsätt creme fraichen, mjölet och vattnet (blandas), smulad buljong, sambal oelek och mango chutney. Låt allt puttra i ca 10 min på svag värme under lock.Servera med ris eller klyft potatis och en god sallad.
    Låter himelskt gott
    gud, vad jag ÄLSKAR mat!
  • alisandra

Jag har receptet på VÄRLDENS godaste paj.
    Den albanska pajen Pite.

Men orkar just nu inte skriva ner receptet eftersom det är svår och göra, svårt och förklara hur man ska göra också.
    Men jag ska ta mig tid och skriva in den sen.

Man kan göra den med massa olika sorters fyllningar i.
    Jag brukar göra med spenat/feta eller lök/köttfärs.

Sååååå gott! Mums.

Kosovo har så mycket god mat! Är så glad att jag träffade min kosovoalbanske man, så jag fick uppleva deras matkultur. :D

• Marija79
    alisandra skrev 2007-11-25 12:33:19 följande:
    Jag har receptet på VÄRLDENS godaste paj.Den albanska pajen Pite.Men orkar just nu inte skriva ner receptet eftersom det är svår och göra, svårt och förklara hur man ska göra också.Men jag ska ta mig tid och skriva in den sen.Man kan göra den med massa olika sorters fyllningar i.Jag brukar göra med spenat/feta eller lök/köttfärs.Sååååå gott! Mums.Kosovo har så mycket god mat! Är så glad att jag träffade min kosovoalbanske man, så jag fick uppleva deras matkultur. :D
    Själv kommer jag från Serbien och vi brukar också göra Pite med en massa olika fyllningar, bäst är det om man gör degen själv. Man kan köpa i Arabaffärer men det smakar inte lika gott som hemmagjord
    Pite är himelskt gott, jag håller med. min favorit är med kötfärrs och med ost
  • alisandra

Jag har aldrig köpt färdig, jag gör alltid själv.
    Ja, med köttfärs och feta! Mums!
    Älskar pite.

Marija79 skrev 2007-11-25 12:36:11 följande:
    Själv kommer jag från Serbien och vi brukar också göra Pite med en massa olika fyllningar, bäst är det om man gör degen själv. Man kan köpa i Arabaffärer men det smakar inte lika gott som hemmagjord Pite är himelskt gott, jag håller med. min favorit är med kötfärrs och med ost
  • mosterYster

OH jag ÄLSKAR pite!!! Recept, någon? SNÄLLA?!?

• Marija79
    mosterYster skrev 2007-11-25 13:33:22 följande:
    OH jag ÄLSKAR pite!!! Recept, någon? SNÄLLA?!?
    Om du inte vet hur man gör degen, det är komplicerat med att töja ut den och så så köp Jufke hos "araben".

Mitt favvo recept är som följande:

500g-1kg fläskfärs
    1 riven potatis
    2 gula lökar
    peppar
    salt
    1tsk paprikapulver
    en bit ca 10x10 cm fetaost.

hacka löken och bryn den i 2 msk olja,när löken är genomskinlig lägg i färsen krydda och bryn så att den blir grynig.
    Ta degen (jufke) och lägg i botten på en plåt, läg 2-3 jufke och olja lite emellan, strå över lite köttfärs och smula över lite ost, lägg på 2 jufke igen med olja emellan och vara så tills färsen tar slut, ja just det, potatisen ska man också lägga i smeten när man brynt färdigt köttfärsen eftersom den drar åt sig fettet.
    Avsluta alltid med jufke på toppen och olja lite.

Gör man egen deg så är det lättare att rulla ihop den än att varva som man gör med färdig köpedeg.

En annan fyllning som är god är spenat och fetaost!

Stek lite spenat och lök, blanda med feta ost när det är klart.
    Fyll degen med denna mset och stek i ugnen på 175 grader tills degen fått fin färg!

Jätte gott!
  • mosterYster

Har alltid gjort egen deg, men det är resten jag tycker är mest komplicerat... TACK för receptet!

Svar på tråden Skriv ner era favoritrecept :-)