• Babe26

Farligt med våtservetter!!

Fick idag tidningen "Vi Föräldrar" där dom hade testat alla möjliga olika sorters våtservetter.Ingen av dom märkena vi har på marknaden var "godkända" och dom flesta var fulla med en massa kemikalier som små barn absolut inte ska utsättas för.Värst var det om man använde dom för att torka ansiktet el händerna.Istället rekommenderade dom att man använde sig av tvättlappar och någon krav-märkt tvål.

Hur gör ni när ni har bytt blöja tex?.Finns det några bra tips som man kan använda istället för dessa våtservetter?.

• Svar på tråden Farligt med våtservetter!!
  • Majsan70

Vi använder våtservetter. Det finns så mycket här i livet som är livsfarligt. Man skall inte ha den krämen, inte den tvålen, inte äta det eller dricka det. Inta andas där o inte vara här.....

Vi har gjort vårt val när det gäller den här saken, men kanske gör andra val när det gäller annat som är "farligt"

• Viran

man kan ta vanliga tvättservettar och blöta och lägga i en påse...

• Tessy

Jag har alltid använt vatten och pappersservetter. Lite jobbigare ibland att få bort allt kladd men gnuggar man tillräckligt så försvinner det. Känns skönt att slippa använda våtservetter. Jag har tidigare haft liberos men efter att jag har läst vi föräldrars test så bestämde jag mig för att inte köpa våtservetter alls. Lycka till!

• lislus

Oj, jag har använt dom till att torka händer och fötter på liten när hon gör sin morgontoalett. Ska sluta med det. Jag tänker dock fortsätta med att använda dom till rumpan när hon pruttat (en gång per dag). Vi har inte skötbordet i närheten av vatten så det är väldigt praktiskt.

• Vanessa1

Vi använder oxå våtservetter och det funkar jätte bra för oss, som Majsan 70 säger det är mycket som är farligt. Man kan inte lyssna på allt då kan man snart inte använda, äta något!

Vå dotter har inte fått några utslag och jag änvänder de inte och torka ansiktet med utan bara vid blöjbyten. Så då får hon ju inte i sig några kemikalier.

Det är det absolut bästa alternativet för oss som inte har skötbordet i badrummet utan i hennes rum. Började med att använda torra servetter och hade vatten brevid men det blev så blött och söligt!

• niiina

Jag vill inte låta bättre än nån annan nu men det där tycker jag är en självklarhet efter att ha tittat på våtservetternas innehållsförteckning. Bara massa skit i dom. Jag har nån gång köpt ett par som jag haft i krisfall då vi varit ute, annars har vi köpt torra tvättlappar som vi blött ner och hällt weledas babyolja på då vi tvättat Johannes i rumpan som liten. Det har funkat perfekt.
    Sen från ett års ålder började vi skölja honom i rumpan över handfatet.

• Snuttan26

Är det lika dåligt att använda parfymfria?Jag använde icas med aloe vera,men det var visst inte bra.Det verkade svida i rumpan,även om han inte hade sår el sprickor.

• Katharina

Jag använde våtservetter på mig själv när jag var gravid och det svider Skulle aldrig använda det på Leo. Jag har uppblötta papperservetter i en plastpåse med mig i väskan samt olivolja att tvätta med. Hemma har jag en pumptermos med varmt vtten och olivolja.

• Widde

Hmm..det hade jag ingen aning om..jag använder våtservetter....

Svar på tråden Farligt med våtservetter!!