• R Mutt

Elevassistent/Resurs?

Jag har precis fått jobb siom elevassistent. Håller fortfarande på och diskuterar vilkoren kring min tjänst men det är klart att jag fått den och jag ska börja på tisdag..

Tänkte höra lite mer er som har detta yrke (antar att det bör finnas åtminstone någon?.

Vad har ni för arbetsuppgifter och hur långa dagar jobbbar ni?
    Hur funkar det med lunch och rast mm? Klarar era elever sig själva den tiden eller får ni avlösning?

Hur är er tjänst utformad (uppehållstjönst, semestertjönst eller vad det finns för varianter?) Arbetar ni även lov eller använder ni loven för planering - eller har ni ledigt? Hur mycket av arbetslagets planering/konferenser o dyl deltar ni i? Hur mycket kringtiod har ni för planering i övrigt utöver den tid som ni är med elev/elevgrupp?

Undrar också vad ni fick i ingångslön och vilken utbildning ni har. Övriga tips är också välkomna...

• Svar på tråden Elevassistent/Resurs?
  • mita78

de jag vet om jobbar 7-16 och ar gått elevassistent/personligassistent utb ligger på folkhögskolor

• Fridolina 82

Jag har arbetat i 3 år som elevassistent. Både i grupp och med enskilt barn. Jag arbetade heltid. Den tiden som eleven var i skolan följde jag den och sen hade jag lyxen att ha planering med det arbetslag jag tillhörde och utöver det hade jag två eftermiddagar på fritids. I min kommun är det normala att man har en 75 % tjänst när man jobbar som assistent så jag hade tur som fick heltid.
    Jag jobbade hela dagar (utan rast) men det var mest för att jag själv valde att ha det så. Man får inte jobba så egentligen men det är ju olika hur olika skolor löser det. Vissa elever klarar sig ju inte själva under rasterna...
    Jag har ingen utbildning utan fick jobbet på min personlighet. Efteråt påbörjade jag en barnskötarutbildning men den har jag inte avslutat än...
    Jag har aldrig sett att det finns utbildningar till elevassistenter. Och utbildning som personlig assistent är inte riktigt samma sak...
    Jag är intresserad och satt själv hemma och läste om olika diagnoser, vad man borde tänka p osv... Sen hade vi fortbildningar på jobbet som jag självklart gick de jag kunde...
    Bättre jobb har jag aldrig haft och jag vill inget annat än att hitta ett liknande jobb igen efter mammaledigheten...
    Har du fler frågor om min tjänst hör av dig, jag svarar på så mycket jag kan... Men jag kan som sagt bara utgå från min egen tjänst då det inte ser likadant ut i alla kommuner....

• mita78

på birkafolkhögskola (östersund) har dem en kombinerad elev/personlig assistent utb valde mellan den och fritidsledare men valde fritidsledare då jag inte ville ha personligaassistent biten.

• Fridolina 82
    mita78 skrev 2007-12-13 03:13:58 följande:
    på birkafolkhögskola (östersund) har dem en kombinerad elev/personlig assistent utb valde mellan den och fritidsledare men valde fritidsledare då jag inte ville ha personligaassistent biten.
    Det är ju bra att det finns en sådan utbildning... Tråkigt att dom valt att kombinera den då det är två helt skilda yrken enligt mig... Jag skulle ha gjort samma val som du av exakt samma skäl...
    Trevlig Lucia
  • mita78

det var olika tills precis året innan jag skulle välja -00

• R Mutt

Vad kul att det äntligen kom lite svar i den höär tråden... vill gärna höra mer av folk med samma yrke!

Jag har jobbat några veckor nu och är så nöjd med mitt yrke. Jag har haft liknande tjänster tidigare men då har det varit mer övergripande stöduppdrag där man rör sig mellan olika klasser. Nu är jag bara i en klass (i huvudsak mot en elev) och det ger ett tydligtare fokus.

Arbetsvilkoren för mig blev så att jag arbetar på en uppehållstjänst och jag fick välja arbetstid mellan 75-100% (som någon skrev är det 75 som gäller som riktlinje för en elev även här - men jag gör insattser även mot andra elever och behöver mer tid för planering pga det).

Jag fick 18 000 i ingångslön och det är ju pinsamt lågt menäven lärarna har jättedåligt betalt här och de har trots allt mer ansvar och mycket mer trista sidouppgifter än jag.

Svar på tråden Elevassistent/Resurs?