• kodak

Smakförstärkare, glutamat bland annat

Vi käkade tacos igår och blev väldigt uppsvällda i magen båda två, kollade tacokryddan och den innehöll smakförstärkaren E621.
    Förut åt jag ofta Felix soppor, och blev alltid jättedålig efter att jag ätit deras Gulaschsoppa. (Fast då trodde jag att det berodde på IBS) Kikade efter nu och den innehåller TVÅ olika smakförstärkare. Har ont i magen dagligen och kanske kan jag vara orsaken på spåren nu? Det finns ju överallt...

Nu har jag slängt alla buljonger och kryddmixer som innehåller detta. Hur ställer ni er till det här med smakförstärkarna som tillsätts i många livsmedel? Har ni känt några effekter av det?

• Svar på tråden Smakförstärkare, glutamat bland annat
  • lata kocken Johanna

känner inga effekter
    men jag föredrar faktiskt buljonger utan tillsatt MSG eftersom de har en renare smak

• thesecret
    kodak skrev 2007-11-25 14:14:34 följande:
    Vi käkade tacos igår och blev väldigt uppsvällda i magen båda två, kollade tacokryddan och den innehöll smakförstärkaren E621.Förut åt jag ofta Felix soppor, och blev alltid jättedålig efter att jag ätit deras Gulaschsoppa. (Fast då trodde jag att det berodde på IBS) Kikade efter nu och den innehåller TVÅ olika smakförstärkare. Har ont i magen dagligen och kanske kan jag vara orsaken på spåren nu? Det finns ju överallt...Nu har jag slängt alla buljonger och kryddmixer som innehåller detta. Hur ställer ni er till det här med smakförstärkarna som tillsätts i många livsmedel? Har ni känt några effekter av det?
    vi försöker köpa så "rena" produkter som möjligt..dvs utan varken smakförstärkare,färgänme eller nåt annan skit....
    men nu har det ju kommit nya rön att till och med frukten är mer besprutad än vad de först trodde...till och med svensk frukt!
  • Blå Flygare

Jag får ofta huvudvärk när jag äter vissa salt maträtter, och undrar nu om inte det har samband med glutamat. För jag får huvudvärk av vissa men inte andra. Försöker undvika natriumglutamat, men äter det i vissa saker där jag inte hittat alternativ utan. E621 är natrumglutamat.

Taccos: Eldorados är utan.

Chips: Lättsaltade är utan. Många ostbågar är utan.

Buljong: Finns en med olivolja och havssalt som är utan. (Felix? Findus? Nån av deras.)

Skinka: Änglamarks KRAV-märkta.

• thesecret

förut fick du äta hur mycket fibrer som helst-men det går inte idag-för det ger uppsvälldhet(aftonbladet)
    sen har du frukten-besprutningsmedel,undvik att äta frukt.
    sen ska du inte äta för mycket kött, för det innehåller akrylamid osv....likaså bröd och där kommer vi in på grovt bröd som de säger ska vara så nyttigt, dvs det är fullkorn i som ekempelvis pasta (fullkorn) som bara innehåller 6% fullkorn.
    då får du i dig mer nyttiga fibrer om du äter EN endaste knäckemacka,varpå man kommer in på socker.
    som aldrig är bra. och sedan har vi fettet,som inte heller är bra.

VAD ska vi äta som inte är farligt???

• Smullan

Åhh, vilken bra tråd

här vill jag lära mig.. Jag vill så gärna, men vet inte vart jag ska få tag i info.

Vad är farligt/mindre bra vilka produkter är bäst att köpa...... Vad heter det på innehållsförteckningen det jag ska akta mig för... Vet att det inte är bra med E- ämne..

Här är en som vill lära sig...

• lata kocken Johanna
    Blå Flygare skrev 2007-11-25 14:22:40 följande:
    Taccos: Eldorados är utan.Chips: Lättsaltade är utan. Många ostbågar är utan.Buljong: Finns en med olivolja och havssalt som är utan. (Felix? Findus? Nån av deras.)Skinka: Änglamarks KRAV-märkta.
    det kommer fler inom en ganska snar framtid
    de flesta leverantörer omarbetar sina recept...
  • Suskiv

Vi undviker natriumglutamat så långt som möjligt. Jag tål det inte, blir helt skum i magen med bla superäckliga rapar

• Mori

Jag avskyr dem!! Vidrigt! Vi köper inga halvfabrikat alls, inte ens kryddor. Beställer rena kryddor på internet för att sedan kunna göra de blandningar man vill ha. Lite pyssel att undvika det men det går om man vill! Det finns ju trots allt själ till att det är förbjudet i vissa länder!

• MrsCD

Thesecret

Om man ater mycket frukt och gronsaker (ekologiskt finns om mna vill undvika besputning, om man inte ater kott sa kan man tjana in pengarna det kostar att ata ekologiskt), mycket fullkorn, dricker mycket vatten och inte roker, inte dricker och motionerar mycket sa har man kommit en lang vag!
    Det ar inte sa svart egentligen. Chips och godis kan aldrig vara bra, men allt i sma mangder ar inte sa farligt. Allt med matta.
    Laga maten fran grunden sa du vet vad som ar i och kan undvika dolt socker och salt.

Manniskor som kanner pa sig att deras diet ar bristfallig kommer ofta med argument som: "Det ar sa manga rapporter om saker man inte skall ata, man vet inte vad man kan stoppa i sig snart!"
    Men det vet man nog egentligen..

MSG har visat sig ge vissa personer huvudvark och somnsvarigheter, och om man vill undvika det sa tycker jag att det ar bra att man tipsar om vilka produkter som inte innehaller det.

• MrsCD

Jag tror inte att GI-dieter ar speciellt bra heller. Man kanske blir smal, men en diet som innebar att man kan ata hur mycke bacon man vill, men inte hur mycket frukt som helst kan ju inte vara bra.
    Och detklart att pizza eller feta kex inte blir nyttiga bara for att det innehaller fullkorn. Lite sunt fornuft maste man ju ha.

• Mori
    MrsCD skrev 2007-11-25 15:47:07 följande:
    Jag tror inte att GI-dieter ar speciellt bra heller. Man kanske blir smal, men en diet som innebar att man kan ata hur mycke bacon man vill, men inte hur mycket frukt som helst kan ju inte vara bra.Och detklart att pizza eller feta kex inte blir nyttiga bara for att det innehaller fullkorn. Lite sunt fornuft maste man ju ha.
    Fast en pizza med fullkornsdeg utan fet ost är inte särskilt dålig mat... Feta kexen däremot håller jag med dig om.
  • Kliff

Tror inte jag känt ngt fysiskt av glutamat, men man vet ju aldrig! Sedan jag fått upp ögonen för det här med glutamat är det bannlyst här hemma. Vi försöker iallafall! Vi undviker halvfabrikat, buljong etc, gör köttbullar och fiskpinnar själv, inga påssåser, köper ekologiskt och kravodlat om de alternativen finns.
    Här finns en tråd där du kan hänga på och få tips och svar!
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m25582408.html

• skojsan

Jag får hemska humörsvängningar av glutamat. Har mått mycket bättre sen jag slutade med det för några år sedan.

Kokar egen buljong av köttben, den blir fantastiskt god och det är inte svårt om man bara får tag på råvarorna!

• Mori

Hm, köpte Coops fonder som är fria från glutamat i veckan. Helt okej i smak, men det står t ex kalvarom på innehållsförteckningen..... Arom!?

Svar på tråden Smakförstärkare, glutamat bland annat