• Minikatt

Bleka tonat hår?

Tonade håret igår men det blev lite mörkare än jag hade tänkt mig. Finns det nåt man har hemma, typ i kylskåpet, som har en blekande effekt på hår?

• Svar på tråden Bleka tonat hår?
  • THR1972

citron är ju till viss del blekande men jag tror det kanske skulle dra ur ojämt i den toning du har nu....alternativet är att du skaffar en ny toning som är snäppet ljusare och som både bleker och tonar in......

• meic

vilken färg?

om det är en toning så brukar man ju säga att balsam och inpackningar drar ur färg

• Minikatt

Det är en toning. Tänkte på citron men det kanske är som du säger, att det blir ojämt. Orkar inte göra om... Men som sagt, det bleks ju med tiden när man tvättar det. Tänkte bara om det finns nåt som har lte mer effekt än balsam.

• MeandHim

Tvätta flera gånger med ett icke-färg schampo och gör inpackningar. det drar ur färgen. Toning sitter inte speciellt länge heller brukar tvättas ur och bli lite ljusare efter ett par tvättar.

• dietist

Hej!
    Jag har exakt samma problem, tänkte skapa en ny tråd men såg att denna fanns Jag var hos frisören igår och tonade mörka slingor i mitt blonda hår, och fy jag började nästan gråta när jag såg resultatet :( Men jag tänkte att jag vänjer mig väl men nej, jag vill ha bort dem. Någon som vet, kan jag köpa ljusfärg och färga över toningen, eller måste det vara blekmedel i såfall? Jag tvättade det idag och hade både balsam och inpackning, kanske blev det pyttelite ljusare, men grejen är ju att jag inte orkar vänta tills det försvinner av sig själv...
    Mycket tacksam för tips ( flåt att jag lånade trådutrymme av dig Minikatt;))

• Minikatt

Ja, denna sska sitta i 6 veckor och det brukar ju bli ljusare efter några tvättar. Men jag vill ha det ljusare NU! Få använda massa balsam och inpackning... Ska man ha det sitta i länge då?

Ingen fara dietist

• MeandHim

Nej, det går inte att ljusfärga ett tidigare färgat hår.
    Köp isåfall ett paket med blondering och vispa ihop tillsätt en del schampo i blandningen.
    Tvätta håret och handdukstorka, släng i hela blandningen i hela håret på en gång så det inte blir flammigt. Gnugga in det i håret och "rensa" bort överskottsfärgen av toningen, håll noga koll i spegeln så det inte blir för ljust/gult.

Tvätta ur och Gör en inpackning efteråt och låt sitta en halvtimme med plastpåse på (ej handduk, det suger upp fukten)

• Minikatt

Det där med blondering vågar jag mig inte på så jag väntar helt enkelt tills det har bleknat lite av sig själv. Såg skillnad redan efter en tvätt så det går nog rätt fort. Börjar vänja mig nu också så

• dietist

Meandhim: Tack för ditt svar, du verkar kunna det här När du säger blonering, då menar du blekningsmedel eller hur? Det sliter väl jättemkt på håret va? Varför ska man blanda i schampo? Och håret ska alltså vara fuktigt när man lägger i blandningen? Ska jag följa anvisningen på förpackningen vad gäller hur länge det ska sitta i håret?

Tacksam för svar, än en gång :)

Jag kanske har vant mig lite vid min "nya" hårfärg, men det känns ändå jobbigt att vänta tills det har gått ur av sig själv innan jag kan känna mig nöjd igen. Snacka om att man hellre hade lagt dom 1000 kronorna på ngt annat, jaja, sånt är livet :)

• MeandHim

Dietist: Jo, det kan man ju säga, jag jobbar som frisör. Och det var alltid jag som fick rädda dessa tjejer med oranget hår som ville bli blonda så det här är jag nästan expert på

Blondering, ja samma sak som blekningsmedel. Häller du i schampo blir det mkt skonsammare  blir lite som en avfärgning (rensning) fast mkt skonsammare som sagt.
    Då drar blekningen bara ur överskottsfärgen i stort sett, alltså det som är mörkast....
    svårt att förklara, men som sagt håll koll i spegeln under tiden och skölj när du tycker det ser lagomt ljust ut, skippa alltså verkningstiden. Detta kan ta nån minut bara om du har tur

Svar på tråden Bleka tonat hår?