• FruMadde4barnTätt

vad betyder namnet Oliver?

vad betyder namnet Oliver?
    har tittat på namn sidor men inte hittat någon som där det står vad namnen betyder.

har köpt en sådandär bok där man kan skriva barnets födelse, vikt, längd, framsteg och namn och dop......där ska jag skriva in vad hans namn Oliver betyder.

• Svar på tråden vad betyder namnet Oliver?
  • FruMadde4barnTätt

tack. betyder "elf army" = elfte armen ? konstigt?
    och på svenska namn står det inte vilka personer typ som har haft dessa namn...

• FruMadde4barnTätt

skrev lite fel... men så här skulle det stå:
    på svenska namn står det inte, bara vilka personen som haft namnen Oliver.

• Sencha
    madde o oliver skrev 2007-11-25 16:56:19 följande:
    tack. betyder "elf army" = elfte armen ? konstigt?och på svenska namn står det inte vilka personer typ som har haft dessa namn...
    engelska elf=svenska alv/älva
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Anna Svenssonliv

arme av alver helt enkelt. alv-arme´. inte älva, det är femininum o översätts fairy.

• Anna Svenssonliv

på svenska betyder oliver engenskans Olives. alltså olivträdets frukt. bryr man sig inte om vad det betyder på svenska spelar det ju än mindre roll vad det betyder på nåt annar språk.

vet att man inte uttalar Oliver som oliver, men vi utalar det ju som ett engenskt namn o därav översatte jag det svenska..

ok, jag är tråkig

• FruMadde4barnTätt

tack för svaren, förstår bättre nu.

• FruMadde4barnTätt

dock tyckte jag att namnets betydelse är inte så rolig att skriva med i hans bok, så annars får vi väl hitta på något själva, typ hans egenskaper.... kan ju skriva omtänksam, kramgo, glad, pigg och aktiv.
    eller så om vi hittar hans stjärntecken skytten och det står något roligt o bra där.

Svar på tråden vad betyder namnet Oliver?