• Snölykta

Tvåspråkiga barn.

Ngn mer här som har en partner från ett annat land som kommer prata med det blivande barnet på ett annat språk förutom svenska? Hur planerar ni att göra? Även ni som redan har barn får gärna skriva. Min pojkvän kommer från Argentina å pratar spanska. Jag e så nyfiken på hur d kommer bli att prata me barnet på 2 språk å se hur de kommer gå. Ibland har man hört att barnet inte vill prata på det främmande språket alls. det tycker jag e synd.

• Svar på tråden Tvåspråkiga barn.
  • Månskugga

Min sambo är hälften svensk och hälften väst indisk, från Trinidad.
    Han har alltså själv växt upp med två hemspråk hemma. Svenska och engelska. För honom har det gått väldigt bra och vad jag förstått det som så kommer han även tala engelska med vårat barn. Exakt hur han tänker lägga upp det vet jag inte dock..... Sambon talar även en del spanska eftersom hans farfar talade engelska och spanska... Men det blir nog inte aktuellt med ett tredje språk hemma hos oss.
    Några bekanta som vi har kommer tala 3 språk med sin bebbe som föddes i mars. Svenska, engelska och finska.....

Månskugga
    BF +12

• LabLover

Min man och jag talar nästan bara engelska med varandra så vi kommer nog att fortsätta med det och jag kommer bara prata svenska med bebisen. Alla släktingar i Sverige kommer ju att prata svenska med bebisen och jag ser det som en stor fördel att vårt barn kommer att bli tvåspråkigt från början. (Nästan lite synd att det "bara" är engelska, det läser man ju så tidigt i skolan nu ändå.)

Lycka till!

• vivaldi

Ett språk per förälder (ens modersmål) ska i alla fall gå utmärkt! Vi kommer att prata varsitt språk med barnet. Det är nog enklast om man förstår varandras språk någorlunda, så man vet vad den andre och barnet pratar om. Annars blir man nog väldigt motiverad att lära sig!

• Nella

vi pratar två språ med vår dotter som är 14 mån,än så länge pratar hon inte men hon förstår verkligen allt! Däremot tittar hon jätteskeptiskt på mig om jag pratar sambons språk!

• nattuggla

Ja, om båda pratar sitt eget språk med barnen så brukar det inte bli problem. Här i Finland finns det väldigt många finsk-svenska barn och det går ju jättebra för dem. Så har de ju en otrolig förmån också att få 2 språk redan från start!

• AmBeZa

I vår familj pratas det svenska och kurdiska då sambon är från Syrien!! Amina är jätteduktig på båda språken och det är såå roligt!!

• susku

Mitt barn kommer prata finska och svenska. Pappan är svensk och jag finsk. Så i början pratar jag endast finska, så att det språket följer med från början. Självklart kommer barnet lära sig svenskan sen när h*n börjar på dagis, samt umgås med pappan.. Barnet kommer sen gå i Sverige finska skolan som finns här i botkyrka.

• Pistou

Vi pratar engelska i hemmet, så min pojkvän kommer att prata engelska och jag kommer att prata svenska. Men eftersom vi bor i Frankrike kommer väl franskan att komma in i bilden förr eller senare. Farmor kommer för övrigt att insistera på att prata spanska. Stackars liten, h*n kommer att blir helt förvirrad... Men så länge vi är konsekventa och alltid pratar vårt eget språk med barnet ska det nog gå bra.

Två- eller flerspråkiga barn blir duktiga på logiskt tänkande och matematik fick jag lära mig för några veckor sen.

• emi

jag kommer från finland och här är det inte ovanligt att en förälder pratar svenska och den andra finska med barnet. föräldrarna bör dock hålla sig konsekvent till sitt "eget" språk. detta funkar helt bra

• Ellen Dellen

Min man är halvspansk och vi pratar bara svenska hemma men jag hoppas att farmor kommer att prata en del spanska med våra barn så att de i alla fall får ett "öra" för språket!!

Svar på tråden Tvåspråkiga barn.