Symptom på blodförgiftning?
Hej!
Jag undrar vilka symptom man får när man börjar få blodförgiftning!! Det enda jag "vet" är att blodådrorna blir mörka och mer synliga och att det inte får nå hjärtat för då kan man dö...
Hej!
Jag undrar vilka symptom man får när man börjar få blodförgiftning!! Det enda jag "vet" är att blodådrorna blir mörka och mer synliga och att det inte får nå hjärtat för då kan man dö...
min karl blev väldigt röd runt området, han hade ett sår i armvecket och blev röd från handen till axeln..
Jag hade ett litet sår på fingret och det började ömma så fruktansvärt, samtigt som en strimma syntes på insidan av handleden.
Sepsis, alltså blodförgiftning, är ett tillstånd av så kraftig bakterillt orsakad inflammation att hela kroppen påverkas. Feber, frossa, blodtrycksfall, hög puls och snabb andning, är några av symtomen. Iblan utslag på kroppen.
Jag gissar att waerstas (inl 1) man fick en sepsis orsakad av rosfeber.
De strimmor ni talar om är tecken på lymfangit, inte blodförgiftning.
Blodförgiftning är detsamma som sepsis, med symtom som:
feber
allmänpåverkan
ibland kallsvett
hjärtfrekvens>90/min
andningsfrekvens>20/min
när det blir värre :
sjunkande blodtryck
blek, kallsvettig
låg urinproduktion
röda/lila prickar över kroppen
sjunkande medvetande
Det du beskriver låter som rosfeber.
Vad är lymfangit?
Min bror fick också en strimma längs armen. Vad jag vet är det väl ungefär det som är de första tecknen, en strimma, rödhet och eventuellt svullnad, men jag är ingen expert.
I senare skeden blir man i regel rejält dålig, med hög feber, och allmänpåverkan. Misstänker du blodförgiftning så gå till läkaren, man kan bli väldigt dålig ganska snabbt.
Måste man få ett sår för att man ska få sepsis eller lymfangit?
Det innebär en inflammation som följer lymfkärlen. Strimman går från infektionsstället mot en lymfknuta, som vanligtvis är ömmande och förstorad. Men det är en ren myt att det är tecken på blodförgiftning, och det är en myt att när strimman når hjärtat dör man.
Vill tillägga att en blodförgiftning kan orsakas av vad som helst för infektion. Det ts syftar på är väl förmodligen en infektion orsakad av smutsigt sår. Och då kan jag tänka mig att strimmorna beror på inflammerade vener. Men det är mer en kvalificerad gissning från min sida.
Om de strålar ut (röda) från en infektionshärd är det värt att behandla, men synliga vener i allmänhet är inget problem.