Hur putsar man fönster för att få det bra?
Det blir alltid flammigt och randigt för mig. Hur ska man göra för att få det snyggt?
Det blir alltid flammigt och randigt för mig. Hur ska man göra för att få det snyggt?
riktigt riktigt hett vatten - så hett du tål helt enkelt..
En rejäl skvätt YES-diskmedel.
Blaska på fönstret ordentligt så det löddrar bra mycket o mycket vatten!!
Använd fönsterskrapa.
Torka bara torrt med handduk runt lister - INTE hela fönstret!!
Så här har jag gjort i alla år o aldrig haft en flamma någonsin..
är fönstrena riktigt skitiga kan man få tvätta av dom en gång ordentligt först och sen vid nästa löddring så tar man skrapan.
Är precis i flyttarruschen och har putsat fönster hela dagen. Jag körde först med vanlig yes och vatten och sedan med vatten blandat med spolavätska (som man har till bilen). Om man int ehar så skitiga fönster som jag så kan man säkert köra med vatten/spolarvätska på en gång. Absolut bäst tycker jag att det blir om man använder en skrapa att ta bort vattnet med.... sedan torka torrt med trasa och avsluta med torr microfiberduk. Det blir skinande blankt!!!
torka torrt med tidningspapper så blir det inga rester från trasan som ofta har en tendens att fastna
Måste bara varna för det är med riktigt hett vatten (som nyfiken gul tipsar om)... var försiktig om det är minusgrader ute så att fönstret inte spricker. Med spolarvätska och vatten funkar det med kallt vatten och går bra att putsa fönster i minusgrader....
torka torrt med tidningspapper så blir det inga rester från trasan som ofta har en tendens att fastna
Tricket är att avsluta med att torka tort och gnugga med tidningspapper. Då blir det rent och man slipper luddet på fönstrena.
Här kör jag med varmvatten o sköljmedel! Skitbra!!!
Jag har bara en skål vatten och lite fönsterputs.
Investerat i en proffsig skrapa.Kostade 250 spänn,men den är värd priset.
Håller hela livet,med utbytbara torkarblad.
Har en torr trasa av gamla lakan att fixa med om det blir nåt spår iaf.
Det brukar bli bra!
Sprayar fönstret med en blandning av vatten och Yes. Svabbar av det med en trasa och eftertorkar med en torr mirakeltrasa. Lätt och enkelt efter ett tips från Hemtrivsel. Utmärkt resultat.
Det lite mer jobbiga sättet:
Medel, yes på höst-vinterhalvåret pga ytspänningen. LDC, samma företag som gör Super-10 resterande tid på året. LDC gör vattnet mer lättflytande så det kommer flyta ut från kanterna när det är kallt/fuktigt. Men LDC är annars bättre som medel.
Enklast är att köra med en påstrykare, kallad kanin (fast den inte har varken ögon eller mun, hört på dagis av en 3åring). Gnugga ordentligt ifall ni haft stora flugor på besök. Kolla att gummit på skrapan är ok. Det ska inte vara slitet i kanterna, då blir det ränder. Man ska INTE ha samma skrapa som man har till diskbänken eller duschen.
Ta påstrykaren i vänster hand, skrapan i höger (om man är högerhänt). Håll kaninen under skrapan så den fångar upp vattnet så man slipper torka golven sen. Jag börjar oftast med vänstra hörnet, följ halva vänstra delens överkant åt vänster med skrapan, i hörnet går man rakt ner bit. Vänder skrapan och går tillbaka till hörnet men nu med högra delen först och hämtar upp den rand/veck som oftast blir där. Gå till högra hörnet och gör på samma sätt där. Överdelen klar.
I MJUKA rörelser skvischar man sen ner mot nedre delen på fönstret. Mjuk men bestämd i handleden, man ska inte trycka för hårt. I vänstra nedre hörnet går man ner och tar bort vattnet, får ett veck/släpp. Går tillbaka upp mot mitten och i en svepande rörelse fångar man upp det släppet man fick och avslutar mot högra hörnet, lodrätt. Är det tjocka karmar får man avsluta med en sväng mot nedre kanten istället.
Har du gjort rätt, torka nedre kanten med en trasa. Har du missat nånstans? Oftast blir det "kilar" i överkantens hörn, använd sämskinn.
Det enkla sättet då? Ring en professionell fönsterputsare
Tips till dom killar som läser tråden, ge bort en fönsterputs till er tjej, sambo, fru. Det kommer uppskattas. Eller så bokar ni in en tid för fönsterputs, skickar iväg frugan när fönsterputsaren är där. Och när frugan kommer så får ni skörda frukten av rena fönster
Glömde nämna några saker. ALDRIG använda slöa rakblad på fönstret. ALLTID blöta upp fläcken ni ska skrapa med rakbladet först. Inte använda några borstar eller svinto på fönstret även om det är extra smutsigt nånstans.
När det är kallt. Hellre t-röd än spolarvätska. I vattnet alltså. På en 1.5litershink med vatten, en klunk t-röd per minusgrad
jag gör så att jag tar en skurhink med vatten, några droppar yes, sen så tar jag ca 2 korkar ättika. ättika gör rent å att det skiner. tar en disksvamp å blöter ner fönstret, gnuggar lite om de är skitigt. sen tar jag en skrapa å drar uppifrån å ner. torkar av skrapan på en kökshandduk eller gammalt lakan.
ättikan gör så att det inte blir några direkta ränder av skrapan....funkar super. brukar gå relativt snabbt!
lärt mig det av min morbror som är fönsterputsare. tidningspapper är inte att rekomendera. trycksvärtan kan förstöra fönstret...hur vet jag inte, men min morbror säger de.
håller med T-röd är bättre
ang disksvamp...använd aldrig den gröna sidan. bara den mjuka. den gröna går bra på fågelskitar som är envisa....