ananda74 skrev 2007-11-30 18:11:41 följande:
Atamon: ville bara tillägga att det faktiskt är förbjudet o fråga om barn o sånt, eller väldigt inkorrekt iallafall från arbetsgivarens sida. det ska inte kunna påverka deras beslut ju.sen ville jag också berätta att jag fått frågan om jag har betalningsanmärkning också, på ëtt jobb som inte ens jobbade med pengar. så frågorna blir alltmer detaljerade o närgångna. inte kul om man varit a) sjukskriven, b) har betalningsanmärkningar, c) har nåt handikapp eller dylikt. då sållas man bort direkt.
Det kanske är förbjudet, jag har ingen aning. Det enda som jag har hört är mer opassande är väl om det intervjun direkt frågas om man planerar barn, eller sållas bort om man är gravid.
Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att de frågar om ens hemsituation och om man har familj. Det kan ju faktiskt ha en viss betydelse för en del jobb som man söker. Om ett jobb tex handlar om mycket resande, övernattningar, skiftarbete, eller butik med sena öppettider, så vill väl arbetgivaren veta att hemsituationen inte ställer några hinder för att jobbet skulle fungera.