• hennapenna

Vad har ni fått för frågor på intervju?

På torsdag ska jag på min tredje anställningsintervju i hela mitt liv, och den första på 8 år! Så det var länge sen sist med andra ord. När jag fick det jobbet jag har idag (för 8 år sedan alltså) så var det en väldigt lätt och behaglig intervju. Det var mer som ett samtal mellan mig och min chef, om min utbildning, min erfarenhet och intresseområden inom både arbete och privat. Inga frågor om positiva och negativa sidor, osv.

Vad brukar de ställa för frågor på era intervjuer? *nyfiken*

• Svar på tråden Vad har ni fått för frågor på intervju?
  • sakoline

Var på en igår och då frågade hon bl.a.

hur min familj ser ut, vad de jobbar med, varför jag sökt just hos dem, vad jag kan bidra med, starka sidor, svaga sidor, vad jag gör just nu, arbetslivserfarenhet, intressen, om jag tränar, om jag har några fysiska besvär, om jag finns med i straffregistret.

hon gav även exempel på olika människotyper och frågar vilken av dem jag är till störst del.

vet faktiskt inte om jag hade behövt svara på allt, eller vad säger ni andra? måste man uppge sjukdomar/problem på en första intervju?

• Bellbox

Jag tycker oftast att de på de intervjuer jag varit på börjar med att berätta om sin verksamhet, därefter följer frågor till mig som blir intervjuad. Ett tips från mig nu är att försök lyssna noga på vad de säger och sen hänvisa till det när du berättar lite om t.ex dina "starka sidor",
    t.ex "du sa att man ofta i det här jobbet kommer i kontakt med xxxx ... så jag har jobbat mycket med bla bla bla tror jag det skulle passa mig bra därför att..." bla bla bla... Våga ställa frågor om verksamheten också; det är ju inte bara dom som ska välja dig (även om det känns så) utan ska man hårdra det så ska ju även DU känna att du får en så god bild av vad de gör & står för som möjligt när du går därifrån

Tycker också att de ofta frågar saker som "Hur skulle din KOLLEGA beskriva dig?" (sen följer de gärna upp det genom att ringa din kollega/referns du uppgivit...)
    de kan fråga hur du reagerar på stress och hur du oftast reagerer vid en eventuell konflikt på arbetsplatsen...
    Tro mig (har vänner som jobbar med intervjuer) de MÄRKER om man förställer sig för mycket så hur klyschigt det än låter så försök verkligen att vara dig själv, lyssna aktivt och våga inflika!!
    Lycka till

Nu har jag lyckats besegra Clearblue-monstret !
  • hennapenna

Tack för svar! Känns skönt att ha en liten bild a vad det kan tänkas blir för frågor.
    Sen är det ju absolut så som Pixter skriver att det är bäst att vara sig själv!

Jag är just nu lite osäker på om jag verkligen ska byta till det här jobbet (vet för lite om tjänsten än), så jag kommer att vara noga med att ta reda på så mycket som möjligt själv om anställningen och företaget också!

• Tjollahopp

haha, Måste berätta va jag fick för fråga en gång.
    Är på mitt nuvarande jobb.. Jobbar som Personlig assistent... är ca 2,5år sedan.. jag va 19.

chefen jag och mamman till den pers jag ev skulle jobba hos, fråga hur gamal jag är, om jag har några barn osv osv..helt normala frågor..
    Sen till slut säger hon, "din ålder är mycket yngre än de som är hos X nu, Kan du laga sås?!"

Öh.. blev helt ställd.. laga sås? Till maten?... kunde knappt hålla mig för skratt... =)

• hennapenna

Blir lite förvirrad nu... Läste på ett ställe att man på frågan (uppmaningen) "Berätta lite om dig själv" ska undvika att börja med sin livshistoria (Jag är född och uppvuxen...och sen pluggade jag... och sen arbetade jag...) eftersom det är en upprepning av ansökningsbrevet och CV:n.
    På ett annat ställe läser jag att det är just det man ska göra (utgå från CV:n och ha den sm grund) och inte svamla för mycket.

Hur ska man svara på den frågan egentligen??

• Bellbox

Jag tycker att du kan dra en sammanfattning av det du nämnt i CV'n, för om flera personer sitter med & intervjuar finns det alltid någon som INTE läst, samtidigt som lite repetition inte skadar heller...
    Nämn gärna vad du jobbat med tidigare & vad du lärde dig genom de erfarenheterna...
    Avsluta gärna med varför du söker just denna tjänst! (för det är ju din historia fram till intervu-dagen om du förstå hur jag menar...)

Säger de ingenting om t.ex hur många sökanden de har kallat på intervju så brukar jag

• Bellbox

...avsluta med att fråga just hur många andra de kallat till intervju (ganska skönt att veta om de intervjuar bara 2 eller 10 pers!)

• hennapenna

Pixter: Tack! Jag håller med dig. Skadar inte att upprepa det man skrivit i CV:n. Jag kommer nog att göra så iallafall!

• Atamon

De här frågorna brukar jag ha fått på intervjuer.

Vad känner du till om oss här på ****? Hur kommer det sig att du söker jobb här hos oss?
    Berätta om vem du är, vad du har gjort tidigare i jobb och utbildning. Berätta om din familj och uppväxt och intressen under uppväxtåren, om varifrån du kommer och anledningen till att du flyttade till den här staden. Trivs du här i staden?
    Beskriv/beskriv dina tre/fem bästa egenskaper?
    Beskriv/berätta tre/fem dåliga egenskaper?
    Hur tror du att andra skulle beskriva dig?
    Om jag (intervjuaren alltså) ringer till dina referenser, vad kommer de att säga om dig då, tror du?
    Hur kommer du överens med andra?
    Hur jobbar du i grupp? Har du haft konflikter med tidigare chefer eller arbetskamrater? Hur hanterar du konflikter?
    Hur reagerar du på kritik? kan du ta negativ kritik? kan du ta positiv kritik? Hur klarar du av om folk blir arga på dig?
    Kan du ta egna beslut och jobba själständigt?
    Är du ansvarsfull och slutför dina arbetsuppgifter?
    Beskriv vad bra service är för dig? Är du serviceinriktad?
    Kan du arbeta med flera arbetsuppgifter samtidigt och "hålla många bollar i luften"?
    Vad tycker du om att jobba mot uppsatta mål? Hur tycker du att du har klarat av det i dina tidigare jobb?
    Vilket av dina tidigare arbeten har du trivts bäst på och varför? vilket av dina tidigare arbeten har du trivts sämst på och varför? Vad skulle ditt absoluta drömjobb vara?

Hur reagerar du på stress? hur hanterar du stress?
    Vad är det som skulle göra dig så bra på det här jobbet? vad skulle just du tillföra det här företaget? Vad är det som gör att du söker det här jobbet?
    Vad tycker du är viktigast på ditt arbete? bra arbetsklimat, bra jobbarkompisar, arbetsuppgifter du trivs med, lönen?

Hur ser din familjesituation ut? Sambo, barn? Vad arbetar din sambo med? Vad gör du på fritiden? Motionerar du eller har andra fritidsintressen?
    Om fem/tio år, vad gör du då? Vad skulle du vilja befinna dig i livet då? Vad har du för visioner i livet?
    Är du frisk? har du varit sjukskriven någon gång? Är du allergisk mot något, har något handikapp? T ex det här arbetet innebär mycket skrivbordsjobb. Har du haft problem med dina axlar, rygg någon gång?
    Röker eller snusar du?

Har du några frågor till oss? något som du funderar över?
    Har du något att tillägga till detta? något som du skulle vilja berätta om dig? (det är här möjligheten är för de som är dömda, suttit i fängelse, har betalningsanmärkningar eller annat "hemligt" att själva berätta om detta. Eftersom det ändå kommer fram förr eller senare. Många företag kollar brottsregister och andra register)

• hennapenna

Åh tack Atamon! Hålle rpå med mina sista förberedelser nu. Tycker jag har skaplig koll på alla varianter av frågor.

• ananda74

Atamon: ville bara tillägga att det faktiskt är förbjudet o fråga om barn o sånt, eller väldigt inkorrekt iallafall från arbetsgivarens sida. det ska inte kunna påverka deras beslut ju.

sen ville jag också berätta att jag fått frågan om jag har betalningsanmärkning också, på ëtt jobb som inte ens jobbade med pengar. så frågorna blir alltmer detaljerade o närgångna. inte kul om man varit a) sjukskriven, b) har betalningsanmärkningar, c) har nåt handikapp eller dylikt. då sållas man bort direkt.

• Atamon

ananda74 skrev 2007-11-30 18:11:41 följande:

Atamon: ville bara tillägga att det faktiskt är förbjudet o fråga om barn o sånt, eller väldigt inkorrekt iallafall från arbetsgivarens sida. det ska inte kunna påverka deras beslut ju.sen ville jag också berätta att jag fått frågan om jag har betalningsanmärkning också, på ëtt jobb som inte ens jobbade med pengar. så frågorna blir alltmer detaljerade o närgångna. inte kul om man varit a) sjukskriven, b) har betalningsanmärkningar, c) har nåt handikapp eller dylikt. då sållas man bort direkt.
    Det kanske är förbjudet, jag har ingen aning. Det enda som jag har hört är mer opassande är väl om det intervjun direkt frågas om man planerar barn, eller sållas bort om man är gravid.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att de frågar om ens hemsituation och om man har familj. Det kan ju faktiskt ha en viss betydelse för en del jobb som man söker. Om ett jobb tex handlar om mycket resande, övernattningar, skiftarbete, eller butik med sena öppettider, så vill väl arbetgivaren veta att hemsituationen inte ställer några hinder för att jobbet skulle fungera.
Svar på tråden Vad har ni fått för frågor på intervju?