• nane82

Ligga på mage...

Hej!
    Vår lilla tjej föddes i v.29 o e snart 6 månader (3 mån korrigerat).
    Hon har alltid varit duktig på att hålla upp nacken, redan på neo var personalen lite förvånade att hon var så stark.
    Men när man lägger henne på mage så klarar hon bara av att ligga så i några sekunder innan hon välter åt sidan...
    Verkar som att hon spänner sig så, ligger uppåtböjd som en liten säl.. Skrattande

Behöver hon träna mer på balansen eller så?

Vill gärna höra hur fler prematurföräldrar har haft d, tips o råd?
    Ha d bra! Kram /Anette

Mamma till Alina Enkeli
  • Svar på tråden Ligga på mage...
  • Proletariatet

En liten undran bara, har ni inte fått någon remiss till en sjukgymnast? Vi har varit där flera gånger med vår lilla och det är ju ett ypperligt tillfälle att fråga om sådant.
    Om ni inte fått remiss, så prata med barnläkaren så fixar han/hon säkert det!
    Lycka till!

• pritt

Det låter inte som Din behöver sjukgymnast! Jag tycker hon låter duktig! Man behöver inte "träna" de kommer naturligt med tiden! Det viktiga är att jämför inte, låt allt ta sin tid utan att bli bekymrad!

• nane82
    pritt skrev 2007-11-26 08:13:12 följande:
    Det låter inte som Din behöver sjukgymnast! Jag tycker hon låter duktig! Man behöver inte "träna" de kommer naturligt med tiden! Det viktiga är att jämför inte, låt allt ta sin tid utan att bli bekymrad!
    Okej, tack... Glad Försöker att tänka att hon får ta den tid hon behöver på att lära sig saker o ting... Men jag undrade bara hur ni andra har haft d..
    Har aldrig fått förslag ang sjukgymnast, men dom borde väl säga till på bvc/läkarkollen om d behövs?
    Mamma till Alina Enkeli
  • jeatea

Vi fick gå hos en sjukgymnast det varen remiss ditt från neo vi fick träna henne att ligga på mage så hon blev starkare i nacken det är bara att lägga henne så ofta som möjligt på magen så blir hon starkare
    Min dotter föddes i v 26

• Pingu32

jag vet ingeting om prematurbarn men min forsta dotter lyfte inte pa huvudet forrans efter nagra manader. Hon ar fodd i v 39

• NicoFina

Hej!
    Neo ligger oxå som en säl när han ligger på magen:-S
    Men i famnen så är han jötte duktig på att hålla huvudet.

Lycka till från oss.

• Proletariatet
    Man behöver ju inte vara "dålig" för att gå till en sjukgymnast, utan det är något man brukar få göra med prematurer just för att det skall hållas lite extra koll.
  • Proletariatet
    Man behöver ju inte vara "dålig" för att gå till en sjukgymnast, utan det är något man brukar få göra med prematurer just för att det skall hållas lite extra koll.
  • nane82

Tack för alla svar!
    Hon har inga svårigheter med att hålla upp huvudet, men hon klarar inte riktigt av att ligga på mage utan att man håller en hand på ryggen/rumpan, hon välter åt sidan så fort man släpper taget om henne.. Hmm, men d kommer väl med tiden..
    Hon ligger med spända raka armar, huvet o rumpan rakt upp så att magen liksom blir som en "båge".. Hihi, svårt att förklara..

Mamma till Alina Enkeli
Svar på tråden Ligga på mage...