• kansas

Vaccinera mot Hepatit A eller ej?

Vi ska åka till Mauritius och jag har fått lite olika bud om huruvida man ska vaccinera mot Hepatit A. Därför undrar jag hur farligt det är om det vill sig så illa att barnen får sjukdomen? De är 15 mån resp 2,5 år.

Jag har nämligen hört att små barn får väldigt lindriga symtom medan vuxna blir mycket sämre. Stämmer det? Och är sjukdomen inte "farlig" för barnen? Om de drabbas har de tydligen också ett naturligt skydd mot Hepatit A resten av livet.

Vi vuxna är dock vaccinerade sedan tidigare.

Hoppas någon kan ge tips...

• Svar på tråden Vaccinera mot Hepatit A eller ej?
  • Maja10

Jag ska till Thailand med min 15 månaders och fick rekomnedationen att vaccinera. Jag jobbar själv innom vården och tycker att nyttan med vaccination är bestydligt större än den eventuella risken. Jag kan absolut tycka tex vattkoppor kan gott barnen genomgå, och bli immmuna mot, men en sån sjukdom som Hep A skulle jag inte medvetet utsätta min lilla för även om de inte blir lika sjuka som en vuxen.

Jag har all respekt för att man har olika åsiket mot/för vaccination. Ett tips googla hepatit A och diskutera med infektionsmottagningen så kan du nog sedan ta ett bra beslut som känns rätt för er.

Ha en trevlig semester

• Martina 3

Jag vaccinerade min son, även om han kanske inte skulle bli så sjuk ville jag inte riskera det, även möjligheten att han då skulle smitta andra såsom dagispersonal och släktingar gjorde mitt val enkelt.

Små barn, under fem år, som har smittats av hepatit A-virus, får sällan symtom, men kan smitta andra. För små barn är hepatit A vanligtvis en mycket lindrig sjukdom vilket kan vara en anledning att kanske avstå från vaccinering. Men det gäller i första hand de barn som bor i länder där infektionen är vanlig.

• Jalapeno

det är precis som martina säger att små barn riskerar att bli bärare och smitta ner hela dagis med hepatit A. Man vaccinerar egentligen barn mot Hepatit A för omgivningens skull, inte bara för deras egen skull.

• kansas

Tack för svaren! Jag tvekar därför att barn under 1 år rekommenderas inte att vaccinera sig. Dessutom har vår lille varit och fått 18 månaders sprutan 4 mån tidigare. Det blir så mycket på en gång. Man vet ju inte om det är riskfritt med alla dessa vaccinationer(?)

Skulle man kunna testa barnen med ett blodprov när man kommer hem? Jag menar, så att man vågar träffa släkten på julen.

Självklart vill vi ju inte heller riskera att deras resa blir förstörd om de blir sjuka, men om de sällan ens får symtom när de är så små...

• blackangel

Min lilla fick nu hepatit b vaccination, pga att hon är i riskgruppen.. Ska även få tbc-spruta om ett par månader. Tycker det är värt att vaccinera dom istället för att de ska riskera att få dessa sjukdomar.

• hotten

om barnet fått nått annat vaccin för 4 månader sedan så är det väll inte "mycket på en gång"..

tycker oxå att man skall vaccinera!

• kansas

Han fick 18 månaders för 2 veckor sedan (då han var 14 månader, alltså 4 mån tidigare)..

• frk Carlsson

Vi vaccinerade Tuva med både 18 mån-sprutan OCH Hep A OCH Hep B samtidigt (åker till Indien 18 dec) och det var inga problem. Jag skulle nog aldrig förlåta mig själv om mitt barn fick en sjukdom som jag innan vetat om att jag kunnat vaccinera mot.

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • frk Carlsson

Dessutom...om jag själv har Hep A- och Hep B-vaccin, varför skulle jag inte ge mitt barn det också då- dessutom om jag på förhand vet att vi ska vistas i miljöer där dessa sjukdomar förekommer... Det är garanterat farligare/mer skadligt att vara sjuk än att ta ett vaccin!

Tuva 060524 ska bli storasyrra - BF 080422!
  • kansas

Tack för ditt inlägg, frk Carlsson.
    Jo, eftersom man inte vet att det är helt riskfritt att vaccinera sina barn, så tvekar jag. Då vi dessutom åker till Mauritius, som ska vara ganska "rent" så vill vi inte vaccinera i onödan. Om risken att barnen får lida av den eventuella sjukdomen dessutom är väldigt liten så...

Jag förstår dock att ni har tagit alla de där sprutorna eftersom ni ska åka till Indien! Det hade jag inte heller tvekat att göra i det fallet.

När det gäller Hepatit A har jag inte fått uppfattningen att det är "farligare" att vara sjuk än det är att ta sprutan. Jag menar då som barn som tydligen ofta inte ens får symtom.

Svar på tråden Vaccinera mot Hepatit A eller ej?