• Melissande

pepparkakshus

i år tänkte jag göra ett pepparkakshus. har aldrig gjort det förr.. men nu i år smäller det. frågan är bara hur man gör... vad man garnerar med osv. nån med tips o förslag? eller kanske även bilder.
    kram på er!

lev nu
  • Svar på tråden pepparkakshus
  • emejo128

På Ica eller andra mataffärer brukar de ha formar för pepparkakshus med tips på recept och beskrivning i.

• luckie

Jag har köpt två av dessa färdiga pepparkakshus o satt de på varandra, har blivit jättefint två våningshus.
    Jag sätter ihop huset med smält strösocker o garnerar med kristyr o nonstop.
    Sedan har vi haft lite polkagrisar runt om huset som dekoration. Sist siktat över lite florsocker som snö.

• tvåan i april

Tror jag har bilder från förra årets hus i galleriet under Emma!
    Vi köpte färdig byggsats från ica och garnerade med glasyr och nonstopp....det är jätte kul men kladdigt lycka till!

(¯`°?.¸ ღ Mina gullungar Emma och Vanja ღ ¸.?°´¯)
  • Tjoffsan

Om man vill vara lite extra avancerad kan man klippa ut en mall i papper som man sedan skär ut den utkavlade kakdegen efter. Lite extramycket jobb, men man får ett hur som ser ut precis som man vill ha det. Själv har jag i flera år gjort ett hus efter samma mall som jag en gång gjort själv. Det kräver lite extra planering eftersom man måste baka huset en dag och montera det minst dagen efter eftersom det måste kallna och stelna ordentligt. Du kan ju alltid göra ett litet utedass eller något, som prov menar jag... Lycka till!

• Melissande

tjoffsan: haha vad skojjig du är.. ett utedass... haha!! får nog bli det..

lev nu
Svar på tråden pepparkakshus