• bengke

Montessori, förstör vi vårt barns liv?

Vi lutar åt att välja en Montessorigrundskola för vi gillar pedagogiken, men några saker oroar oss. Finns det inte risk att barnrn går ut skolan med enorma kunskapsluckor? Och är det inte också risk att det blri rörigt och stökigt på lektionerna så man inte kan koncentrera sig? Det bygger ju på att alla barn vill lära sig, men tänk om det finns en massa barn sominte alls vill lära sig läsa och skriva utan mycket hellre bara lyssnar på musik eller ritar? Hur gör man då? Våra Montessorialternativ är Montessoriskolan Centrum, Villa Darjeeling och Casa. Har ni erfarenheter från dem får ni gärna dela med er.

• Svar på tråden Montessori, förstör vi vårt barns liv?
  • Maria med 3

Jag tror inte det är några större problem för då skulle skolverket sedan länge ha riktat allvarlig kritik till skolorna. Alla skolor måste göra nationella prov i vissa årskurser (bla i åk 5) och där ser man ifall det är några större kunskapsluckor.

• nanaa

nej men så där som du beskriver går de inte till på en montessoriskola.. de är mkt struktur och man jobbar väldigt stillsamt, de är deras pedagogik. man har kul samtidigt som man lär sig.. tex matte, istället för 2x2 så säger dom "hämta ETT äpple".. dom tar hand om alla barn samtidigt som dom fokuserar sig på ett barn som kanske behöver lite mer uppmärksamhet. montessiruskolan grundades väl för barn som har koncentrationssvärigheter, eller svårigheter överhuvudtaget men nu går de ju blandat folk där.

• bengke

Maria med 3 skrev 2007-11-25 21:37:32 följande:

Jag tror inte det är några större problem för då skulle skolverket sedan länge ha riktat allvarlig kritik till skolorna. Alla skolor måste göra nationella prov i vissa årskurser (bla i åk 5) och där ser man ifall det är några större kunskapsluckor.
    När man snackar med ungdomar i gymnasieåldern om montessori verkar de så kritiska och hävdar att deras kompisar som gått i montessori har jätteluckor. Nu är gumnasister iofs ett släkte för sig ;)
  • Patsy Dee

men gymnasieungdomar är väl kritiska till allt?

min dotter går montessori, tycker det verkar skitbra!

• Miss Lau

Har flera vuxna vänner som gått i Montessoriskola och alla lovordar pedagogiken.

Min son går än så länge bara i 1:an men några kunskapsluckor är det inte tal om, tvärtom ligger han långt före jämnåriga på "vanliga" skolor i det mesta. Och han är "normal" i sin skola.

• Kajee
    Maria med 3 skrev 2007-11-25 21:37:32 följande:
    Alla måste inte göra Nationella Proven - det är upp till varje kommun att bestämma.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • bengke

Patsy Dee skrev 2007-11-25 21:42:20 följande:

men gymnasieungdomar är väl kritiska till allt?min dotter går montessori, tycker det verkar skitbra!
    Ja exakt!!!
  • bengke
    nanaa skrev 2007-11-25 21:38:46 följande:
    nej men så där som du beskriver går de inte till på en montessoriskola.. de är mkt struktur och man jobbar väldigt stillsamt, de är deras pedagogik. man har kul samtidigt som man lär sig.. tex matte, istället för 2x2 så säger dom "hämta ETT äpple".. dom tar hand om alla barn samtidigt som dom fokuserar sig på ett barn som kanske behöver lite mer uppmärksamhet. montessiruskolan grundades väl för barn som har koncentrationssvärigheter, eller svårigheter överhuvudtaget men nu går de ju blandat folk där.
    Ja, det är ju så jag också förstår pedagogiken. Men man kan ju tänka sig att det skulle kunna spåra ur om eleverna för det första inte var särkilt lugna eller skolintresserade av sig, och klassläraren inte lyckades få till någon struktur utan det bara blev kaos.
  • Kajee

Problemet, som jag ser det, med (fri)skolor som väljer att följa en viss pedagogik (Montessori, Waldorff eller annat) är att man sas låser fast sig vid en enda modell. Många barn passar det - inte alla. Själv tror jag mer på att ha frihet att kunna välja pedagogik efter situation och barnet självt.
    I grunden kan alla skolor vara bra eller dåliga- det har inte med pedagogiken att göra. Jag arbetar i en extremt friskoltät kommun. Vad man kan se här är att
    1. många som väljer aktivt skola också har ett stort intresse för skolarbetet och kan stötta sina barn hemma. Det ger bra skolresultat.
    2.Friskolor har lägre andel behöriga lärare
    3. de friskolor som ska ge betyg ofta överskattar elevernas kunskaper (bla beroende på att många elever med bra resultat ger fler elever= ekonomi)

Därmed inte sagt att Montessori varken är sämre eller bättre än något annat, men det är inte säkert att det passar alla elever.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • bengke

Kajee: Vi bor också i ett mycket friskoletätt område. SÅ friskoletätta tt de kommunala skolorna är helt utarmade. Av ren solidaritet skulle man väl välja kommunal, men det känns inte rätt.
    1. många som väljer aktivt skola också har ett stort intresse för skolarbetet och kan stötta sina barn hemma. Det ger bra skolresultat.
    2.Friskolor har lägre andel behöriga lärare
    3. de friskolor som ska ge betyg ofta överskattar elevernas kunskaper (bla beroende på att många elever med bra resultat ger fler elever= ekonomi)
    Angående dessa punkter så känner jag igen dem väl, även härifrån. Den skola vi tänker på har iofs enbart behöriga lärare och har fått kritik för att ge för låga betyg, men i princip tror jag du har helt rätt.

Svar på tråden Montessori, förstör vi vårt barns liv?