• zarah27

Vad säger man till någon som snart ska dö?

Min morfar har cancer och nyligen har läkarna sagt till honom att nu finns inget mer att göra... han har fått ett rum på sjukhuset som han kan åka till då han inte orkar vara hemma längre, och så dålig som han är så är det nog inte länge kvar. Jag har aldrig varit i den situationen förr att möta en människa, som dessutom står en nära som snart ska dö. Jag är rädd att jag ska bryta ihop fullständigt då jag träffar honom. Har velat ringa och prata med honom men dragit mig in i det sista för jag vet inte vad jag ska säga?!?! Någon som kan dela med sig som har varit i samma sits? Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Vad säger man till någon som snart ska dö?
  • palmblad

Säg att du inte vet hur du ska bete dig o fråga hur han vill ha det. Prata om allt roligt ni gjort ihop. Om han är öppen om döden, så fråga vad som varit bäst i hans liv osv. Fråga också om hur han vill ha det med begravning o grav.

• minbebis76

Vill börja med att säga att jag beklagar sorgen.
    Min farfar dog för 3 år sedan i lungcancer. Det hemska med cancer är att personen i fråga är ofta medveten om att den ska dö, precis som i ditt fall.
    Jag visste inte heller riktigt hur jag skulle bete mig, jag var nog ganska som vanligt. Ibland berätta de jag något rolig, ibland pratade vi minnen, jag frågade om han hade ont och hur han mådde. När jag skulle hälsa på ringde jag och frågade om han ville ha något speciellt.
    Sista gången som jag hälsade på honom (när han var klar i huvudet) var jag ledsen när jag kom hem. Jag och min man satt och åt middag och jag bara reste mig upp och ringde farfar och talade om att jag tyckte så mycket om honom, jag kände att jag behövde göra det just då. Det var sista gången, två dagar senare var han död. Det jag försöker säga är att vänta inte, du vet inte när det är försent. Tala om sådant du känner, be om förlåtelse om det finns anldning. Var öppen med ALLA känslor.
    Kram

• zarah27

Tack för er hjälp! Jag har nog inte riktigt hunnit smälta ännu att han snart är borta. Det är en GRYM sjukdom på det sättet att det kan ta så länge innan de går bort...att de verkligen får tänka över döden innan den kommer. Som du säger, minbebis76, pratar jag inte med honom innan det är försent så kommer jag nog ångra mig hela mitt liv. Min morfar, världens finaste, förtjänar ju inte detta lidande!!! Skickar kramar till alla er därute som också mist någon anhörig!

• annamaria2

Ibland räcker det med att bara finnas där. Lyssna, trösta, prata, stötta... Det finns inget rätt eller fel i det här sammanhanget.

Min pappa är svårt sjuk så jag har också haft samma funderingar som du. Vissa dagar kan man skratta och skämta. Andra dagar gråter man. Vissa dagar vill man prata om allvarliga saker. Andra dagar vill man inte prata alls. Man måste göra det som känns bra i stunden.

Som sagt, det finns inget rätt eller fel. Och glöm inte att du också får vara ledsen!

• Puckli

Träffar döende varje dag genom jobbet. Aldrig samma sak som att vara närstående, men döden blir naturlig och ständigt närvarande på ngt sätt. Det kan ofta vara bra att ta bort fokus från sig själv. Fråga hur han har det, hur han tänker och känner så brukar det bara flyta på. Klappa honom och håll hans hand. Närhet av ngn annan människa är oftast det de önskar mest.

• Joppis81

Jag var den som berättade för min sambo att han inte skulle klara sig, att det handlade om dagar. Han krävde aldrig en massa prat utan det var mest att hålla handen, sitta nära precis hela tiden, närheten gjorde honom lugn. Jag tror inte att man behöver säga så mycket, det kanske är svårt för båda att prata...Men att finnas till hands och lyssna om han ev behöver prata är nog alldeles underbart för den som är döende.

Mamma till gostrollen Elvira & Viola
  • KristenTjej84

Säg till honom att du älskar honom, och att det finns en vacker himmel där uppe!! du kan ju också ge honom en bibel med fina citat om evigheten om du vill..( om han är religiös)..

• zarah27

TACK snälla ni för alla svaren! Det är gult värt för mig!

Svar på tråden Vad säger man till någon som snart ska dö?