• minbebis76

Volvo v50 med fastfrusna dörrar :-[

Vi har en v50 med dörrar som fryser fast på en gång, det räcker med bara någon minusgrad.
    Tittar man riktigt nära på listen så är den lite som sammet, lite len och den verkar suga åt sig vatten!?
    Hur ser det ut hos er? Fryser dörrarna fast på en gång?

• Svar på tråden Volvo v50 med fastfrusna dörrar :-[
  • Freiya

nu har vi ingen v50, men en v70, och den fryser inte fast vid så lite minus.. däremot kan man känna vid -5 att det suger lite när man ska öppna. men va konstigt, så kan det ju inte va meningen att det ska va?
    gå in på en volvobutik eller nåt och fråga!

nu säger sambon att man ska lägga silikon längs listerna, finns ett slags silikonstift man kan lägga på, som gör att listerna inte fryser. men listen är väl av gummi? då ska den inte frysa så säger han.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • LuMa

Torka listerna ordentligt torra och lägg på silikon sen, det borde hjälpa.

• pluttmaja

mina dörrar på min v50 frös fast förra vintern men då vid typ minus 10, men bara ett par tre ggr. det retade mig aldrig däremot att låsen frö en gång att jag inte kunde stänga dörrarna. detta hände typ tre ggr. blev vansinnig..

• K J N

V50 fryser lätt dörrarna eftersom listerna är tillverkad av ett mindre lämpligt material.

Skälet till detta är helt enkelt att bättre lister kostar mera pengar och V50 är en budgetbil i Volvos sortiment.

I Europa har man sällan kallt väder och där finns det inget problem så i Belgien därifrån listen kommer så har man inga bekymmer.

• minbebis76

Näää, är det sant? Kan man inte byta skitlisten då?

K J N skrev 2007-11-26 11:24:17 följande:

V50 fryser lätt dörrarna eftersom listerna är tillverkad av ett mindre lämpligt material.Skälet till detta är helt enkelt att bättre lister kostar mera pengar och V50 är en budgetbil i Volvos sortiment.I Europa har man sällan kallt väder och där finns det inget problem så i Belgien därifrån listen kommer så har man inga bekymmer.
  • K J N

Listen är ju formsprutad efter bilens konturer så det är svårt att lösa på ett bra sätt.

Det bästa är att använda silikonstift även om det inte är en perfekt lösning på en så portät list.

Ser man på V50 så är det bara en bråkdel som saluförs i länder där frost förekommer och av dessa så är det bara de bilar som står utomhus på nätterna, utan garage, som drabbas.

Om bara ett fåtal alltså drabbas av dessa problem så fixar Volvo av naturliga skäl inte detta, att byta på alla bilar är för dyrt i relation till de få som drabbas av problemen.

Det torde ju vara känt nu att alla små Volvo inte håller samma kvalité som riktiga Volvo, köper man 340/440/S40 (gamla) och S40 (nya) så får man ingen äkta Volvokvalité utan man får, som alltid, precis vad man betalar för.

Stör man sig på småstrul som listen, rost och andra tillkortakommanden så får man väga detta mot extrakostnaden till en riktig Volvo och bestämma om man tycker det är värt de extra pengarna att köpa upp sig.

• Freiya

va sjukt!
    va glad jag är att vi köpte v70 då :)

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • minbebis76

Har liksom aldrig funderat på det där med lister, trodde att det var samma på alla bilar
    Visst är det så, man får det man betalar för. Stänger man bildörren låter den mycket plåtigare / ihåligare än en v70. Men så är den ju lite tuffare

• Ebba Maring
    pluttmaja skrev 2007-11-25 22:10:36 följande:
    mina dörrar på min v50 frös fast förra vintern men då vid typ minus 10, men bara ett par tre ggr. det retade mig aldrig däremot att låsen frö en gång att jag inte kunde stänga dörrarna. detta hände typ tre ggr. blev vansinnig..
    Det retade mig mig aldrig däremot att låsen frö en gång att jag inte kunde stänga dörrarna, detta hände typ tre ggr, blev vansinnig. Öh!
  • Tom Araya
    minbebis76 skrev 2007-11-25 22:03:02 följande:
    Vi har en v50 med dörrar som fryser fast på en gång, det räcker med bara någon minusgrad.
    Tittar man riktigt nära på listen så är den lite som sammet, lite len och den verkar suga åt sig vatten!?
    Hur ser det ut hos er? Fryser dörrarna fast på en gång?
    Så här ser min vinterrustning av bil ut:

Tvätta och rengöra bilen in- och utvändigt (smuts suger åt sig vatten), glöm inte att putsa rutorna både ut- och invändigt. Låt stå och torka inomhus värme flera timmar (jag använder jobbets garage/verkstad). Har du tillgång till tryckluft kan du snabba på torkningen genom att blåsa bort vatten, var då extra noggrann där fastfrysning kan ske. Vaxa bilen, även insidan av dörrar och i dörröppningar. Man kan vaxa även rutor. Preparera alla gummilister med silikon för ändamålet. Det finns flera varianter, stift, spray eller flaska med tunnflytande vätska med påstrykningskudde på halsen. Jag föredrar den sistnämnda, men då måste listerna vara helt rena, annars täpper man igen porerna på kudden som ska släppa igenom vätskan. Preparera alla lås med låsspray. Har du väldiga problem med att lås och stängningsannordning fryser så skruva den dörrens inredning, blås rent/torrt med tryckluft och smörj på med tunnflytande spraysmörj som håller sin viskositet vid låga temperaturer och helst även är fuktdrivande. Byte till vinterhjul. Kontrollera att bra isskrapa och snöborste finns i bilen. Kontrollera och ev byt torkarblad Fyll på spolarvätska med minst 50% koncentration. Kontrollera och ev fyll på kylarvätska (har du inte instrument för att kontrollera fryspunkt vänder du dig till verkstad). Om behov finnes (kan mycket snö i din region väntas?), ha även snöskyffel och ev snökedjor i bilen.
  • kanalltidblibättre

Har  V50 från 2009.
    Använder den inte så mycket men har heller inget problem med listerna trots att den står ute. 
    Kan det ha att göra med om man sitter många och flåsar i bilen så blir luften fuktmättad och när den fryser sedan så drabbar det kedjans svagaste länk dvs listerna? Har nog kanske dragit på lite Silicon på listerna om jag minns rätt.

Vägrar köpa en stor V70 då jag inte behöver en stor bil i centrala Sthlm.
    Tycker också storleken på en V50 känns mer läcker som minbebis76!

• Tom Araya

Att köra halvofta-ofta och korta sträckor är det mest förödande för just frysning. Upp och ner i temperaturer ger mycket fukt.

Konstant kyla minskar effekten.

Mycket och långvarig värme minskar effekten.

Sedan har även väderlek/luftfuktighet viss betydelse.

Svar på tråden Volvo v50 med fastfrusna dörrar :-[