minbebis76 skrev 2007-11-25 22:03:02 följande:
Vi har en v50 med dörrar som fryser fast på en gång, det räcker med bara någon minusgrad.
Tittar man riktigt nära på listen så är den lite som sammet, lite len och den verkar suga åt sig vatten!?
Hur ser det ut hos er? Fryser dörrarna fast på en gång?
Så här ser min vinterrustning av bil ut:
Tvätta och rengöra bilen in- och utvändigt (smuts suger åt sig vatten), glöm inte att putsa rutorna både ut- och invändigt. Låt stå och torka inomhus värme flera timmar (jag använder jobbets garage/verkstad). Har du tillgång till tryckluft kan du snabba på torkningen genom att blåsa bort vatten, var då extra noggrann där fastfrysning kan ske. Vaxa bilen, även insidan av dörrar och i dörröppningar. Man kan vaxa även rutor. Preparera alla gummilister med silikon för ändamålet. Det finns flera varianter, stift, spray eller flaska med tunnflytande vätska med påstrykningskudde på halsen. Jag föredrar den sistnämnda, men då måste listerna vara helt rena, annars täpper man igen porerna på kudden som ska släppa igenom vätskan. Preparera alla lås med låsspray. Har du väldiga problem med att lås och stängningsannordning fryser så skruva den dörrens inredning, blås rent/torrt med tryckluft och smörj på med tunnflytande spraysmörj som håller sin viskositet vid låga temperaturer och helst även är fuktdrivande. Byte till vinterhjul. Kontrollera att bra isskrapa och snöborste finns i bilen. Kontrollera och ev byt torkarblad Fyll på spolarvätska med minst 50% koncentration. Kontrollera och ev fyll på kylarvätska (har du inte instrument för att kontrollera fryspunkt vänder du dig till verkstad). Om behov finnes (kan mycket snö i din region väntas?), ha även snöskyffel och ev snökedjor i bilen.