• Mollie

sängar ikea vs mio...

Vi är på gång att köpa nya sängar... Och denna gång ska vi verkligen investera i BRA sängar som håller måttet i flera år efter ha snålat in på detta med nästa intill ryggont på kuppen!

Nu har vi sagt, priset är en bisak (nästan ), utan det är kvalitetens om får bestämma. Hur ska man tänka? Är IKEA lika bra som t.ex MIO?
    Vad ska man satsa på?

Det vi ska ha är resårmadrass och bäddmadrass. Resårbotten 2x90 cm och bäddmadrass i 2x90 cm (ev 180 cm).

Finns det någon med nått klokt råd och med lite objektiva ögon, då vi är helt ingrottade i detta nu??

Alfred 070303
  • Svar på tråden sängar ikea vs mio...
  • Mesangium

Ska ni verkligen ha en sån skarv i mitten? undrar jag.

Sen verkar IKEA vara mer inriktade på sängar öht än mio, så även om mio har dyrare sängar, är jag inte säker på att de är lika mycket bättre som de kostar. De dyraste på IKEA är riktigt bra, tycker jag.

Ska man ha det bästa bästa får man nog istället fundera på Hästens.

• Yrslan

Skulle köpa sängen jag ville ha oavsett varifrån den kom. Var på Mio och där sålde de en säng som var exakt likadan som en säng de säljer på Haléns. På Mio var den dubbelt så dyr. Skulle titta runt på fler ställen innan jag bestämde mig.

• Pokergirl

Vi köpte ny säng för ett drygt år sedan, handlade från ana, ett företag som egentligen tillverkar sängar till många av sveriges sängföretag, men säljer till otroligt dumpade priser. Vi köpte en säng jämförbar med jensen ambassadör för en knapp tredjedel av ord pris, dock finns ingen jensenlogga på sängen men det bryr jag mig inte om - det är den bästa säng jag haft i mitt liv! Så kika och ring till www.ana.se, du kommer garanterat att få tag på en supersäng till superpris!

• Mollie

Det är Mio vi inte vet så mycket om, men det kom upp som förslag. Vi har även en firma som heter KungSängen här i stan...
    Sen vet jag att det finns nått som heter Möbelvaruhuset och de säljer typ Ekens...

Vi ska ha skvarv i resårbotten ja, annars får vi inte in den i sovrummet, då vi har lite trixit utenför dörren till sovrumemt, tyvärr, ja! Men vi funderar på bäddmadrassen om vi sak ta den i 180 cm, men då måste vi fixa en hel uppsättning nya lakan med... Men å andra sidan, ska man kosta på så kanske man ska göra det rejält??

Alfred 070303
  • Mesangium
    Mollie skrev 2007-11-26 00:00:10 följande:
    Det är Mio vi inte vet så mycket om, men det kom upp som förslag. Vi har även en firma som heter KungSängen här i stan...Sen vet jag att det finns nått som heter Möbelvaruhuset och de säljer typ Ekens...Vi ska ha skvarv i resårbotten ja, annars får vi inte in den i sovrummet, då vi har lite trixit utenför dörren till sovrumemt, tyvärr, ja! Men vi funderar på bäddmadrassen om vi sak ta den i 180 cm, men då måste vi fixa en hel uppsättning nya lakan med... Men å andra sidan, ska man kosta på så kanske man ska göra det rejält??
    Jag har sovit i "skarvsäng" och man ramlar ner i den där skarven. Skulle definitivt rekommendera att ni tar fullbred bäddmadrass. Den kan man rulla ihop och ta in i vilket rum som helst..
  • miLLus

Tycker ni ska ta och lägga er i massvis av madrasser och testa vilken som är bäst.
    Har själv en skummadrass från ikea "Forsbacka" som är perfekt för min rygg, fast det kanske inte är perfekt för din.

Och ska du köpa nya säng och madrasser skulle jag tipsa om att köpa nya kuddar och täcken också. Finns inget mysigare än att lägga sig i allt som är helt nytt.
    Nästan som en ny era i livet

• Mollie
    Mesangium skrev 2007-11-26 00:01:26 följande:
    Jag har sovit i "skarvsäng" och man ramlar ner i den där skarven. Skulle definitivt rekommendera att ni tar fullbred bäddmadrass. Den kan man rulla ihop och ta in i vilket rum som helst..
    Jo, bäddmadrassens storlek är inget hinder, det är lakanen och att jag bå måste "dela" lakan med maken som har sitt som en "rul" på mitten av ängen när han vaknar, vilket jag inte alls klarar av, ajg ska ha slätt och spännt!
    Det är själva resårmadrassen vi inte kan ha i 180.
    miLLus skrev 2007-11-26 00:10:50 följande:
    Tycker ni ska ta och lägga er i massvis av madrasser och testa vilken som är bäst.Har själv en skummadrass från ikea "Forsbacka" som är perfekt för min rygg, fast det kanske inte är perfekt för din.Och ska du köpa nya säng och madrasser skulle jag tipsa om att köpa nya kuddar och täcken också. Finns inget mysigare än att lägga sig i allt som är helt nytt.Nästan som en ny era i livet
    Ja, tanken rä väl nya kuddar ioch täcken med! De ska dock inhandlas nu i veckan!
    Alfred 070303
  • Marie IE B

Om valet stod mellan dessa så hade jag valt Mio som ju har många bra sängmärken-Carpe Diem m fl. Men pesonligen hade jag gått till, och gjorde även så när vi köpte nya sängar för 2,5 år sedan, till en sängbutik typ "Sova", "Sängjätten".

Vi har varsinn 90-madrass med olika hårdhetsgrad men en hel bäddmadrass och hela lakan+påslakan.

• enf

Hej
    för några dagar sedan köpte jag en säng från MIO.
    Amandus heter den med en bäddmadrass Perfectus.
    Kan inte sova i den hela kroppen kliar!!!
    Vad ska jag göra?
    Finns det någon som har samma erfarenhet med MIO sängar? 

• Vanilla ice queen

Jag har 2st 90sängar samt en 180cm bäddmadrass i tjock modell så skarven inte känns, från KungSängen. Rekommenderar dem varmt. Älskar min säng och sover fortfarande bra i dem efter några år.

Svar på tråden sängar ikea vs mio...