• Bubban81

Amma och pumpa- funkar det att kombinera?

Hej alla mammor!
    Jag har en 2-veckors och min amning fungerar utmarkt. Jag vill dock kunna vara lite mer flexibel (sa jag kan ga ut lite eller ta mig ett glas vin och pumpa min brostmjolk till kanske ett par flaskmatningar om dagen/natten. Ar det nagon som har gjort detsamma, som har lite rad? Hur mycket pumpad brostmjolk dricker en 2-veckors? Kan det ha negativa effekter? Hoppas att nagon vill svara!

• Svar på tråden Amma och pumpa- funkar det att kombinera?
  • missteddy

gör inte det säger jag bara för min son slutade att ta bröstet pga mjöken kom snabbare i flaskan nu säger jag inte att ditt barn gör så men har hört en del som varit med om samma så amma så länge du kan

• Bubban81

Later ju inte bra.... Nagon annan som har provat?

• SoFo89

Har inte gjort det men man ska väl helst börja med flaska och napp för den delen så sent som möjligt. Jag pratade lite med bm på bb om det och hon rådde i alla fall mig att vänta tills barnet var en månad ialla fall så man var säker på att amningen "verkligen" fungerade. Att dom kan börja föredra flaskan är väl rätt vanligt då mjölken kommer snabbare precis som missteddy säger..

ღSigne 071027ღ fiosan.blogg.se
  • artie

Jag både ammade och flaskmatade mina tvillingar (oftast med pumpade bröstmjölk men också med ersättning (mjölken räckte inte till 2)). Det fungerade utmärkt.
    Se till bara att det har fått rätt amningsteknik innan du prova med flaskan och ser till att använde dinapp med minsta hål så det måste sugar ordentlig för att få ut något annars kan det bli att de tycker det är lättare med flaskan och vägrar bröstet. Men vi hade aldrig problem.

• artie

Glömde att säger hur mycket en 2 veckors gammal barn drycker. Jag tror det är väldigt olika. Mina tog kanske 70ml max.Höra med bvc

• WLR

Jag både ammade och gav min dotter utpumpat från början, jag ammade i 9½mån!
    Funkade för oss, men det är olika från bebis till bebis.
    Ang matmängden, alla äter olika. Bebisar kan äta olika från tillfälle tillfälle oxå.
    Ett tips är att ha mkt mjölk i flaskan första gången så ser du ungefär hur mkt bebisen äter.

son 070328 & dotter 050131
  • hysteria

Min pojk vägrade ta bröstet när han var ett par dagar så han fick på flaska och efter det har det funkat med både amning och flaska. Han åt mellan 100-120 ml.. Men han åt väldigt mycket sades det på bvc.

Svar på tråden Amma och pumpa- funkar det att kombinera?