Hur länge behöver man spjälskydd och hur länge behöver barnet spjälsäng?
Frågar som rubriken.
Frågar som rubriken.
Det där är väldigt olika och beror nog mycket på barnet. Vissa barn sover i spjäsäng tills de är tre, fast jag gissar att ca 2-2,5 år är det vanligaste. Min dotter klättrade ur sin säng när hon var 20 månader, (hörde en duns när jag stod i köket och sedan kom hon gående...) och sedan var det bara att plocka bort den.
SPälskyddet har vi inte använt, började använda sojälsängen när han var 6 månader och nu vid 10 månader är spjälsängen bortplockad. Han sover i vår säng istället.
Tack för era svar.
Suskiv: finns det inte risk att han kommer att trilla ner om han ligger själv i vuxensäng? Vår dotter har sovit i vår säng fram till nu (3 mån) men tänkte börja med spjälsäng när vi inte också sover eftersom hon börjar bli allt rörligare!
Stora dottern hade spjälsäng tills hon var 2 år och 9 månader. Spjälskyddet tog jag bort när hon var ca 2 år.
Lillan är 1 år och 7 månader, har fortfarnade både spjälskydd och spjälsäng.
Mina gillar sin spjälsöng och klättrar inte ur, så då ser jag ingen anledning att byta.
Spjälskydd hade vi tills vi bytte till en barnsäng, och då var hon 1,5 år. Det sista halvåret hade vi tagit bort två spjälor så hon kunde komma i och ur själv ur spjälsängen.
Vår dotter hade spjälsängen tills lillebror behövde den, då var hon ca 1½ år. Sonen är nu snart 22 månader och sover fortfarande i spjälsäng, har haft spjälskydd hela tiden. Men nu börjar det bli dags att vänja honom vid annan säng eftersom ett syskon kommer snart.
Sonen var 1,5 år när vi bytte till vanlig juniorsäng o dottern som är 15 månader sover fortfarande i sin spjälsäng med spjälskydd.
Nova är 15 månader och sover fortfarande i spjälsäng. Hon har aldrig provat klättra ur den.
Vi har en växasäng som står och väntar, men den ska hon få när hon får eget rum. Håller på att renovera här hemma nämligen. Men någon gång efter ny år borde det bli. Jag tycker spjälskyddet är jättebra att ha nu eftersom hon är så rörlig när hon sover och slår i kanterna på sängen hela tiden.
Tycker det är upp till var och en när man vill ändra.
Vi bytte från spjälsängen när han va lite drygt 2 år. Men jag ångrar att vi inte hade kvar den längre (han är nu 2 år och 4 månader) och han är sååååå svår att söva om kvällarna. När vi hade spjälsängen funkade det så himla smidigt, visst han KUNDE klättra över (första gången va han 14 mån), men gjorde det iprincip aldrig och de gånger han gjort det så va det om man va kvar i rummet, men han klättrade aldrig ur när man gått ut därifrån. 9 kvällar av 10 va det bara att stoppa ner han där och han va så nöjd och vinkade när man sa godnatt, somnade ca 20.00 varje kväll.
Nuförtiden somnar han mellan 21.30-22.00 och oftast med nån av oss i soffan. Sen lägger vi han i hans säng. Och varje natt kommer han intassandes till oss...