• SandvikenMamma

Underliga möten/telefonsamtal hos Arbetsförmedlingen

En tråd för oss med irriterande erfarenheter hos Arbetsförmedlingen!

Jag har inte varit inskriven så länge, men jag hade en tid där i fredags. I onsdags blev det bestämt att jag skulle jobba den på fredagen, så jag ringer för att boka om tiden. Får ingen ny, handläggaren skulle återkomma.
    Idag ringde jag själv eftersom jag vill ha en ny tid, och då har jag blivit utskriven... Haha, det är fan inte sant. Det stod (hos dem) att jag ville boka om tiden p.g.a. jobb, ändå skriver dom ut mig.

Så, ge mig nu era erfarenheter av denna myndighet, ge mig någonting att skratta åt så jag kan få lite roligt idag också

• Svar på tråden Underliga möten/telefonsamtal hos Arbetsförmedlingen
  • Nyfiken gul

det där har jag också varit med om...

Blev nästan avstängd från a-kassan en gång för att jag gick in o jobbade IDEELT åt en förening som skulle ha loppis-försäljning en dag och en bekant till mig blev sjuk så hon ringde o frågade om inte jag kunde stå där istället för henne. Jovisst jag är ju ändå arbetslös...

Ringde för säkerhets skull till AF och hörde mig för om jag behövde fylla i kassakorten på något speciellt sätt denna dag - ärlig som jag är - o fick ett lugnande besked om att nej det behövdes inte ideelt arbete är inget som a-kassan drabbas av.

Trodde jag.....

2 veckor senare fick jag ett brev från AF och a-kassan där dom beslutade att säga upp mig eftersom dom fått in upplysnignar om att jag arbetade heltid (?) och inte hade anmält det till någon av dom.... (??????)

• Jacqueline

när jag var inskriven så satte dom mig på någon kurs dom har som ska lära en hur man söker jobb mest effektivt osv ,jag var gravid just då och var i 5:e månaden.
    Det mest komiska är väl inte från arbetsförmedlingens sida utan från dom som hade hand om kursen ,dom intalade mig varje dag (kursen var mån-fre 08-16) att jag inte skulle få något jobb oavsett hur mycket jag sökte för att jag är gravid och ingen ger jobb till någon som snart ska ha barn.
    Dom gav mig annorlunda uppgifter än vad alla andra fick "för det är ju inte lönt" att jag gjorde samma som dom andra.
    Ibland när det delades ut uppgifter så fick jag kommentaren "ja...du kan väl eh...sticka en tröja till bebisen eller nåt".
    Snacka om diskriminering.

• Hidda

Blanda in både försäkringskassan och arbetsförmedlingen så har man snabbt en röra utan dess like.. Tre samtal till FK resulterade i  skriv in dig på af trots sjukskriven skriv inte in dig och skriv in dig tre samtal till af resulterade i skriv in dig om dom vill, varför ska du göra det du kan ju ändå inte arbeta och ja du det  var väldigt olika besked vänta så kopplar jag dig till fk som säger nej igen. Degen efter ringer mamma upp hon har varit på annan af skriv in dig säger dem. Resultatet jag är inskriven hos AF som hel tidssjukskriven tom den 29 november hela åtta dagar då min hp går in istället...

• Nyfiken gul
    Hidda skrev 2007-11-26 10:49:37 följande:
    Blanda in både försäkringskassan och arbetsförmedlingen så har man snabbt en röra utan dess like.. Tre samtal till FK resulterade i  skriv in dig på af trots sjukskriven skriv inte in dig och skriv in dig tre samtal till af resulterade i skriv in dig om dom vill, varför ska du göra det du kan ju ändå inte arbeta och ja du det  var väldigt olika besked vänta så kopplar jag dig till fk som säger nej igen. Degen efter ringer mamma upp hon har varit på annan af skriv in dig säger dem. Resultatet jag är inskriven hos AF som hel tidssjukskriven tom den 29 november hela åtta dagar då min hp går in istället...
    ha ha ja det där har jag hört många blivande mammor råka ut för... snacka om pinsamt att det itne finns tydliga regler för vad som ska gälla.
  • Nyfiken gul
    Jacqueline skrev 2007-11-26 10:48:00 följande:
    när jag var inskriven så satte dom mig på någon kurs dom har som ska lära en hur man söker jobb mest effektivt osv ,jag var gravid just då och var i 5:e månaden.Det mest komiska är väl inte från arbetsförmedlingens sida utan från dom som hade hand om kursen ,dom intalade mig varje dag (kursen var mån-fre 08-16) att jag inte skulle få något jobb oavsett hur mycket jag sökte för att jag är gravid och ingen ger jobb till någon som snart ska ha barn.Dom gav mig annorlunda uppgifter än vad alla andra fick "för det är ju inte lönt" att jag gjorde samma som dom andra.Ibland när det delades ut uppgifter så fick jag kommentaren "ja...du kan väl eh...sticka en tröja till bebisen eller nåt".Snacka om diskriminering.
    men jösses!!!

Dom kunde inte tänka sig att man kanske behöver kunskaperna ändå??
  • SandvikenMamma

Jag förstod att ni också hade historier som man inte trodde var sanna

Helt otroligt att dom får hålla på så här! Och vi kan fanimig inte göra någonting åt deras maktmissbruk... Verkar det som.

• Hidda

De vill att om jag nu inte hade fått hp beviljat att jag skulle söka jobb och vara beredd att flytta eller pendla  de två månaderna som jag har kvar till BF öh bara en nu iofs hehe kul jobbansökan. Skulle hemskt gärna vilja ha jobbet ni erbjuder men jag måste bara tillägga att jag går hem för föräldraledighet om två veckor

• sahara

En arbetskamrat var med om ett otrevligt möte på AF.

Hon var kallad till ett möte på af med sin handläggare.Hon trodde det var ett vanligt möte eftersom handläggaren inte sagt något annat.
    När hon kommer in i handläggarens arbetsrum sitter en person till där.Han hälsar inte och talar inte om vem han är. Och handläggaren säger ingenting.
    Min arbetskamrat och hennes handläggare pratar en stund och efter 10 minuter presenterar sig den "mystiske" mannen.Han är psykolog och knuten till af.Han skulle göra ett test (!?) på henne.
    Min arbetskamrat fattade ingenting.Men han började fråga henne en massa.Bla annat om hon kunde skriva och räkna.Hon tyckte att en del frågor var rent av kränkande.
    Och efter en stund säger psykologen, över huvudet på min arbetskamrat, till handläggaren:
    "Henne vill jag se 2 månader på samhall för ytterligare tester"

Min arbetskamrat grät när hon gick från af.Hon har fortfarande inte fattat var det var för tester dom pratade om.

Kan tillägga att hon idag har jobb och hoppas att hon i framtiden slipper ha med af att göra.

• MILF

Jag har nyss blivit arbetslös då företaget jag arbetar på har gått i konkurs. Pratade med en tjej på afm samma dag jag blev uppsagd. Hon säger då:

-Va?! Har X gått i KK? Har ni utförsäljning då? Jisses vad jag ska shoppa på rean då!

Jätteskoj att höra.

• mysan1981

Min fd handläggare kalla mig sinneslö helt så där bara för ja inte lyckats hitta ett fast helttidsjobb, och ja e ju ändså 25år.
    har dock jobbat me olika saker å försörjt mig så hela mitt liv men de räknas väl inte.

ja bytte handläggare å anmälde henne till hennes chef. de visa sig att de va inte första ggr hon va otrevlig och misskötte sig...

näe fy va trött man blir på af ibland.

Svar på tråden Underliga möten/telefonsamtal hos Arbetsförmedlingen