• Jica

Karpal tunnel någon ??

Har lyckats att få karpal tunnel syndrom nu sista veckorna av min 4:e graviditet och samlat lite vätska i vrister och så. Har aldrig haft bekymmer med detta innan. Vet ju att man kan få skenor till händerna men hört att det inte hjälpt för de flesta. Mina händer är ständigt stela, har stickningar och känselbortfall. Funderar på om det är något som kan göra att det sätter igång förlossningen!? Nätterna och morgnarna är jätt jobbiga då jag har tre barn till och är uppe och gör vällning ibland på nätterna och byter blöjor och kläder på morgonen. Jag kan inte böjr fingrarna på nätterna och ett tag på morgonen så det är vääääldigt svårt med dessa moment....
    Jag vet att det kanske inte går över efter förlossningen heller och det kanske är ett dåligt försvar för att vilja bli igångsatt men jag vill bara veta om någon varit med om det eller hört någor om det. Ska till bm på torsdag och ska då ta upp detta med henne.

• Svar på tråden Karpal tunnel någon ??
  • Puss och Kram

Jag hade denna åkomma och måste säga att skenorna hjälpte mig, även min väninna som lånade dem strax efter. Det är lite bökigt, men värt försök. Förkasta inget innan du själv provat det... Förstår att det kan vara svårt med skenor på dagen med barn som behöver hjälp. Men efter en natt med nattskenorna så var jag betydligt bättre på mornarna. Gjorde lite rörelseövningar också.

Har aldrig hört om någon som fått bli igångsatt pga detta.

• mammasus

Jag fick också carpal tunnel-syndromet i slutet av min graviditet och gud, så jobbigt det var. Som om man inte ändå har svårt att sova i slutet av graviditeten! Hjälper inte till att händerna domnar bort och värker osv...

För mig gjorde skenorna stor skillnad - framförallt under nätterna. De höll händerna stilla och gjorde således att de inte kunde svullna upp på samma sätt som innnan. Hjälpte även till en viss del att lägga kylomslag på händerna och att göra "pumpövningar" där man öppnar och sluter händerna upprepade gånger för att hjälpa blodet att rinna tillbaka ut i armarna igen (det gör inte det så lätt pga svullnaden i handleden...).

För min del blev problemen med händerna mycket, mycket värre efter förlossningen - det var jag helt oförberedd på. Först efter två månader kunde jag sova utan skenorna och det värker fortfarande en del i händerna... Jag har inte hört talas om någon som blivit igångsatt pga syndromet, men jag förstår att det måste vara jättejobbigt för dig att ta hand om din andra barn o hemmet i allmänhet med sådana händer. Lider med dig!..

• Edwins mamma

Min kompis här på jobbet var tvungen att operera handen innan förlossningen. Hon gjorde operationen 7veckor innan de var dax. Min mamma har opererat sina båda händer under hösten ena blev bra medans den andra är än så länge helt obrukbar naturligtvis höger.

• Ninis

Jag fick karpaltunnelsyndrom i v 39 under min förra graviditet. Dottern föddes i v 41+5 och besvären försvann några veckor efter förlossningen.

Nu är jag gravid igen i v 8 och i natt kom karpaltunnelsyndromet igen! Vaknade flera gånger av att jag domnade i vissa fingrar och i dag har jag ont i handlederna. Trodde aldrig att det skulle komma så här tidigt i graviditeten. Undrar hur det här ska sluta.

* Engla 060307*
  • mammasus
    Ninis skrev 2007-11-26 19:47:41 följande:
    Jag fick karpaltunnelsyndrom i v 39 under min förra graviditet. Dottern föddes i v 41+5 och besvären försvann några veckor efter förlossningen.Nu är jag gravid igen i v 8 och i natt kom karpaltunnelsyndromet igen! Vaknade flera gånger av att jag domnade i vissa fingrar och i dag har jag ont i handlederna. Trodde aldrig att det skulle komma så här tidigt i graviditeten. Undrar hur det här ska sluta.
    Men fy, vad jobbigt! Har hört att det kan komma mycket tidigare vid nästa graviditet, men redan i v 8? Stackare! Hoppas att det hjälper med skenor för dig.
  • JessicaB

Jag hade skenor till mina händer och dem hjälpte otroligt bra och då hade jag kraftig Karpal.
    Tycker du ska prova skenor.

• Alisa

Prova skenorna! Hur nöjd man är kanske även beror på förväntningar. Bara besvären minskar så är det väl något?
    Sen är det ju inte ovanligtt att det håller i sig lite efter förlossningen också. Men efter tre månader efter förlossningen beukar de flesta vara utan besvär.

Svar på tråden Karpal tunnel någon ??