nikotin-tuggummi = farligt??
Jag e då gravid o försöker sluta att röka. nu undrar jag om det e farligt att tugga nikotin-tuggummi pga att det innehåller ju nikotin...
Jag e då gravid o försöker sluta att röka. nu undrar jag om det e farligt att tugga nikotin-tuggummi pga att det innehåller ju nikotin...
Ja det är det.
det ska tydligan vara farligare än cigaretterna...nikotinet är mer koncentrerat eller vad det nu va....pröva att googla och se om det dyker upp någon tidnings artikel =)
Japp.Nikotinet åker rätt ner i blodet å direkt till moderkakan å barnet, det e ju som sagt 18 års gräns på nikotin tugg. Precis lika hemskt det e att se en 3 åring tugga nikotin tugg så e det för ett ofött barn.
Ja dom är värre än cigg.. Det gäller även plåster!! Jag är i samma sits som dig.. Har ett helvete med ciggarna!
Jag är i samma sits som ni. Min systers barnmorska sa till henne (som oxå rökte) att hon kunde suga på en sån där nikotintablett tills "abstinensen" lagt sig, sen spotta ur den. De svagaste då. Det är bättre än att må dåligt...sa hon i alla fall...
Jag kna tipsa om tuggtobak, inte tugga mer än lite lite så att den blir mjuk, sen snusa den som en prilla. Är mycket svagare än vanligt snus.
Ja jag håller med om att det är "lättare" utan hjälpmedel.. Jag har iofs inte slutat HELT! Men jag röker kanske 2-3/dag.. Ska försöka va helt rökfri till julen!
Asså ett bra sätt att sluta röka eller bra och bra, man röker ju men jag slutade med ett paket efter att ha rökt ca 2 paket om dagen i 6 år.
Jag köpte blend no4 (rosa paket) Tjära2mg Nikotin 0,2mg & kolmonoxid 1mg. Lättare att sluta med dom än med john silver..
Dom smakar iof inget vilket inte gjorde mej sugen längre.
Sen kan det ha med mitt illamående att göra också!
Men de är dom svagaste ciggaretterna jag vet!
Lycka till! Kramar
Men nu måste jag bara säga emot er som säger att noktintuggummi är VÄRRE än cigaretter. Det är helt fel!
Ser fram emot motargument!
Cigaretter innehåller mängder av giftiga ämnen och kolmonoxid och tjära förutom nikotinet. Och det är framförallt de övriga ämnena som är farliga för kroppen och fostret. Och eftersom röken dras ned i lungorna så bidrar FRÄMST kolmonoxiden och tjäran till att mamman (och därmed barnets) blod syrsätts sämre.
Nikotin är kärlsammandragande och beroendeframkallande men inte giftigt.
Nikotintuggummi är testat och kontrollerat av läkemedelsbolaget och det innehåller endast nikotin, dessutom tas nikotinet SÄMRE upp av kroppen eftersom det mesta hamnar i saliven som sedan hamnar i magsäcken.
Svaga nikotintuggummin, 2 mg, innehåller således mindre nikotin än en cigarett och kroppen kan dessutom bara "ta upp" nikotinet ofullständigt från tuggummit.
Självklart är det dåligt att röka, särskilt om man är gravid. Men det ar tamigfan INTE värre att tugga nikotintuggummi utan MYCKET bättre.
Fascinerade vad folk går på barnmorskor och andras propaganda
Tack för ordet!
Sorry för många stavfel, skriver slarvigt när jag blir upprörd
Men jag tycker att det är skandalöst och hemskt att många envisas med att säga att det är sämre med nikotinhjälpmedel än med rökning/snus eftersom det då får många att stanna kvar i det ursprungliga beroendet.
Självklart är det bäst att låta bli ALLT som innehåller nikotin...
Men man måste ändå kunna gradera skillnader utan att luras.
Jag sticker ut hakan och säger att jag skulle tippa att nikotintuggummi (ej mer än maxdos som anges på paketet) är ungefär 90 procent mindre skadligt än att röka!
av mig får du iaf inget motargument!
I dont ork!
Nikotintuggummi är bättre än cigaretter. Självklart är det bäst att vara utan allt sånt helt men som sagt, det är bättre att tugga tuggummi än att röka.
Däremot ska man undvika plåster eftersom det pytsar ut nikotin i kroppen hela tiden.