• Birry

Ofostrig graviditet

Hej, Jag har själv nyligen haft en ofostrig graviditet och det väcker massor av frågor. Jag undrar som omröstningen antyder, har ni haft en eller flera ofostriga graviditeter? Har ni lyckats bli normalt gravida efter det (om ni försökt)?

Sen undrar jag också hur sjukvården bemött er? Fick ni göra medicinsk abort och blev det komplikationer? Skrapning? Eller fick ni åka hem och invänta missfall? När kom mens och ägglossning igång? Fick ni stöd/rådgivning från sjukvården kring risker för detta/när ni kan tänkas bli gravida igen etc?

När upptäcktes det och hade ni några tecken på att det inte var en normal graviditet?

Hoppas att ni orkar ta er tid att svara! Omröstningen ligger i planerar barn också, men jag kom på att det mycket väl kan vara någon lycklig förälder som drabbats av detta tidigare...?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ofostrig graviditet
  • Momsie

Hej! Mitt alternativ fanns inte med och jag förstår nog inte riktigt frågeställningen?
    Ofostrig graviditet är inte i sig ngt hinder för kommande graviditeter, snarare är risken mkt mindre att det händer igen.
    Jag har haft MA, ofostrig graviditet och flera missfall samt förlorat barn men har idag en 6-årig dotter som var min sista graviditet, den som väntar på nå´t gott... ; )

Många "vanliga" tidiga missfall kan vara ofostrig graviditet, kroppen gör sig ju av med ej livsdugliga foster och i deta fall finns det ju inte ens ngt foster.

Får man fråga om det var din första graviditet?

• Birry

Hej momsie, tack för ditt svar! Ja det var min första graviditet (insemination) och jag väntar nu på mens etc för att få försöka igen. Eftersom det kostar mycket pengar att försöka bli gravid är jag nyfiken på eventuella risker och liknande.

Orsaken till att jag tror/oroar mig för att det finns nån risk med detta är något jag läst här på FL om en tjej som haft upprepade problem, så nu undrar jag om det är vanligt eller bara maximal otur...

Grattis till din dotter och tack igen för ditt svar!

• Louise84

Jag hade en ofostrig graviditet, som avslutades i vecka 15.
    Det upptäcktes på VUL.
    Blev gravid efter 5 månader. Nu har vi en son på 1 år.

• Momsie

Aha, då förstår jag mycket bättre! : )
    Jag måste säga att det var "typiskt" att det skulle hända dig vid just ett sånt här tillfälle, men se det bara som ett vanlig missfall vilket ju egentligen är, det är inte ärftligt eller beror på något hos dig efter vad jag har förstått efter mina 15 år av försök att bli mamma...och jag har träffat en del läkare genom åren om man säger så : )

Snarare är det väl så att det är en så stor del av alla graviditer som just slutar i missfall, vilken typ av missfall är egentligen inte väsentligt om det inte beror på ett medfött problem att få ägget att fästa vilket ju ofostrig graviditet inte handlar om.

Att bli gravid är ett under i sig, att få gå hela graviditeten är ett mirakel!
    Men för varje misslyckande ökar ju dina chanser nästa gång : )

Jag önskar er lycka till vid ett ev. nästa försök och kom i håg att rent statistiskt har ni ju mkt större chans att lyckas nästa gång : )

Birry skrev 2007-11-26 10:55:08 följande:
    Hej momsie, tack för ditt svar! Ja det var min första graviditet (insemination) och jag väntar nu på mens etc för att få försöka igen. Eftersom det kostar mycket pengar att försöka bli gravid är jag nyfiken på eventuella risker och liknande. Orsaken till att jag tror/oroar mig för att det finns nån risk med detta är något jag läst här på FL om en tjej som haft upprepade problem, så nu undrar jag om det är vanligt eller bara maximal otur...Grattis till din dotter och tack igen för ditt svar!
  • Birry

Tack för ditt svar Louise84!

Momsie - Jag trodde ju också att det bara var slumpen som "skapade" ofostriga graviditeter, men det var som sagt nån som hade haft fler och var väldigt bestämd på att man skulle vara rädd för fler om man haft ett... Skönt att höra motsatsen!

• Momsie

Kan ju vara så att den personen missuppfattat det som handlar om just att ägget har svårt att fästa, hur som helt är en gång ingen gång, snarare är det som jag skrev ovan rätt ovanligt att blixten slår ner 2 ggr på samma ställe : )

Birry skrev 2007-11-26 11:14:58 följande:
    Tack för ditt svar Louise84!Momsie - Jag trodde ju också att det bara var slumpen som "skapade" ofostriga graviditeter, men det var som sagt nån som hade haft fler och var väldigt bestämd på att man skulle vara rädd för fler om man haft ett... Skönt att höra motsatsen!
  • Puck76

hade en ofostrig graviditet -04, upptäcktes i v14. hade en helt normal grav fram till 2dagar innan det upptäcktes då jag hade en mindre blödning. blev nojjig och åkte in på vul. fick ingen info alls av läkaren som upptäckte det, otroligt dåligt bemötande. skrapades dagen efter, fick då en underbar läkare som gav mycket info. fick "order" om att vänta 2mens ennan vi försökte igen, för att jag skulle läka ordentligt. blev gravid direkt igen, och har nu en flicka på snart 2år. och en flicka på snart 11mån som kom till direkt efter första. så för mig har det gått bra att bli gravid igen.

• Birry

momsie - ja, hoppas att det var missuppfattningar. Tycker ju att du efter 15 (!!) års försök och kontakter med läkare borde veta vad det handlar om! Jag hoppas så att den blixten inte slår ned här igen i alla fall...

Puck76- tack för ditt svar, skönt att höra att det gått lätt för dig att bli gravid igen!! Jag har i princip inte fått träffa nån läkare, eftersom jag var ganska "tidig" i graviditeten (v 9)räckte det med en medicinsk abort (hoppas jag, det är ju nyligen) och då träffar man tydligen bara en sköterska, som dessutom var mer inställd på att prata preventivmedel eftersom jag gjorde en abort... Dessutom pratade hon bort återbesöket och sa att jag skulle ta ett gravtest hemma i stället...

• Puck76
    Birry skrev 2007-11-26 11:55:00 följande:
    momsie - ja, hoppas att det var missuppfattningar. Tycker ju att du efter 15 (!!) års försök och kontakter med läkare borde veta vad det handlar om! Jag hoppas så att den blixten inte slår ned här igen i alla fall... Puck76- tack för ditt svar, skönt att höra att det gått lätt för dig att bli gravid igen!! Jag har i princip inte fått träffa nån läkare, eftersom jag var ganska "tidig" i graviditeten (v 9)räckte det med en medicinsk abort (hoppas jag, det är ju nyligen) och då träffar man tydligen bara en sköterska, som dessutom var mer inställd på att prata preventivmedel eftersom jag gjorde en abort... Dessutom pratade hon bort återbesöket och sa att jag skulle ta ett gravtest hemma i stället...
    vilken korkar sköterska! visste hon inte varför du va där? dåligt påläst!!!!

jag fick aldrig något återbesök, men det är kanske olika vid medicinsk och kirurgisk... men jag fick ett tidigt vul vid nästa grav för att kolla och slippa oron.
    hoppas du får ett varaktigt plus snrt!!!
  • Birry
    Puck76 skrev 2007-11-26 11:59:58 följande:
    vilken korkar sköterska! visste hon inte varför du va där? dåligt påläst!!!!jag fick aldrig något återbesök, men det är kanske olika vid medicinsk och kirurgisk... men jag fick ett tidigt vul vid nästa grav för att kolla och slippa oron.hoppas du får ett varaktigt plus snrt!!!
    Ja, man kan ju undra hur länge hon kom ihåg sånt hon läst i en journal...

Tror att återbesöket efter medicinsk är för att försäkra sig om att allt kommit ut...?

Skönt att höra att du fick tidigt vul, det hoppas jag också på, om jag lyckas bli gravid igen.
  • Birry

Någon mer som varit med om detta och kan tänka sig att dela med sig?

• lillvilda

jag har haft en ofostrig graviditet. jag kände att något var fel efter ja gblött en droppe blod i v 5 men när jag ringde till mvc sa dom bara att jag skulle inte oroa mig allt var normalt bla bla bla. men ja gvar inte nöjd med det utan ringde till en privat gyn och fick tid där i v 8.

Allt såg normalt ut, livmodern hade vuxit osv MEN hon såg inget foster. Jag fick en tid för återbesök, åter igen inget foster. så höll jag på med stöd av min gyn till v 11 då konstaterade vi slutligen det finns inget foster och kroppen fattar inte att det har blivit nått fel. Jag fick ta en tablett och "graviditeten" avbröts. jag blödde ut allt och behövde aldrig någon skrapning.

Vi la neratt försöka få barn för det kändes lite deppigt efter det men vi skyddade oss inte heller å 4 månader senare utan att vi jobabt på det här med barn så var jag gravid. Den här graviditeten blödde jag inte nått och den resulterade i en frisk liten pojke som idag är 7 månader. Jag ahde ett underbart stöd av min privat gyn och under den friska graviditeten fick ja gkomma på ultraljud både i v 8 och v 13 bara för att lugna ner mig och se att det fanns en bebis där. Gynen sa att en ofostrig grav inte betyder att det behöver ske igen.

• Birry

lillvilda - TACK för ditt svar!! Sitter nästan och gråter för det är så skönt att höra att det kan gå alldeles perfekt trots att man haft ofostrig graviditet tidigare! Grattis till er son!!!!

(känner igen det där med att känna att det är fel men få nada hjälp av sjukvården, gjorde också privat vul sen...)

• Madame Pernelle

Jag har haft en ofostrig graviditet som upptäcktes i vecka 9. I vecka 8 fick jag ont i magen , och eftersom jag haft ett mf året innan fick jag komma upp till gyn för ett vul. Då kunde läkaren inte se om graviditeten stannat av eller om jag inte var så långt gången som jag trodde, så jag fick en ny tid veckan därpå.
    Då hade fostersäcken växt men det fanns inget foster. Fostersäcken fortsatte att växa så jag skrapades till slut och de tog lite prover men allt såg ut som vid ett mf.
    Jag blev gravid igen 9 månader efter skrapningen, och resultatet blir 6 månader imorgon. Kyss

Mamma till lilla H, född juni -07.
Svar på tråden Ofostrig graviditet