• TrulyMadlyDeeply

Äldsta nyblivna mamman

Hur gammal är äldsta nyblivna mamman i Sverige? Världen? Naturligt.

Och här på fl?

Jag är 40 och skulle ev vilja ha fler barn.

• Svar på tråden Äldsta nyblivna mamman
  • pavi

Hej!
    Jag var 44år och 2mån när jag fick min lilla tjej förra året. Blev gravid naturligt. Men jag var absolut inte äldst i Sverige, och säkert inte här på FL heller.
    Tjejer omkring 40år som är gravida eller har fått barn är väldigt vanligt tycker jag. Läs lite här på FL så märker du det.
    Så lycka till i bebisverkstan.

• Sleepingbeuty

Jag vet en kvinna som var 50 när hon blev mamam med ÄD.

• Lyckoprinsessan

Vem är äldst med egna ägg och utan IVF? Man läser ju ofta om 45-åringar som får barn men man vet ju inte hur?

• Pimpinellan

Det finns flera 50-åringar som blivit gravida i Sverige,men vem som var äldst vet jag inte.Vet en som var 52 i alla fall.Det finns statistik på hur många som föder barn efter 45 varje år,men just nu kommer jag inte ihåg var jag hittade den.det finns ju jättemånga däremot som föder efter 40.Vet själv många,varav den äldsta jag känner personligen fick sitt andra barn vid 46.

• Lilla Hjärtat

Min bästa väninna fick en dotter vid 47 års ålder, i våras!
    Det lustiga i sammanhanget är att hon fick sitt första barn 2004, efter 8 år barnlöshet (oförklarlig.)
    Detta första barn tillkom efter flera IVF-försök i Danmark, hon var för gammal för att göra IVF i Sverige.
    Så förra året när mensen inte kom så trodde hon att hon var i klimakteriet.
    Till slut tog hon ett gravtest, bara för att utesluta (det var ju helt uteslutet i hennes hjärna att hon skulle kunna bli gravid på egen hand), och då var det ju plus såklart...
    ...chocken var ju total minst sagt:O)
    Det visade sig att hon var i v 15!!

• wynn

Jag har hört att det föds några barn i Sverige varje år, där mamman har fyllt 50. Så den allra äldsta lär ju vara strax över 50 år. Men vanligt är det inte.

Runt 40 är som sagt betydligt vanligare.

• wynn

Den äldsta jag känner var 44, hon fick naturligt. Men de flesta andra jag känner/vet som varit över 40, har behövt hjälp.

• Primrose

Då det handlar om möjligheten att bli gravid "naturligt" sjunker chanserna drastiskt varje år efter 40. Sedan kan man ju bli gravid men risken för missfall är också mycket större. Det betyder inte att några kvinnor över 45 kan få barn naturligt men de är ytterst få. Sedan får man inse att en del äldre kvinnor som har fått barn via IVF eller ÄD inte berättar om det för omgivningen, så det finns "mörkertal".

I Storbritannien har antalet kvinnor över 40 som föder barn fördubblats på tio år och det beror på de nya teknikerna.

För övrigt angående äldsta kvinnor som fått barn:

"The oldest known birth mother in the world currently is Maria del Carmen Bousada de Lara of Spain who gave delivered twins at the age of 66 in 2006. The oldest known biological mother currently is Dawn Brooke of Guernsey who gave birth to a boy in 1997 at the age of 59."

"The world's oldest natural mother has told for the first time the astonishing story of how she fell pregnant at the age of 58.
    Dawn Brooke has revealed how she initially feared that the aches, cravings and feelings of exhaustion were the signs of cancer.
    The retired civil servant, now 69, said that she was so worried about her health that she rushed home from a holiday in America to have urgent hospital checks. Later that year she gave birth to a healthy baby boy called Harry, who turned 10 last month. He has been brought up by the couple at their £1 million home in Guernsey and goes to school on the island."

Kvinnan i Spanien blev gravid via ÄD men kvinnan i Storbritannien blev alltså gravid "naturligt" - otroligt!
  • Pimpinellan

Jag känner många som varit över 40 när de fått barn-både första och andra och ingen av dem har fått nån som helst hjälp utan det har gått av sig själv.Många gånger väldigt fort dessutom så antingen känner jag många fertila 40-åringar eller också har de bara haft "tur".Det som oftast händer efter 40 är att det tar längre tid och är något förhöjd risk för m.f,men förr eller senare lyckas de flesta som försöker,speciellt de som har barn innan.Det var bl.a därför man födde barn längre upp i åren förr i tiden för har man fått flera barn (speciellt lite sent) så förlänger man oftast tiden tills man hamnar i klimakteriet.

• Pollyanna

Min mormor var 52 när hon fick sitt yngsta barn. Naturligt.

Svar på tråden Äldsta nyblivna mamman