• beccaa

dalmatiner?

Jag & min sambo ska skaffa hund, pratade om dalmatiner. Men alla jag sagt det till har haft något negativt att säga, har inte hört något posetivt? Någon som vet något om rasen, och då menar jag inte det som står i böckerna. Utan har personliga erfarenheter? Tack på förhand :)

• Svar på tråden dalmatiner?
  • Ayya

Det jag vet är att dom kan vara jäkligt egensinniga. Väldigt "vilda" och energiska. Har känt 3 stycken av den rasen och de har alla varit likadana. Kan tänka mig att dom kräver ganska mycket av sina ägare.

• sataya

det enda jag vet är att som ovanstående att de är väldigt egensinnade och de kan lätt bli hundarg.. de låter ingen annan hund snusa på de medan de ska få snusa hur de vill..

egensinnade är dock många hundar så det är lite svårt..

Lilla
  • Ancha

Kan bli en toppen fin hund men en bra hund ägare

• gt98mbj

Jag är uppväxt med en dallis kille. han var helt underbar (kan alla hundar bli med rätt ägare). Dom behöver otroligt mycket motion och stimulering. Vi tränade draghund med honom. Och min pappa gick på många lydnadskurser och utställningar. Det är ju trots allt en ras som är framtsagen att jobba/springa tills den stupar. Så vill man bara ha en ren familjehund så skulle jag inte rekomendera en Dallis. Men vill man ha en träningskamrat då är det en ypperlig ras.

• jennie ellie

Skrattar gott åt detta, egensinniga och hundarg och vilda? Ja det beror ju på hur de fostras och hur den som äger den är givetvis.

www.jillocs.com/Diary%20200710.htm

• Ayya

Självklart har ägaren en stor betydelse. Men vissa hundraser är ju mer energiska än andra raser och kräver desto mer motion.
    jennie ellie skrev 2007-11-26 13:10:47 följande:

Skrattar gott åt detta, egensinniga och hundarg och vilda? Ja det beror ju på hur de fostras och hur den som äger den är givetvis.www.jillocs.com/Diary%20200710.htm
  • sataya
    jennie ellie skrev 2007-11-26 13:10:47 följande:
    Skrattar gott åt detta, egensinniga och hundarg och vilda? Ja det beror ju på hur de fostras och hur den som äger den är givetvis.www.jillocs.com/Diary%20200710.htm
    självklart precis som alla hundar men jag har bara träffat sådana dalmatiner tyvärr...
    Lilla
  • jennie ellie

Våra motioneras inte mer än normal rastning och tränas inte heller.
    Utställningar nästan varje helg blir det dock, och lugna goa hundar har vi huset fullt med.

Hunden anpassar ju sig till sin omgivning dvs en aktiv omgivning en aktiv hund, en stimmig omgivning en stimmig "jobbig" hund och en lugn omgivning en lugn hund.

Dalmatiner är ingen motionskrävande ras i sig.

Ayya skrev 2007-11-26 13:13:02 följande:
    Självklart har ägaren en stor betydelse. Men vissa hundraser är ju mer energiska än andra raser och kräver desto mer motion.jennie ellie skrev 2007-11-26 13:10:47 följande:
  • Shelti

Har träffat en dalmatiner, den var snäll och lydig mot ägaren, men det var en gammal hund..gillade inte min hund ett dugg dock

Svar på tråden dalmatiner?