• Sissi80

Lussebullar utan mjölk

Hej det är så att min lilla kille troligvis inte tål mjölk och eftersom jag fortfarande ammar får jag inte äta nå mjölkprotein... Tänkte baka lussebullar, finns det nått jag kan byta ut kesellan mot?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-26 18:26:26:
    Tack så mycket för alla svar... Nu ska jag testa å baka nån dag det finns tid...

• Svar på tråden Lussebullar utan mjölk
  • Hemmafru

Jag använder inte kesealla till lussekatter, häller i nästan allt mjöl när jag ska göra degen o sen lite till tills degen blir fast. de blir goda så tycker jag

• Melker007

Hmmm, minns inte riktigt hur jag gjorde men ett år bakade jag lussebullar m havremjölk i eftersom de blir saftigare då. Urgoda men jag miss tyvärr ej receptet...

• Blå Flygare

Har inte testat detta receptet själv

Saffrans Bröd
    Ca: 40 st

50 g jäst
    200 g mjölkfritt margarin
    5 dl havremjölk
    3-4 pkt saffran (1 1/2-2g)
    1/2 tsk salt
    1 1/2 - 2 dl strösocker
    1 ägg (eller loprofinäggers.)
    ca: 1 1/2 liter vetemjöl (900 G)

Pensla med ägg (eller loprofin)
    russin + ev. pärlsocker

- Smula jästen
    - Smält mjölkfria margarinet och tillsätt havremjölk (37grader) häll över jästen.
    - Rör ner saffran (som finkrossats i en mortel med strösocker)
    - Tillsätt salt, socker, ägg och nästan allt mjöl.
    - Arbeta ihop degen och låt jäsa till dubbel strl ca 40 min

- Låt lussebullarna sedan jäsa i 20-40 min på plåten innan de gräddas i ugnen...

Bullar 225-250 grader ca 5-10 min
    Kransar, längder 200-225 grader ca 15-25 min

• Söderböna

Kan också tipsa om att baka på sojamjölk. Lussebullar blir fantastiskt goda om man använder sojamjölk med vaniljsmak!

• oOrosamarängerOo
    Söderböna skrev 2007-11-26 14:06:23 följande:
    Kan också tipsa om att baka på sojamjölk. Lussebullar blir fantastiskt goda om man använder sojamjölk med vaniljsmak!
    Att tänka på bara är att barn under 1-2 år som är mjölkproteinallergiker bör undvika sojaprodukter för att inte utveckla sojaproteinallergi.
    ♥ ♥ ♥ liten tjej i magen ♥ ♥ ♥
  • CeeKaay

Finns ju laktosfri kesella...killen min e laktosintollerant men kan äta som vanligt ändå. :) D e dock några kr dyrare, men d e d värt...

• Amanda
    CeeKaay skrev 2007-11-26 14:30:03 följande:
    Finns ju laktosfri kesella...killen min e laktosintollerant men kan äta som vanligt ändå. :) D e dock några kr dyrare, men d e d värt...
    Är man mjölkallergisk (allergisk mot mjölkproteinet) så kan man tyvärr inte äta laktosfria produkter för mjölkproteinet finns fortfarande kvar i dem.
  • CeeKaay

Ahaa...ja då va d värre kanske...

Amanda skrev 2007-11-26 14:40:11 följande:
    Är man mjölkallergisk (allergisk mot mjölkproteinet) så kan man tyvärr inte äta laktosfria produkter för mjölkproteinet finns fortfarande kvar i dem.
  • Malin o Elvira

Dom här gör jag:

Lussebullar

ca 30-40 st

1 g saffran=2paket

150 g mjölkfritt margarin

5 dl havremjölk

50 g jäst

1 tsk salt

1.5 dl socker

ca 15 dl mjöl

Stöt saffran fint med sockerbit i mortel.

Smält fett och tillsätt mjölk, värm till 37 grader. Dela jäst i bunke, rör ut med degspadet. I med saffran, salt, socker, och mjöl. Jäs 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen. Gör kusar. Jäs 40 min.

(vi penslar med vanligt vatten pga äggallergi också) Glöm inte russinen!

Gräddas i mitten av ugnen ca 5-10 minuter.

Svar på tråden Lussebullar utan mjölk