• xxJessikaxx

Tips på vad göra med älgfärs?

Den är ju ganska mager och vill gärna göra goda biffar med kanske nån svampsås men för det första tycker jag det är svårt att få till fina fasta biffar utan de har alltid en tendens att falla isär och i detta fall är jag rädd att de blir torra eftersom färsen är så mager...Kan nån bidra med något?

• Svar på tråden Tips på vad göra med älgfärs?
  • Solskensmor

Du kan ju alltid blanda i lite fläskfärs om du tycker att den är för mager och torr. Själv gör jag det inte. Jag använder potatismjöl och ägg istället för ströbröd för att "binda ihop" färsen.

• My sunshine

använd bara 1ägg och mjölk el grädde. inte mycket bara lite gran så blir dom inte så torra o skippa ströbrödet

• annicavillhabeis

Hälften fläskfärs hälften älgfärs så blir det jätte gott å inte alls torrt.

• Schäfer

Rulla köttbullar av färsen och peta in en bit fetaost i mitten - super gott

• Annse71

Tacos är underbart gott med älgfärs.

En annan sak är att man gör en traditionell färsbiff, fast man lägger en bit västerbottenost i. Det blir också mycket gott.

• bästatjejen
    Schäfer skrev 2007-11-26 14:07:40 följande:
    Rulla köttbullar av färsen och peta in en bit fetaost i mitten - super gott
    Det verka supergott! Har flera kg älgfärs i frysen så något måste man göra av det nu..
    .
  • xxJessikaxx

Oj tack för alla tips! Jag tänkte att man kanske kan blanda i lite fläskfärsk och sedan göra en köttfärslimpa med fetaost i mitten och så potatis, svamp och morotsstavar runt, vad tror ni om det? kan man komplettera med en sån rätt på julbordet tycker ni? Vi skall hålla i julen i år och jag gillar tanken att ha en lite "rejälare" varmrätt på julbordet utöver det vanliga som skinka, köttbullar och prinskorv...

• Skusan

Gör inte köttbullar på ren älgfärs bara Då biter du sönder dina tänder... Eller kan spela kula med de.

Men köttfärssås är rätt ok på älgfärs, kan i mitt tycke iofs smaka för mycket järn (vilt), och jag är ingen förespråkare för älgfärs egentligen.

• Mamsingen

Älgfärsburgare i tunnbröd
    Tillagningstid: ca 20 minuter

Ingredienser
    Beräknat för 4 portioner
    4 st mjuka tunnbröd
    400 g älgfärs
    1 st gul lök
    salt och peppar

Västerbottendressing
    efter smak pepparrot, färsk
    4 msk crème fraiche
    1 dl västerbottenost, riven
    efter smak svartpeppar

Tomatsalsa
    2 st stora tomater
    1-2 klyfta(or) vitlök
    efter smak chilipepparsås
    2 msk röd- eller vitvinsvinäger
    mynta, torkad
    olivolja
    strösocker

Gör så här:
    Blanda älgfärs, finhackad lök, salt och peppar. Forma till burgare. Stek i olja och lite smör.
    Västerbottendressing:
    Riv pepparrot och rör ihop med creme fraiche och västerbottenost. Krydda med svartpeppar.
    Tomatsalsa:
    Hacka tomater. Blanda med övriga salsaingredienser i en skål.
    Servera älgfärsburgarna i tunnbröd tillsammans med tomatsalsa, västerbottendressing och sallad.

Svar på tråden Tips på vad göra med älgfärs?