• Tainted

Vad är en sladdis?

Trodde alltid att det var ett barn som kom senare än sina syskon, alltså om man har 3 barn och 10 år senare kommer det en till. men så pratade jag med mina mamma igår om att min lilla Sofia är en sladdis åt fel håll, alltså hon kom typ 10 år tidigare än sina kommande syskon.. (kan man säga så?) men så säger hon att sladdisar är barn som blev till oplanerat.. vilket stämmer?

• Svar på tråden Vad är en sladdis?
  • AdoXa

Det du skrev först, ett barn som kommer långt efter sina äldre syskon. Så säger JAG iallafall.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • LeaveMeAlone

sladdis är en som kommer långt efter det/dom andra barnen. sen kanske din mamma tänkte så för att sladdisar kanske ofta är oplanerade(enligt vad hon vet, jag har ingen aning).

• Perniilla

Enligt mig är det det du skrev först..att det är flera år mellan syskonen..

• Annaloo

Håller med. En sladdis kommer långt efter sina övriga syskon. Däremot så tycker jag inte man kan sätta någon tidsgräns på det. Jag har tex två bröder som är 8,5 resp 17 år yngre än mig, och jag ser inte någon av dem som sladdis eftersom det är samma tidsrymd mellan varje

Tredje gången gillt!
  • Tainted

okey.. ska hälsa detta till henne då :) men kan man vara sladdis "åt fel håll"? om man får ett barn nu och sen kanske 2 till om 10 år? eller är det dom som är sladdisar då? haha klurigt dethär..

• Carro 73

Har läst någonstans att om det är mer än sex års åldersskillnad så räknas det som en sladdis. Vi har 5 1/2 år mellan tvåan och trean och vi kallar trean för vår lilla sladdis ändå ! Fast det kommer hon inte at vara så länge till för barnen ska få ett lillasyskon i maj. Då antar jag att man inte kan säga sladdis längre eftersom de är två?

• Ula

Det är ett barn som kom till senare än sina syskon.

Jag har hört att uttrycket "sladdis" kom ifrån att var lite oplanerat men kom till efter en sladd, d.v,s. ett litet misstag.

• Alle

Det finns nog inte riktigt definierat men för mig är en sladdis ett barn som föds minst 10 år efter det senaste barnet.
    Behöver inte vara oplanerat

Min son är tidsmässigt en sladdis men då han har en annan pappa än den första så är han inte en "äkta" sladdis.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • klurifax

Då är det inte längre sladdis, utan två kullar...

Carro 73 skrev 2007-11-26 15:49:43 följande:

Har läst någonstans att om det är mer än sex års åldersskillnad så räknas det som en sladdis. Vi har 5 1/2 år mellan tvåan och trean och vi kallar trean för vår lilla sladdis ändå ! Fast det kommer hon inte at vara så länge till för barnen ska få ett lillasyskon i maj. Då antar jag att man inte kan säga sladdis längre eftersom de är två?
  • jelal

Hej .
    Jag heter Jelal som bor i Göteborg .
    Adress  Bondegärdet 24
     Post nummer 42433  Angered.
      Vi har fått en bebis tisdag den 10 dec 2013.Jag ber er att skicka att oss en barnvagns väskan .
    Mvh Jalal 

Svar på tråden Vad är en sladdis?