Tomteland i Rovaniemi
Har hört att tomtelandet i Rovaniemi har gått i konkurs?
Nån som vet om det är sant????
Har hört att tomtelandet i Rovaniemi har gått i konkurs?
Nån som vet om det är sant????
Oj då... Har jag inte hört nåt om... Var där förra julen iallafall och då var det som vanligt... Lägger tråden i mina favoriter, vill också veta!
Mamma M- Hörde att dom gick i konkurs förra året oxå..
Vi ska iallafall dit den 7 december...
Hoppas de är öppet annars får man väl bryta sig in.. Hihi
Tomten finns fortfarande i Rovaniemi, det har inte gått i konkurs! Dessutom är det utbyggt och större än någonsin
Åh så glad jag blir!!
Tack så mycket för svaren.
En fråga till er som varit dit, visst handla man med euro?..
Har hört att de är ganska dyrt att gå in ? Men vad gör väl de när man får träffa TOMTEN!!
Jo, det är Euros som gäller men har för mig det gick på vissa ställen med svenska pengar också... Dock inte till Tomte-grottan!
Nja... Dyrt vet jag inte... Vi tyckte inte det var nåt speciellt att vara i grottan, har varit där 3 jular och tyckte det var bäst 1:a gången, då var det mer karuseller, nu är det ändrat, mer försäljning och sånt.. Och så börjar ju min tösa bli lite stor kanske... Men Tomten är ju där och man kan fota med honom och en gullig liten karusell som min tösa åkte flera varv med... Men vi tycker det är mysigast på jul området santa park, med alla snö figurer och ljus...Den 23/12 har de en liten show där innan Tomten åker och lämnar alla klapparna! Ha det så trevligt!
det vart då öppet i helgen
hotten- Okej!
Är det nå speciellt man ska tänka på att ha med sig när man åker dit?
Har hört att man inte får ta kort där inne? stämmer de?
puffar
nu har vi kommit hem från tomtelandet! å jag säger ALDRIG MER! Jag är svin sur å förbannad!!!
Jag riNgde så sent som i går å kollade om priser å öppet tider osv till grottan.. vi åkte i dag å var framme runt kl 12
Vi fick inte komma in i grottan då det var så mycket turistgrupper så det vart fullt, meddelade de vid ingången å avisade alla! dock sa det att det förmodligen skulle hålla öppet för allmänheten mellan kl 17-18. Jag påpekade att jag faktiskt ringt å ingen iformerat mig om dyl, då frågade vakterna när jag ringt, i går sa jag - å de svarade med att det vart ju nått de beslutat nu inget de visste om i går... Man fick liksom inte köa dit heller utan stängt som stängt, pgav turister (som om vi inte vart det) å vi ides verkligen inte vänta å se 5 timmar ifall vi kanske skulle få komma in då, å desssutom betala 500,- för familjen att komma in för en timma känns inte så lockande..
Vi drog till tomtelandet inte mer folk än alla andra åren vi besökt MEN de släppte inte in någon till jultomten, pgav att det var så mycket folk redan där, man fick inte köa eller så heller!
Däremot fick man skriva in sig å komma tillbaka om ca 30-45 min å kolla om det vart mindre folk då.. då vi kom tillbaka å visade att vi skrivit in oss så vart det ytterligare KANSKE ca 30-45 min men att det inte vart säkert om man kom in i dag alls, men att vi kunde komma senare å kolla, allt beroende på hur mycket "turist grupper som kom längre bort i från - dvs inte scandinaver!!!"
Däremot fick man se live på en tv skärm när tomten tog emot turister!
sedan vart vi hänvisade att komma kanske till morgonen då det brukar vara mindre folk just när det öppnar, men att det annars tyvärr kommer förmodligen vara så åtminstone till jul!
NEJ TACK, VI ÅKTE HEM!
Skulle knappast tro att det går i konkurs så lätt... det kommer ju plan efter plan med engelsmän och japaner m fl dit varje dag! Och de betalar mycket för allting... att sitta i tomtens knä, att fotograferas, att äta, att åka rensläde osv osv.
kanske skulle förtydliga mig om att vi var där i dag, våra grannar var dit förra helgen inte så att vi är dit varje helg å försöker komma in till tomten he he..
Hotten- Så dålig stil av dom.
Så "turisterna" går förre alla andra då, dom betalar ju tydligen hur mycket som helst för att sitta i tomten knä....
Blev jag klyven om vi ska fara eller inte!
Vi kommer ju att åka dit en fredag, tror du de är lika mycket folk då???
Får man fråga hur långt ni har dit? vars ni bor? *nyfiken*
Vi har väl ca 35 mil enkelväg skulle jag tro.
Hmm... jag måste säga att jag har väl ca 15-20 mil till Rovaniemi och har varit till Tomtelandet en gång (i november för många många år sen) och tycker inte att det är värt att åka dit med barnen... skulle inte åka dit med barnen nu. Det är alldeles för kommersiellt i mitt tycke och jättedyrt och jättemycket folk.
zolen : har närmare 30 mil enkelväg..
fast det är ju ingen som betalar för att sitta i tomtens knä, å turistgrupper får rabatt på att gå in i grottan osv så de skulle ju tjäna mer (pengar men inte reklam utomlands) på att släppa in oss i stället. å ja det är klart blir de omhändetagna bra så handlar de väll mer...
Ok att vi "inte har så långt" dit dock nog långt för att jag inte tänker åka dit då å då för att kolla läget!
dessutom var det ingen som frågade hur långt i från vi komer utan avfärdade oss å alla andra (tex en grupp med norskar som kom i två bilar- de vart ju skitsura då de skulle vidare samma kväll, men de klassades som scandinaver icke i turistgrupp å fick vända tillbaka som alla andra... å det gick inte att lossas att man vart turistgrupp he he för de hade plast brickor som de gav till vackten å kom in!
du ingen aning hur det är på fredagar, enl dem så skulle det förmodligen vara så till julen varje dag men att det alltid brukar finns nån lucka då det är mindre folk ( å i går hade det vart på morgonen mindre)... å som sagt jag såg inte mer folk än annars, så jag vet inte...
det hade gjort om helt där man går till tomten, så man kunde som inte alls se hur mycket folk som fanns inne i en tunnel som ledde till jultomten osv.. men tydligen var det mycket folk även där då en del som faktiskt blivit innsläpta (om de då tillhörde turistgrupperna?) kom tillbaka då de lessnade å trängas i gången.. vet inte kanske hade några hostat upp massa pengar å hyrt allt på kort varsel ??
sen tyckte jag det vart uselt oxå att de inte kunde informera tex stägda grottan redan på parkeringen eller så utan låta folk gå i kalla blåsten fram å tillbaka!
Vi har avbokat. ska inte åka nått!
Hörde att det kostade 250kr per vuxen o 200kr per barn!!!!!!!!!
Köra dit o kanske inte komma in, nej får hitta på nått annat.
Kanske Leos lekland.