• Amandass

Om man fått ett brutet revben, hur får man det att bli bra igen? Operation? Bandage? (till en novell)

Jag håller på och skriver en novell om mobbning,
    där huvudpersonen bl.a. fått ett brutet revben av misshandeln hon utsattes för och nu undrar jag bara om någon vet hur man får det brutna revbenet att bli bra igen?
    Vill ju inte skriva helt fel.

• Svar på tråden Om man fått ett brutet revben, hur får man det att bli bra igen? Operation? Bandage? (till en novell)
  • jmmm

om jag inte har fel för mig läker det av sig själv efter vila i ett par veckor

• Sallisen

Möjligtvis lindar man väl bröstkorgen så att man tar det lite lugnt, men annars så kan man inte göra annat än låta dem självläka.

Har själv haft en spricka i revebenen, och AJ vad ont det gör!!

• annicavillhabeis

Beror på vilka revben har jag för mig...när mamma bröt så fick hon bara ta det lugnare så läkte det ihop själv sen.

• non compos mentis

Smärtstillande och vila är väl det som ordineras.
    Gör oftast mest ont (jävligt ont!) dagen och dagarna efter.

• Drömmar och förhoppningar

Anledningen till att man inte lindar längre, är att risken för lunginflammation är så stor, pga begränsad rörlighet i bröstkorgen av att man lindar, och sviterna efter det kan vara mycket värre än ett brutet revben. Revbenet läker sig självt i sinom tid, även om man kan ha ont läääänge, och till och med kan bryta upp det igen om man hostar eller skrattar.

• Sallisen
    Drömmar och förhoppningar skrev 2007-11-26 16:31:48 följande:
    Anledningen till att man inte lindar längre, är att risken för lunginflammation är så stor, pga begränsad rörlighet i bröstkorgen av att man lindar, och sviterna efter det kan vara mycket värre än ett brutet revben. Revbenet läker sig självt i sinom tid, även om man kan ha ont läääänge, och till och med kan bryta upp det igen om man hostar eller skrattar.
    Ah, ok! Men iaf, det får läka av sig själv!

Jag fick min spricka av hosta... ajajajaj!
  • P28

När jag bröt ett revben fick det läka av sig självt. Det gjorde dock väldigt ont! Speciellt när jag rörde på mig i sängen, vred på överkroppen och vid varje andetag.

Svar på tråden Om man fått ett brutet revben, hur får man det att bli bra igen? Operation? Bandage? (till en novell)