• gummi

Min son blandar nästan jämt ihop färgerna rött och grönt... Någon med erfarenhet av detta?

Min son är 3½ år i januari och har jättesvårt att få till det med rött och grönt. Rött ser han men ser han bara grönt blir det nästan alltid rött. Hatr han dem bredvid varandra så ser han röd och den andra frågar han var det är för något...

Min sambo har hört att det är väldigt vanligt att pojkar har lätt att få detta handikappet.

Hur gör jag?

TACKsam för svar!

• Svar på tråden Min son blandar nästan jämt ihop färgerna rött och grönt... Någon med erfarenhet av detta?
  • Nenne 71

Färgblinda kan ju inte se rött och grönt. Kan han vara färgblind? Tycker du ska prata med bvc. Lycka till!

• viseversa

kan vara färjblind.Bara pojkar kan vara det och rött och grönt är typiska färjer som dom har svårt att se skilnad på.Det blir samma förg för dom en gråaktig nyans!!Det är vad jag har hört från en kille jag kände som var färgblind!!

• mama08

Jo tack vår son har samma problem!

Vi tog upp det på hans 3 års kontroll men tydligen ska inte barnen kunna färger innan de är 4-5 år ändå!
    Hon sa att de skulle kolla mera på 4 års kontrollen men nu på sistonde har det blvlit bättre!
    Dennis föddes 18 juni 04, han e nu 3,5 år typ.

happy mama!
  • Trolovade

Min man är färgbling, men han har svårt att se skillnad på blått och lila, och rosa blir ofta vitt *S*

• blonde redhead
    viseversa skrev 2007-11-26 16:29:57 följande:
    kan vara färjblind.Bara pojkar kan vara det och rött och grönt är typiska färjer som dom har svårt att se skilnad på.Det blir samma förg för dom en gråaktig nyans!!Det är vad jag har hört från en kille jag kände som var färgblind!!
    Även flickor kan vara färgblinda, men det är vanligare att pojkar är det.

Ts, han är ju inte så gamal ännu, det behöver ju inte vara färgblindhet. Min pojke kan knappt några färger, men vi övar inte så mycket med han. Han blandar lätt ihop rött och grönt osv.
  • TeeTee

röd/grön färgblindhet är den vanligaste färgblindheten. Tycker du skall kolla med bvc.

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • Mizzz
    viseversa skrev 2007-11-26 16:29:57 följande:
    Även tjejer kan vara det! Men de måste ärva det genfelet från både pappa och mamma (mamman kan vara bärare) eftersom det sitter i X-kromosomen. Tjejer har två sånna och bara en måste vara "hel" för att man ska se färger som de ska, killar har bara en så är den "sönder" så blir de färgblinda.

Så en mamma som är färgblid kan faktisk bara få färgblinda pojkar. För att en tjej ska bli färgblid krävs att pappan är färgblind och att mamman är bärare eller färgblind.
    Linus är numera mobil
  • Mizzz

jo en sak till:
    en pojke kan BARA ärva sin färgblindhet från mamman. (eftersom pappan inte bidrar med någon X-kromosom)

Linus är numera mobil
  • mama08

Wow chilla!
    Vanligt att de inte kan färgerna, behöver inte oroa TS!

Kolla med BVC, de vet bättre än vissa FL folk

happy mama!
  • MARIA99

Petronella tog ofta fel blått & rött och jag trodde nästan hon va färgblind men vid 5 år lärde hon sig ( är 6 år nu).

• mamma till lilla skrutt

Kolla m BVC. Min dotters kusin ( pojke ) och hans morfar ( min dotters farfar ) har denna typ av färgblindhet.

• Helene m Olivia o Sigrid

Hihi, en kompis till Olvia fick frågan "vilken färg är gräset" och svaret blev "Blått!! Som den lilla röda traktorn!!"

• linhen

Nu lärde sig min son färgerna tidigt, kring 18 månader, och han blandade hejvilt rött och grönt - resten var absolut inga problem. Nu, dryga året senare, har han inga problem att skilja dem åt!

Svar på tråden Min son blandar nästan jämt ihop färgerna rött och grönt... Någon med erfarenhet av detta?