• Kianas Mami

sportdryck vid förlossningen..?

Har hört att det är jätte bra o packa ner o ha då...men blir genast väldigt osäker när jag fått för mig att gravida helst inte ska dricka sprotdrycker som redbull o.s.v
    är det så? isåfall, vilken sportdryck är det oki att dricka när man är gravid som man kan packa ner o dricka på förlossningen?

• Svar på tråden sportdryck vid förlossningen..?
  • maja 81

bra fråga, det undrar jag med :)

• 1malle

redbull är inte någon sportdryck....
    Det som folk i allmänhet syftar på är de som säljs i sportaffärer, tex ginomax *stava* eller pripps sportdryck...
    De är för återhämtning o uppbyggnad av muskler som kämpat (förhindrar mjölksyra osv)
    redbull är mer en dryck som ger energi i form av kalorier... ett snabbt rus som avtar...

Alla goda ting är 3
  • 1malle
    sannispannis
    Får får man väl, men det är inte klassat som en sportdryck. Även om den ger energi så ger den inte den återhämtning som avses med en "äkta" sportdryck.
    Sportdrycker ska inte bara ge energi utan ävne bidra till snabb återhämtning

Du kan ha med dig vad som helst att äta o dricka, skulle det vara olämpligt för stunden så tar förlossnigspersonalen det med dig....
    Alla goda ting är 3
  • Gumpan

Köp dextropur. De är en förpackning med pulver så du gör din egen sport/energi dryck. De är druvsocker. Precis som dextrosol tabletter.

• Trakka

Jag drack en massa Powerade när jag födde min andra dotter. Kan verkligen rekommendera det. Lätt att dricka när den har "sugkork" också. Mitt i allt bad jag iofs om ljummet vatten, men Poweraden var det jag drack mest av.

Mamma till världens finaste flickor födda -96 och -06
  • Laire

Min barnmorska tog upp detta vid vår föräldrautbildning.

Som gravid bör du inte dricka så mycket sådant, men under förlossningen så är det okej eftersom barnet ska ut och därmed inte hinner få i sig en massa och det underlättar för mammans arbete med snabb energi.

Hon rekomenderade oss att prova ut en före om vi inte hade en vi visste var god, men bara dricka en klunk (och inte ur tjugo flaskor på en gång ) så vi kände av smaken och hittade en god.

Så blir två tre, mars-08
  • grodanboll85

power ride(lr hur den nu stavas) den får man dricka när man är gravid inte samma koffein halt i den som i t.ex red bull å power king. de står ju på burkarna att den rekomenderas inte för diabetikern gravida eller barn

• Kianas Mami

men om man packar ner dextrosol tabletter..räcker inte det? eller borde man ta med sportdryck oxå?

• Laire
    Kianas Mami skrev 2007-11-26 17:24:53 följande:
    men om man packar ner dextrosol tabletter..räcker inte det? eller borde man ta med sportdryck oxå?
    Frågan är om du har lust att suga/tugga på dem efter ett par timmar, jag tycker det verkar lättare och snabbare att få in det flytande. Så det är nog en smaksak...

Som sagt, min BM försäkrade att det är helt okej att dricka dem under förlossningen trots att det inte rekomenderas under graviditeten, just eftersom fostret inte hinner få i sig det, och även om det är en lång förlossning så "tar" mamman upp (nästan) allting till sin egen kropp pga energibehovet..
    Så blir två tre, mars-08
  • grodanboll85
    Kianas Mami skrev 2007-11-26 17:24:53 följande:
    dextrosol räcker gått o väl om du inte känner för å ha nån dryck med dej en annan hade inget såndant med sej hade med mej vanlig dricka mej men va inte alls sugen på de va bara sugen på kallt vatten under förlossningen iof så gick min förlossning rätt fort för å vara förstföderska (ca 4 h på förlossningen sen va dottern ute)
  • krååkan

jag ska ta med sportdryck, gör den själv tror jag och dessutom vätskeersättning, apotekets Resorb. Under min första förlossning förlorade jag massor av salter och vatten (kräktes och svettades mycket) och började till slut krampa så mycket att barnmorskan tvingade i mig saltvatten. Det var tortyr att behöva dricka det i värkpauserna. Vätskeersättning är bättre då!

Svar på tråden sportdryck vid förlossningen..?