Vad bör en 18 åring hjälpa till med?
Vad tycker ni är rimligt att begära att en 18-19 åring hjälper till med i hemmet? I detta fallet en kille (inte för att det bör spela någon roll men...) Detta gäller min pojkväns son som går sista året på gymnasiet. Han bor på heltid hemma hos sin pappa. Han gör absolut ingenting hemma.Det enda han gör är skäller på sin pappa för att han inte tvättat den och den tröjan.Städar aldrig sitt rum eller bäddar sängen. Slänger bara kläderna på golvet och väntar på att pappan ska bära dom till tvätten och tvätta.Drar fram grejer (typ motordelar, bilhögtalare och sånt) och lämnar dom i hela huset, typ tv-rums bordet.Och pappan städar..
Jag tycker att sonen borde kunna tex. hjälpa till med klippning av gräset någon gång, kunna köra en tvättmaskin, och kanske dammsuga nån gång. Plus annat som tillhör ett hem..Sonen jobbar hela sommaren och har bra lön, men tycker ändå att pappan är taskig om han inte tankar bilen åt honom.
Eftersom vi kommer att flytta ihop nån gång under nästa år, och vi inte vet om sonen fortfarande kommer att bo hemma så är jag lite orolig över detta.. Jag vill ju inte framstå som nån elak häxa som kommer att vilja att alla i hemmet hjälps åt. Problemet är att min pojkvän är för snäll och vill inte bråka med dom.. Men han håller med mig när jag talar om vad jag tycker att pojkarna borde kunna hjälpa till med hemma.
Härom dagen när pappan bad sonen bära ut en säck med sopor sonen hade ställt utanför sitt sovrum (sonens tjej hade städat hans rum och fått ihop 3 stora säckar med skräp!) så var svaret nej, för han hade nyss duschat och skulle bli svettig då! Och säger pappan att :"du kan väl klippa gräset sen i alla fall", så blir svaret: "stor chans.."
Min kille har även en 12 årig som var annan vecka.Som inte heller gör mer än att bära undan tallriken efter maten..