• Anonym (Kaffedraken)

    kotglidning i ländryggen

    Hej! Jag har problem med min rygg. Det är en kotglidning på nästan två cm i ländryggen. Varit sjukskriven för detta sedan april i år och kommer vara det i ca ett år till.
    Läkare vill operera mig men jag är väldigt negativ till det. Jag inte hört någon som har blivit bättre av en operation.
    Men nu vill jag höra med er där ute, är det någon som har gjort en sådan operation och blivit bra?
    Jag skulle även vilja ha mer information denna operation.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden kotglidning i ländryggen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det steloperation då?

    Jag har kortförskjutning i ländryggen/korsryggen...
    Och inga mediciner hjälper mot värk, benen försvinner under mig plötsligt, de domnar ofta bort osv... Jag ahr varit inne på en steloperation då en läkare sa att det va enda utvägen för mig.. Så jag är oxå intresserad av ifall någon gjort operation mot sånt...


    I've been through hell, now show me heaven!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det är steloperation som gäller. För mig hjälper ingen medicin heller, får bara massa jobbiga bivärkningar.
    Jag har även tappat känslen i halva höger låret.
    Jag vill gärna veta mer om operationen.
    Jag har hört att man ska ligga till sängs flera månader, stämmer det?

  • Anonym (Kaffedraken)
    mmammamm skrev 2007-11-27 11:50:49 följande:
    Ja det är steloperation som gäller. För mig hjälper ingen medicin heller, får bara massa jobbiga bivärkningar.Jag har även tappat känslen i halva höger låret.Jag vill gärna veta mer om operationen.Jag har hört att man ska ligga till sängs flera månader, stämmer det?
    Ja biverningarna är hemska vid vissa mediciner
    Jag ahr i veckan känt flera gånger hur det nästan bränner till på vänster lår. Alltså en ihållande varm kännsla som sitter i ett tag. Har senaste veckan haft jätteproblem med nerverna i ryggen som verkar gå kors o tvärs o ibland är det ett helvete att hålla sig på benen

    Vet inte så mycket om hur operationen går till men jag läste att den mesta smärtan ska ha försvunnit efter 5 månader.. attså att man är nästan återställd då..

    Någon här inne som gjort sån operation?
    I've been through hell, now show me heaven!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är stelopererad i ländryggen. Inte på grund av kotglidning.. men jag tänkte att jag kunde svara i alla fall.

    Jag fick inte sitta på 6 månader. Vilket innebar att jag stod eller låg. Jag fick åka färdtjänst med bår om jag skulle någonstans. Jag fick ha en korsett i hårdplast och metall som skulle sitta på dygnet runt. Mycket obekvämt!
    Efter 6 månader så fick jag byta till en mjukare korsett och jag fick börja sitta på en specialstol. Högst 30 minuter i taget de första veckorna. Efter 2 månader så fick jag ta av mig den mjuka korsetten.
    Detta var tio år sedan. En steloperation är ju en steloperation... men saker kan ju ha ändrats. Metallkorsetten jag hade var tex. en prototyp. De nya är tydligen inte alls så stora och otympliga.
    Jag har fortfarande ont i ryggen.. om detta beror på att jag är stelopererad eller på skadan som fanns från början vet jag inte.

    Fråga gärna om det är något mer du vill veta..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan!

    Jag är också steoperarad och idag så får du sitta direkt efter operationen. Det är lite besvärligt men det går, bara du inte sitter för lågt. Ju mer du böjer dig desto jobbigare blir det att sitta. Bårtaxi får man när man åker hem från sjukhuset sen behövs det inte mer.

    Jag ska göra en operation till nu på måndag 7/1 och det ska bli skönt. Hoppas att det blir bra denna gången.

    Det störst problemet jag hade var att jag inte fick köra bil på 5-6 veckor, men det känner man själv när man klarar av det.

    Har ni några frågor så skriv bara, jag ska försöka att svara på dem.

    Kram på er

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar!
    Har ännu lite funderingar om efter operationen.
    Kan man sköta hemmet o barn eller behöver man någon hjälp, typ av hemtjänst eller nått?

    Hur lång tid får man ligga kvar på sjukhuset innan man får komma hem?

    Vart har ni gjort era operationer? Jag kommer troligen få göra den i uppsala om jag vill göra operationen.

    kram kram

  • Anonym (Kaffedraken)

    Lycka till Nucka67 med operationen, hoppas den blir bra!!
    kram

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack ska du ha mmammamm!! Det blir säkert bra denna gången. Som jag säger, det kan bara bli bättre!

    Jag skötte hemmet ganska bra själv faktiskt, men jag är fruktansvärt envis! Du får känna efter själv hur mycket du klarar, menför hundan ta det lugnt!
    Man får ingen hjälp hemma, det fick inte jag iallafall, det kan ju skilja sig från kommun til kommun.

    Jag låg kvar i 6 dagar första gången och nu sa de att det blir minst 5 dagar ibland upp till 10. Men det beror ju på hur operationen blir och hur bra det läker.
    Jag gjorde min första op i Ängelholm och det blir samma sjukhus och samma läkare denna gången.

    Kram på er

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min fråga är steloperation eller inte?

    Mitt scenario hittills:

    Sjukskrev mig i början av Juli-07. MR Sista Juli, inlagd omgående. Opererades 6 Augusti när semestrande läkare återkommit. Ett mkt stort diskbråck L4-L5 ingenting kvar av diskmassan. De sparade mitt bråck för att använda i undervisningssyfte.( De frågade om jag ville ha kvar det själv eftersom det var så "fantastiskt stort", aldrig i livet sa jag)

    Efter 5 veckor började jag arbeta 25% stående hemifrån vid datorn, med förs.kassans och jobbets godkännande. Veckan efter fick jag taxi av förs.kassan till jobbet och jag flyttade över arbetstiden alltmer till jobbet och kunde sedan börja jobba halvtid genom delar hemifrån och resten på jobbet. Så höll jag på tills November ut och i December började jag jobba heltid och började även köra själv. En eloge till Förs.kassan som verkligen var tillmötesgående.

    Tyvärr så är min rygg och jag inte överens. I Nov fick jag gå upp på Citodon i December till Dexofen och nu vill de jag ska äta Oxycontin(som jag blr skitdålig av) men det går inte. Igår fick jag beskedet att om vi inte hittar en bra smärtlindring så är det steloperation som gäller. Detta gör mig skitskraj.

    Förra operationen hade jag inget val, jag låg i fosterställningen och kunde bara ta 2 steg innan jag föll ihop av smärta. Jag räknade till över 60 morfinsprutor i magen under de två veckorna som jag totalt var inlagd(innan och efter op)Inget jag vill göra om precis.

    Enligt min läkare, som är väldigt förtroendeingivande, så är det 2% risk för komplikationer såsom infektion eller nervskador.

    Eftersom mitt bråck var så stort så har jag förmodligen redan en permanent skada på nervtråden på utsidan av vaden för den värken består (uthärdlig smärta men irriterande)Ett nytt MR i Dec-07 visar nämligen att inga nervtrådar ligger i kläm och att inga nya bråck finns. OP i sig var lyckad men disken är tömd. Därför gnager nu kotorna mot varandra och måste försöka mejsla ihop sig. Det är det som gör så oerhört ont.

    Jag behöver mao råd och gärna andras erfarenhet av en liknande situation.

    Sjukskriver mig gör jag bara i yttersta nödfall, jag höll på att bli knäpp av att gå hemma när mannen jobbade och barnen var i skolan och man såg all skit samlas och inte kunde göra något åt det. Kan lika gärna ha ont på jobbet som hemma.

    Jag har fortfarande svårt att sitta längre stunder och kan bara sitta på vanliga stolar med kuddförhöjning, soffan har jag inte suttit i sedan Juni. Oerhört frustrerande. Jag kommer därför inte någonstans heller ,bilåkning är ingen njutning. Flyg är bara att glömma.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu ska det startas en utredning via fk angående min rygg..
    Träffade för ca 2 veckor sen en läkare som kollade upp i tidigare papper att jag 2004 haft en kotglidning på 1,5 cm. Han va mycke chockad över att det inte gjorts någon utredning tidigare då 1,5 cm är sista gränsen. I Tisdags va jag på magnetröntgen så jag får väl se vart detta leder... 2004 va jag även med om 2 bilolyckor.
    Äter just nu tradolan mot smärta, men bara varannan vecka.
    Den medicinen (pronaxen) som jag ätit mot ryggvärk tillsammans med alvedon i 5 år har förstört min mage helt och jag har blivit behandlad mot magbesvär oxå. Nu kan jag inte ens ta en alvedon utan att bli dålig. Därför va morfintabletterna enda alternativet *suck* Men får se vart detta slutar. Jag har en ännsla av att dom börjar ta mig på allvar nu..

    Tack ni som skrivit om era operationer!


    I've been through hell, now show me heaven!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej !

    Jag opererade min rygg för 6 år sen och har inte haft problem efter det,min  kota glappade 22 mm, jag blev opererad vid Spine Center i Upplands väsby i stockholm.

Svar på tråden kotglidning i ländryggen