• Catja820

Fler än 240 veckor studiestöd hos CSN?

Hej!

Har ett STORT problem... pluggar till lärare och blir färdig i januari 2009 men har pluggat 2 år innan denna utbildning. Mitt problem är att jag till höstterminen inte kommer att få studiemedel då jag kommer att ha förbrukat mina 240 veckor som man får ta. Undrar dock om det finns någon där "ute" som kan ge mig tips eller svar på hur jag kan göra för att få mer studiestöd... det gäller typ 13 veckor som jag behöver för att ekonomisk ska kunna plugga färdigt och få examen?!!?!?!

Mamma till Engla 3/10-06
  • Svar på tråden Fler än 240 veckor studiestöd hos CSN?
  • Tokaungen

Du kommer med största sannolikhet inte att få några extra pengar från CSN, de är oerhört restriktiva med det så den vägen kan du tyvärr glömma! Det du istället kan göra är att:

1) Läsa dubbelt den kommande terminen. Du kommer säkert att få restuppgifter men de kan du fixa under sommaren eller hösten då du förhoppningsvis skaffat jobb.

2) Läsa normal takt men ta ut färre veckor med studiemedel så att du kan dryga ut pengarna. Första terminen tar du ut studiemedel för 14 veckor och nästa för 13 veckor. Sedan får du jobba extra för att täcka upp resten.

3) Söka stipendier (kanske bäst att kombinera med nr.2)

• Neko

Du kan antingen ta banklån eller så kan du jobba extra på sidan om eller så kanske du har föräldrar/sambo som kan försörja dej under tiden... tror inte du får mer pengar av csn. Tidigare gick det men inte nu längre.

Svar på tråden Fler än 240 veckor studiestöd hos CSN?