• underverket 06

Hur har ni gjort med ledigheten vid Äggplock och insättning?

Hur har ni gjort vid IVF när det gäller ledigheten? Vid Äggplock måste man såklart vara ledig hela dagen men vid insättningen av ägget hur har ni gjort då? Jag tänker sjukskriva mig vid äggplock och sedan va sjukskriven dagen efter och vid insättningen. Mår jag inte bra tänket jag såklart vara sjukskriven alla de 7 dagar man får vara sjuksriven.
    Detta vet mina chefer om.

• Svar på tråden Hur har ni gjort med ledigheten vid Äggplock och insättning?
  • Tjejen 75

Jag har varit ledig när jag har haft äggplockning (har gjort 2 IVF) och jobbat halv dag när det har varit återföring. Det har fungerat bra.Lycka till!

• Jessica1

Jag har också varit från jobbet 1 + 1/2 dag, de har jag skrivit upp som läkarbesök. De sägs inte spela någon roll vad man gör efter återförandet. Men nog har det känts bra att ligga på soffan så att de inte trillar ut (även om jag vet att de inte kan göra det) .

• Sara78

Jag var ledig ÄP-dagen men jobbade dagen efter. Sen var jag ledig ET dagen också. Gick ju mest hemma och var orolig att de skulle ringa på förmiddagen och säga att det inte skulle bli nåt. Vi har ju en bit att åka också så jag tycker det har varit skönt att vara ledig de två dagarna.

• 0657

Jag tog semester hela förra veckan. Det var jätteskönt att kunna ta det lugnt och inte stressa. Sen hade jag rätt ont efter både äggplock och återförandet....har sovit massor, varit helt osocial och tittat på film och bara tagit det lugnt. kan rekommenderas!

• Pulvertwist

Jag har oxå tagit semester...nästan 1 v...rekommenderas absolut...viktigt att lyssna på kroppens signaler. Har oxå en mkt förstående chef så då kanske det blir lättare att kunna vara ledig.( har ju nästan varit extra ledig 3 v detta år...alltså genomgått 3 misslyckade IVF...suck) Lycka till!!!!

Livet går vidare med eller utan barn...
  • underverket 06

Semester i all ära, men jag känner inte att jag vill ta av min semester för att göra IVF. Jag sjukskriver mig på dagen för äggplock och två dagar framåt. Det är ju ändå ett medicinskt ingrepp så jag har inte de minsta samvetskval för att jag sjukskriver mig.

Ingen annan som sjukskriver sig vid äggplock?

• Erkki

Min chef tyckte att jag kunde sjukskriva mig men jag hade en del komp att ta ut för äggplock och sen var jag ändå ledig to-fre då vi lyckades pricka av höstlovsveckan (är lärare) så jag "slapp" detta. Skulle sjukskrivit mig alla tre dagarna om det varit vanlig skolvecka, med chefens godkännande.

Erkki

• nykomlingen2

Jag skulle inte ha dåligt samvete att sjukskriva mig ÄP + 2 dagar, men eftersom jag inte vill att någon ska veta vad vi håller på med tar jag semester istället.

Har i och för sig bara tagit helt ledigt ÄP-dagen.

• Kabbela

Jag har en sån förstående chef att han tycker jag ska vara ledig med betalning.. Nu reglerar jag mina tider själv, men han lägger inte möten eller andra uppgifter på mig när det är dax för ÄP. Tyvärr är IVF inget som man "får" sjukskriva sig för. Fråga mig inte hur dom tänker då, man kan inte ha varit med om ett ÄP... Det är klart att om man kör några IVF försök så blir det en himla massa sjukdagar, och det är inte speciellt bra.

Kör hårt

• majken81

Jag har varit sjukskriven i en vecka kring ÄP och ET. Inga problem hos chefen, som förstår.

Angående att "få vara" sjuk under IVF, så ringde faktiskt min man till försäkringskassan och frågade detta för bara två veckor sedan. Och där sa de att IVF absolut är ett skäl till att vara sjukskriven. Dvs. både kvinnan och mannen.

• Lilja73

Jag valde att sjukskriva mig på ÄP. Vill absolut inte tala om att vi gör IVF, mina chef skulle räkna bort mig som person direkt oavsett om det lyckas eller ej. Trist javisst men hon fungarar så. Jag var tillbaka på jobbet dagen efter men i ett lägre tempo. Då ET var en eftermiddag åkte jag på tjänsteärende till Göteborg, jag var tillbaka som jag brukar när jag har möten ute så ingen tänkte på att jag var borta. Jag har ju reglerat det i flexen senare. Tyvärr misslyckades vårt första försök så det känns skönt att inte alla vet och frågar hur det går. Om man inte mår ok tycker jag att man skall sjukskriva sig några dagar. Hade jag haft ett fysisikt ansträngade jobb hade jag behövt några dagar hemma. Lycka till //Liljan

• SysterYster2

Jag tog semester på äp och et-dagen. Var hemma dagen mellan också då jag hade ganska ont. Tog semester då jag inte ville ha karens. Hade/har en del semester-dagar sparade.

• Majimaj

Jag var sjukskriven på ÄP dagen,hade fruktansvärt ont efter,så jag fortsatte sjukskrivningen veckan ut.Jag har ett fysiskt tungt jobb,så det känndes skönt att ta det lugnt,så man inte riskerade något.Det hjälpte tyvärr inte,då mens kom den 14nov.Ska göra ett andra försök troligen i jan,vet inte hur jag ska göra då.Då blir det med frysta ägg.Någon som gjort IVF med fysta ägg?Hur går det till?

Svar på tråden Hur har ni gjort med ledigheten vid Äggplock och insättning?