• Tannis

Mjökskorv problem!

Hej!
    Jag har en son på tre månader och han har mycket gult skorv på huvudet. Jag har smörjt med både barnolja och med salvan som finns på apoteket mot skorv. Visst lossnar skorvet men det gör även håret och huden är jätte röd det ser hemskt ut, vi tycker synd om honom. Jag har läst några inlägg om skorv, men ingen säger något om att deras barn tappar håret.
    Har era barn tappat håret när ni försöker ta bort skorvet?
    Hälsningar Sandra

• Svar på tråden Mjökskorv problem!
  • Xavant

Jepp, det har min unge gjort, men å andra sidan har han skavt bort det mesta bara lite i nacken och mitt upp på huvudet kvar... Snyggaste frillan! Det växer väl förhoppningsvis ut igen. Röd har han däremot inte blivit. Hoppas din kille blir bättre!

• Jeanette1986

Måste man ta bort skorvet? min son har oxå skorv men jag trodde att man bara kunde låta det vara och att det gick bort av sig själv...
    vad är det för medel man ska använda?

• EJN

Varför måste du tvunget ha bort skorven?

• gunilla m

när jag läste på förpackningen på Boragosalvan stod det att det ofta följer med hår när skrovet lossnar men att det inte beror på salvan utan på att det redan lossnat men suttit kvar i skorvet. Att de är röda under skorvet är oxå naturligt.
    Sonen hade rejäl skorv vid två månaders ålder. Smörjde intensivt med boragosalvan i en veckas tid. Sedan smörjde jag först in huvudet rejält med olja så att det löstes upp och sedan tvättade jag med en badprodukt från barnängen och då försvann allt skorv men hår lossnade med skorven och han var lite röd under skroven som lossnat ett tag...

jag ville ta bort det för att jag upplevde att han hade ont av det, händerna åkte ofta upp på huvudet som om han ville klia sig, detta har inte hänt efter att han blev av med skorven.

• Busbellan

Japp, här lossnar också håret. Men jag tycker det verkar som det är de där tunna bebisfjunen som följer med, de som ändå skulle lossna nån gång.
    Det håret som är lite längre och tjockare, det stannar kvar.

• stayinshape

Hej allihop!

Dottern har också mjölkskorv och här följer den information som jag samlat på mig från många oberoende källor:

Skorven kommer på grund av amning och försvinner automatiskt när man slutar amma.

Skorven är helt ofarlig för barnet som inte påverkas överhuvudtaget, det gör däremot oftast föräldrarna...

Även om du smörjer in barnet med olja eller kräm så är det stor chans att det kommer tillbaka så länge du ammar.

Hår följer vanligtvis med när skorven tas bort/trillar bort, men detta berör inte hårsäckarna, utan bara hårstråt, det påverkar alltså inte framtida hårmängd : )

Mitt tips är att låta det vara helt, då påverkas din son minst.

Mvh En Nyfiken Pappa

• BLOMMA1977

hejsan!
    båda mina barn har haft mycket skorv. jag har inte ammat, men dom har fått det ändå.
    jag har turen att bo nära danmark, där finns ett shampo som funkar JÄTTABRA! inget kladd, och det går snabt!
    jag vet inte om det går att beställa över nätet!
    det heter iallafall SASHA, kommer inte ihåg hur mycket det kostar. vad är pengar när det kliar i våra barns huvud!
    kram

• Busbellan
    stayinshape skrev 2007-11-27 08:02:03 följande:
    Hej allihop!Dottern har också mjölkskorv och här följer den information som jag samlat på mig från många oberoende källor:Skorven kommer på grund av amning och försvinner automatiskt när man slutar amma.Skorven är helt ofarlig för barnet som inte påverkas överhuvudtaget, det gör däremot oftast föräldrarna...Även om du smörjer in barnet med olja eller kräm så är det stor chans att det kommer tillbaka så länge du ammar.Hår följer vanligtvis med när skorven tas bort/trillar bort, men detta berör inte hårsäckarna, utan bara hårstråt, det påverkar alltså inte framtida hårmängd : )Mitt tips är att låta det vara helt, då påverkas din son minst.Mvh En Nyfiken Pappa
    Detta stämmer nog inte riktigt. Jag ammade bara dottern några veckor fast ändå fick hon skorv. Även om det första gången kom pga amningen så har det faktiskt kommit tillbaka gång på gång fast hon bara får ersättning.
  • asilasil

sonen hade också skrov, provade skorvalvor och barnolja, men det hjälpte inte...
    senare blev han väldigt torr på kroppen, så jag fick tips om en salva av min bvc-tant...
    så jag smorde honom med den o gjorde på huvudet också...o vipps försvann skorven...
    den salvan hette miniderm o finns på apoteket.

/lisa
    asilasil.blogg.se

• Mizzz

Tips: Jag tog på lite barnolja och sen kamma jag försiktigt med en luskam och allt försvann på en gång. Inget rött och inte en massa klet i flera dagar

Linus är numera mobil
  • kodoktorn

Min frisör sa att det är viktigt att få bort skorven för framtida hårväxt, vet inte om det stämmer eller ej. Och ja min dotter blev också röd i hårbotten när jag gnuggade bort den uppoljade skorven.

• Kajak

asilasil

Miniderm på skrov???

Då måste jkag testa det för vi har miniderm härhemma..

• tusse74

jag fick tipset att när barnet har badat så tar man en babyborste mjuk och kammar med den, så lossnar skorvet. Sen är det bara att skölja borsten under vatten. Jag har inte hunnit testa ännu, så jag vet inte om det funkar.

• matteg

Weleda säger: Hos en del spädbarn ser man ett vitaktigt skikt dyka upp på huvudet efter några veckor. Det kan jämföras med en förhårdnad, en valk. Skorv kallas det för. Uppstår det här extralagret för att skydda den lilla ömtåliga kroppen från för mycket intryck utifrån? I så fall skulle du kunna ta det som en signal och t ex sätta på barnet en liten mössa. Hur det än är så skorv inte något farligt. Med tiden försvinner det av sig själv. Om du inte vill ha på någon mössa men tycker att det ser tråkigt ut med skorv så skulle du kunna smörja in huvudet med Calendula Barnolja varje dag. Huden på huvudet blir mjukare och skorven lossnar snabbare.

Så kan man oxå tänka..;)

• Pess

Tog upp detta med BVC igår. Enl. henne är det inte alldeles säkert att det försvinner av sig själv med tiden. När barnet får mer hår kan det börja klia och det större barnet kan då riva sig. Hon hade även haft ett fall där en ettåring lekt i sandlådan och fått sand i hårbotten. Skorv hade sedan lagt sig över sanden och det blev infektion. När de sedan skrapade bort skorven fanns det en hel del sand under

Hur som helst så rekommenderades jag att ta bort skroven successivt. Räcker med att försiktigt krafsa med rena naglar i vårt fall eftersom den inte sitter hårt och lossnar lätt på dottern.

Svar på tråden Mjökskorv problem!