• Pysselgalningen

Någon med allergier som tatuerat sig?

Jag har nickelallergi och atopiska eksem och har därför aldrig ens funderat på att tatuera mig då risken att det går snett är stort.

Men nu har jag hört att dom ska ha ändrat färgerna så att allergiker ska kunna tatuera sig med. Vill ju gärna tatuera in min dotters namn...

Finns det nån därute som tatuerat sig TROTS nickelallergi och/eller atopiska eksem utan att få några besvär`?

• Svar på tråden Någon med allergier som tatuerat sig?
  • blonde redhead

Min sambo är allergisk just för nickelallergi och har atopiskt eksem. Han är väldigt tatuerad och det har aldrig varit några problem.

Gå till en bra tatuerare och prata med dom, det ska inte vara några problem nu förtiden att tatuera sig ändå.

• Lina å Tilda

Jag har nickelallergi (men några atopiska eksem känner jag inte till att jag har).
    jag gjorde en tatuering i somras å har inte haft nå problem.

Vadå, asså skulle nålen framkalla nickelallergi? Är inte den av kirurgiskt stål lr liknande? Hade jag aldrig tänkt på, har aldrig hört talas om .

• tinis77

Jag har nickelallergi och är tatuerad, har inte haft några problem.

• Valkyriah

Jag har nickelallergi och har 6 st och har inga planer på att sluta,har inte haft några problem alls.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • annelotion

Jag har nickelallergi och kobolt allergi....Kobolt finns i tatueringsfärg,och även där nickel finns.....
    Har ingen tatuering,men vill såååå gärna ha.Men vågar inte.Kliar jäklar i över hela kroppen som jag har det nu(har även andra allergier)....vill ju inte att det ska böi värre.

• ming

Men har man atopiska eksem så får man väl inte besvär av en tatuering?

• Lilja84

Jag får lätt eksem och har lätt nickerallergi (dvs jag tål nickelörhängen och halsband men kan inte använda armbandsklockor med nickel i ) .
    Jag har tatuerat mig utan problem det har inte blivit varken sämre eller  bättre.

Livet går vidare vare sig du vill eller ej.
  • Eleonora73

Spår av både nickel och kobolt fanns väl i de "gamla" färgerna? Har också hört att nyare färger funkar bra på dom flesta. Jag har 2 tatueringar (axel & skulderblad), fick efter några år stora problem med atopiskt eksem på händerna. Gjorde pricktest, och där visade det på känslighet mot både nickel & kobolt. Dom sa att det inte är säkert att det har nåt samband alls, men att jag ska fundera både en och två ggr över om jag vill tatuera mig mer. Så jag är lite kluven, vill gärna oxå tatuera in barnens namn...

• ming
    ming skrev 2007-11-28 21:12:28 följande:
    Men har man atopiska eksem så får man väl inte besvär av en tatuering?
    Hmmm, funderade på när jag var hos hudläkaren och hon förklarade atopiska eksem för mig (som också har det), och då sa hon att man har en viss tendens mot diffusa allergier och så, så jag ändrar mig, kanske kan det påverka.
  • Pysselgalningen

ming: atopiska eskem gör att msn ofta gar en eller flera "syskonsjukdomar". jag fick astma på köpet o nickelallergi går i släkten.

jag reagerade så starkt på pricktestet att det hade blivit ett stort köttsår och "koppen" hade grävts in i huden. Reagerade även starkt på krom & kobolt.

Men det påstås att de nya tatueringsfärgerna ska vara skonsammare mot allergiker då dom innehåller mindre av de retande ämnena.

• speciers

Är både nickelallergiker och har atopiskt eksem, men har inte märkt att det blivit sämre sen jag tatuerade mig.

Tvärtom - eksemen blev bättre under och efter graviditeten, har inte haft nåt besvär alls sen dess. Sååå skönt!

• Pysselgalningen

Jag kan tyvärr inte säga att mina eksem vart bättre efter graviditeten, har just nu ett sår/eksem som sträcker sig längs hela underarmen

• meic

Hej!
    Jag är både tatuerare och allergisk, har aldrig haft några problem... "peppar peppar"...

du kan få veta precis vad färgerna innehåller och be att få göra ett test hos din tatuerare. (Sätta lite färg i armvecket ungefär som man gör med hårfärg.)

• Tinagumman

Jag är allergisk mot nickel, kobolt, magnesium, p-fenyldiaterminmörkt färgämne(finns i endel svarta byxor) och en uppsjö andra "konstiga" grejer, plus att jag har atopiskt eksem. Jag har en liten tatuering på fotleden och det gick bra. Det du kan göra är att gå till en tatuerare och fråga om du kan få ett litet prov på huden, att du får ditmålat en liten prick så du ser om du reagerar på färgen, alternativet är att göra en vit tatuering, att de ine använder nån färg utan ärret som blir är själva tatueringen.. lite risigt när man bor här uppe kanske, men det och ett klippkort på närmsta solarie kanske skulle vara nåt..

• Pysselgalningen

Tinagumman: haha solar gör jag inte då jag får värre utslag då. Jag reagerar mot värmen som blir.

Men jag får väl testa och se om Paul I hsand kan testa på mig.

• Maddiss

Fråga en hudläkare, men det är nog rätt säkert att den kommer att avråda dig. Tatueraren själv är ju rätt partisk i ämnet och har inte rätt utbildning för den problematiken.

Svar på tråden Någon med allergier som tatuerat sig?