Vitaminer & mineraler när man är gravid??
Jag blir inte klok om man ska ta vitaminer under tiden man är gravid eller inte!! Visa säger att man ska och visa att man inte behöver, vilket stämmer och hur gör ni som är gravida eller varit gravida??
Jag blir inte klok om man ska ta vitaminer under tiden man är gravid eller inte!! Visa säger att man ska och visa att man inte behöver, vilket stämmer och hur gör ni som är gravida eller varit gravida??
MItt val kvinna bör man äta 1-2 om dagen under hela gravidteten.. Det är folsyran som är viktigast att få i sig..
Om man äter bra och näringsrik mat så ska det inte behövar, det är det bästa.
ok! Har en kompis som väntar sitt fjärde barn och är sjuksköterska och hon säger att man får i sig allt genom maten, hon har aldrig tagit nåt extra.
Vet inte vad som stämmer, men jag äter vitaminer i alla fall. Har valt Multivitamin för gravida och ammande kvinnor som jag köpt på hälsokosten. Tar även munomega, även den är för gravida o ammande kvinnor.
Så brukar jag smörja in magen med Weledas havandeskapsolja, för att undvika bristningar.
Under de tre första månaderna (och dessutom tre månader innan man blir gravid) är det lämpligt med folsyratillskott, om man inte är helt säker på att man får i sig tillräckligt. Folsyratillskott kan antingen tas som tabletter med bara folsyra eller i form av multivitaminpreparat anpassade för gravida.
Järntillskott bör man ta om BM konstaterat att man har lågt Hb, inte annars.
I övrigt så kan man mycket väl äta vitamin&mineraltillskott under graviditet, om man anser att ens kost är bristfällig. Det är dock viktigt att äta preparat som är anpassade för gravida. För mycket A-vitamin är skadligt för fostret, och en del vanliga preparat har för höga halter av detta vitamin.
Kan nåt blir fel om man tar nån extra vitamin, men ändå får i sig allt via maten??
Det är ju bara du som vet vad du äter och därför kan veta om du behöver extra tillskott.
Jag tar inga vitamintillskott då jag är petnoga med att få i mig all slags mat och glatt äter mina 5 portioner grönskaer/frukt/rotsaker om dagen samt bönor/ärter/linser och fisk två dagar i veckan minst, samt mjölk och ost etc.
Nä, man kan inte överdosera vitaminer, de är vattenlösliga de fletsa och man kissar ut överskottet. var uppmärksam på att det inte blir mer än dygnsdos A-vitamin dock.
Shit va jag är dålig på sånt här!! Kan man få för mycket C-vitamin?? Har blivit ordinerad det för min värk nu när jag inte kan äta mina smärtstillande längre.
Här kan du läsa: http://www.apoteket.se/rd/d/5361
Min bm sa att jag inte behövde äta nåt extra. Äter bara niferex mot järnvärdet o eftersom det är järn i mitt val kvinna o de där så ska man inte äta dem om man redan äter niferex, blir för mycket då.
Får man i sig för mycket folsyra så kissar man bara ut det.. Ingen fara..
leos mamma 05, kan man inte ta mittval kvinna och niferex tillsammans?
Min bm sa att ingen svensk kvinna behöver ta vitamintillskott, för vi har så bra mat och äter i regel tillräckligt okej. Hon påstod att vi är påverkade av all reklam att vi behöver vitaminerna.
Trots detta äter jag själv 2 st Mitt Val Kvinna varje dag. Jag är i v 9 och mår jätteilla. Det gör att jag inte kan äta så mkt, och det känns inte som att jag får i mig alla vitaminer och mineraler. Kanske får jag det ändå, men tar gärna dessa piller.
Alla de vattenlösliga vitaminerna kissar man väl ut överskottet av, men inte de fettlösliga? Har jag rätt? Tror att A-vitamin är en sån, och därför ska man inte ta för mkt av den.
Men kontakta din bm om du är osäker. Nu går jag ju själv visserligen emot min egen bm's råd, men ändå!
Jag äter både en multivitamin och Niferex. Helt OK enligt min BM.