• LillaMalin

Koppla in tvättmaskin?

Igår köpte vi en ny tvättmaskin då våran gamla pajja för ett tag sedan.
    Problemet är ju att den nya har vanlig stickproppskontakt eller vad det heter.
    Uttaget i badrummet är ju för en skalad sladd, svårt att förklara ni kanske vet vad jag menar.

Måste vi ta hit en elektriker nu? Eller vad gör man?
    Jag vill ju tvätta NU

• Svar på tråden Koppla in tvättmaskin?
  • bubblan1982

Ja de måste ni tyärr...Dom kopplar ju in på den nya kontakten..Men har ni inte någon händig pappa eller så=)

Man ska ju inte mixa själv..Om de blir kortslutning och denna maskin går paj me

LillaMalin skrev 2007-11-27 12:17:49 följande:
    Igår köpte vi en ny tvättmaskin då våran gamla pajja för ett tag sedan.Problemet är ju att den nya har vanlig stickproppskontakt eller vad det heter.Uttaget i badrummet är ju för en skalad sladd, svårt att förklara ni kanske vet vad jag menar.Måste vi ta hit en elektriker nu? Eller vad gör man?Jag vill ju tvätta NU
  • bubblan1982

Nä men dom kapar väl den som är på tvättmaskin tar bort dosan på vägen och kopplar där igenom...Inget man gör själv=)

LillaMalin skrev 2007-11-27 12:24:05 följande:
    Men sätter dom dit en vanlig kontakt då alltså?
  • Tate

FAst då är det kanske bättre att be elektrikern sätta in en vanlig kontakt så att det blir enklare i framtiden.

• bubblan1982

Man får ju inte ens ha en vanlig kontakt...då kan du få böter om du bor i hyres/bostadsrätt

Tate skrev 2007-11-27 12:29:17 följande:
    FAst då är det kanske bättre att be elektrikern sätta in en vanlig kontakt så att det blir enklare i framtiden.
  • Annamaja

ja det är bara att ringa en elektriker eller någon från den affären ni köpte den ifrån och få installations hjälp. Dom byter då ut sladen på tvättmaskinen.

• Nicke

Inte om den är jordad och om det finns jordfelsbrytare i centralen.

bubblan1982 skrev 2007-11-27 12:40:45 följande:
    Man får ju inte ens ha en vanlig kontakt...då kan du få böter om du bor i hyres/bostadsrätt
  • bubblan1982

Okey..

Niklas skrev 2007-11-27 12:42:32 följande:
    Inte om den är jordad och om det finns jordfelsbrytare i centralen.
  • Nicke

Elektrikern klipper av stickkontakten och sätter den i väggen precis som den gamla maskinen satt..

• LillaMalin
    Niklas skrev 2007-11-27 15:15:37 följande:
    Elektrikern klipper av stickkontakten och sätter den i väggen precis som den gamla maskinen satt..
    Jo jag förstod nästan det...
Svar på tråden Koppla in tvättmaskin?