• sessi76

hjälp grind till öppen spis!

ja vi har en öppen spis och en ettåring som är jätteintresserad
    tips!vet att det ska finnas nån dyr variant på babyland...nån kanske har en till salu >:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-27 13:04:22:
    OJ!!VArt många inlägg sorry!

• Svar på tråden hjälp grind till öppen spis!
  • Albins mamma Therese

babyproffsen har en för ca 1000 kr....det kanske är samma som den du tittat på....

• sessi76

ok tack ska kolla upp det!

• Yenlinn

Hm.. ett tips annars (som låter grymt och tack och lov har vi inte behövt prova) är att låta barnet komma hyfsat när just när man satt in mycket, sedan öppna luckan när det "flammar upp" så att man känner hur vanvettigt varmt det tvärt blir... lägger man till AJ, AJ till det brukar meddelandet gå fram.
    Vår kille gick fram och la händerna på glaset en kort, kort stund (det blev inga märken) odch vi SKREK verkligen AJ och NEJ.. och sedan dess är han intresserad av att hjälpa till och stoppa in och titta på när vi börjar elda, men han går inte nära det väl brinner (han säger AJ, AJ jättehögt istället)

• sessi76

ok!
    problemet är bara att vi inte har ett glas!Det är en öppen spis med "spjäll" ahh h va heter det nu då ja ett "järn"grej framför elden...

• sessi76

ok!
    problemet är bara att vi inte har ett glas!Det är en öppen spis med "spjäll" ahh h va heter det nu då ja ett "järn"grej framför elden...

• Pokoyo

Har öppen eld och först och främst är det ju viktigast att man alltid är med och har koll.

Men vi har inget skydd och ska inte skaffa heller. 11-månadersbebisen får vara med och tända. När han vill lägga leksaker i härden t ex (när det inte är tänt) ignorerar vi i största möjliga mån. På sin höjd vänder vi honom åt annat håll och avleder. Inga NEJ etc med andra ord. Det kan säkert funka att typ skrika till så, men för vår del hade det gjort det myckte mer intressant.

Denna icke-reaktion och icke-hindrande har funkat väldigt bra. Även på liknande saker i hemmet.

• trötter22

jag hade tänkt starta en tråd om just sånt galler. min undran var om staketet inte blir hett?

• bambigirl

Vi köpte ett komposgaller och satte runt vår kamin då vi tyckte att skydden man kan köpa var för dyrt. KOmpostgaller finns på tex jula för 80 spänn.

• Lantisen

säger som bambigirl...kompostgaller är kanon. vi har satt ihop tre sidor med buntband och så är det bara att ställa upp det som skydd runt elden. billigt och bra. Tycker man inte om färgen kan man ju spray måla det i annan färg.
    Funkar jätte bra.

mamma till Victor (050411) och Wilmer ( 070930)
  • Bettyblomma

Vi köpte ett på en affär som säljer kaminer här i stan, kostade 1300kr. Vår son vet att det är ajaj men vi är mest rädda för att han ska ramla in i den vid lek.

• Yenlinn
    Pokoyo skrev 2007-11-27 14:50:32 följande:
    [citat/]Inga NEJ etc med andra ord. Det kan säkert funka att typ skrika till så, men för vår del hade det gjort det myckte mer intressant. Denna icke-reaktion och icke-hindrande har funkat väldigt bra. Även på liknande saker i hemmet.
    [/citat]

Ja, det finns olika barn och olika sätt med andra ord. =)

Du får nog pröva dig fram och du känner ju DITT barn, så ta till dig av det du tycker verkar bra. (Jag kan tillägga att vi vanligtvis aldrig skriker åt vår son, så han märkte nog därför att det VERKLIGEN var något otäckt)
  • Yenlinn
    Bettyblomma skrev 2007-11-28 11:35:00 följande:
    Vår son vet att det är ajaj men vi är mest rädda för att han ska ramla in i den vid lek.

Jo, den faran finns ju alltid! Med allt, känns det som. Herregud - ska våra barn verkligen klara sig tillvuxen ålder? Ibland undrar man ju!
  • kattfoten

Vi tyckte att kompostgallret var lite för fult... köpte en gammal spjälsäng på loppis och satte ihop långsidorna som grind för kaminen - det blev riktigt snyggt.

• Bettyblomma

Kanske är lite överbeskyddande men har en bekant vars son ramlade in i kaminen och blev ärrad för livet i ansiktet. Det tycker jag är mitt ansvar som förälder att förhindra. Självklart kan man inte skydda från allt och självklart ska man lära barn ajaj, men jag skulle vara livrädd varjegång min son busar/springer, kaminen har en så central plats i vårat hem och används dagligen!

• bambigirl

Bettyblomma: Jag håller med dig helt! Min son har lärt sig gå i trappan (ja, eller krypa) men grinden är kvar, för även om han vet hur man gör så är det så lätt att snubbla till när han springer förbi.

Svar på tråden hjälp grind till öppen spis!