• vonkis

priser på utbyggnad /kvm??

Vi är i husbyggar tagen och ska bölrja skissa på utbyggnad på vårt hus. Det vi behöver är två enkla sovrum till och därför inga krångligheter. Ävenm om man aldrig kan förutspå vad grunden kostar då vi ännu inte vet exakt vad som fins under. Mne vi tor det är berggrund. Vi har ett vanligt trähus med tegeltak.

Någon som har erfarenhet av denna sorts utbyggnad, och vad hade ni för pris per kvm??

Kul å se vad priserna ligger på

• Svar på tråden priser på utbyggnad /kvm??
  • twinmamma

Min far är snickare sen många år tillbaka och vi är samma tankar om utbyggnad.
    I alla fall så sa min far att man får räkna med ca 24000kr/kvm..
    En annan som byggde ut 56kvm fick betala 400000kr vitt då
    Allt beror också på om man bor i landsbyggd eller storstan då priser skiljer sig ganska mycket..

• vonkis

Oj, jag såg nu på nätet Byggtill.se, där var det ca 12000/kvm för vanliga rum. Är de helt ute och cyklar kanske. Ska höra med dem va de säger. Tack för svaren!!

• xandra76

Vi håller på att planera en utbyggnad nu. Och är i startgroparna.
    Men jag har läst mig till att det brukar ligga mellan 10-25 000:- per kvm.
    Vi har planer att bygga ut ca 50-60 kvm. 2 st sovrum, 1 dressingroom och en toalett med dusch.
    Hittils är detta summor vi kommit upp i.

Ritningar från kommunen 280:-
    Bygglov 7000:-
    Karta på lantmäteriet (måste man ha) ca 2500:-
    Arkitekt ca 20 000:-
    Konstruktionsritningar ca 75 000:-

Och då har vi inte börjat bygga än.... = )

Men intressant att höra om fler har byggt ut här och vad de har betalt för det!!

• vonkis

Xandra76, Oj jisses vad det drar iväg!! Man får väll tänka påa t det bir väldigt fint i slutändan
    Kolla på denna sida byggatill.se, vad tror du om det?

• xandra76

Ja den sidan verkar ju jättebra. Synd att de inte finns i närheten utav Skåne....
    Perfekt att smälla upp det på 1 dag!!

Har dom inga systerbolag i Skåneland?
    Eller nån annan som känner till nån som jobbar liknande här nere?

Men 6000-12 000:- per kvm låter ju super. Då ligger vi på rätt sida i budgeten.
    Undra om det är inklusive alla dessa andra trista avgifter för bygglov, ritningar mm. Men det är formodligen för bara deras jobb, och sen får man räkna med de andra avgifterna också, som landar på kanske 130 000:-
    Så på 60 kvm blir det ca 2500:- till per kvm. Utöver själva byggkostnaden.

• vonkis

Ja det står lite om just det administrativa, så man borde ringa dem.
    Om jag var du skulle jag höra med dem om de har företag nere i skåne som gör samma sak
    Men så farligt blir inte priset ändå, fast pengar blir det ju i slutändan. Vi får nog ta och värder om huset och se vd vi kangöra.

• coffie78

Det där låter riktigt dyrt. Vi har ganska nyligen avslutat vårt utbygge och har betalat ett kvmpris på ca 5500:-

Inkluderat platta på mark med golvvärme, stomme av trä, 3-glasfönster, luft-vattenvärmepump, nutt Ikea-kök med vitvaror, ventilation i hela huset.

2 sovrum, allrum och matplats, förråd och pannrum.

Har gjort allt själva förutom el och vatten.

Allt som allt ca 400.000:-

• xandra76

Fast vi ska inte göra nånting själva. Sambon hatar hantverksarbete...
    Men vi ska denna och nästa veckan träffa 7 st olika byggare för att få offert på det. Så det ska bli intressant att få jämföra vad det slutar på.

• AnnaGBG

Vi har fått ett pris på 12 000 kr/kvm på själva bygget. Då tillkommer grävandet, arkitekt, bygglov osv.

Däremot kan vi från dessa 12 000 räkna av kostnader för el och rörmokeri, då vi har vänner som gör detta för oss.

Arkitekten som ritade åt oss uppskattade priset till 250 000 för en utbyggnad på 51 kvm men då räknade han på ett polskt företag skulle göra det ( vitt, förvisso ) och det var ju en trevlig kalkyl

• Spip

Vi har också gått i utbyggnadstankar men blev avskräckta när vi uppgiften på 10000kr/kvm. Vi hade tänkt bygga till 80kvm men har nu bestämt oss för att köpa ett nytt hus istället.

• Lillan 07

Hur stort är ert utbygge?

coffie78 skrev 2008-01-16 14:52:54 följande:
    Det där låter riktigt dyrt. Vi har ganska nyligen avslutat vårt utbygge och har betalat ett kvmpris på ca 5500:-Inkluderat platta på mark med golvvärme, stomme av trä, 3-glasfönster, luft-vattenvärmepump, nutt Ikea-kök med vitvaror, ventilation i hela huset. 2 sovrum, allrum och matplats, förråd och pannrum. Har gjort allt själva förutom el och vatten. Allt som allt ca 400.000:-
  • Rosesarered

xandra76 skrev 2007-11-28 09:05:49 följande:

Vi håller på att planera en utbyggnad nu. Och är i startgroparna.Men jag har läst mig till att det brukar ligga mellan 10-25 000:- per kvm.Vi har planer att bygga ut ca 50-60 kvm. 2 st sovrum, 1 dressingroom och en toalett med dusch.Hittils är detta summor vi kommit upp i.Ritningar från kommunen 280:-Bygglov 7000:-Karta på lantmäteriet (måste man ha) ca 2500:-Arkitekt ca 20 000:-Konstruktionsritningar ca 75 000:-Och då har vi inte börjat bygga än.... = )Men intressant att höra om fler har byggt ut här och vad de har betalt för det!!
    Konstruktionsritningar ca 75 000:- ? Vad är det för ritningar?
  • Melumm

Vi har oxå pratat om att bygga ut vårt hus när vi ändå måste klä om det. Men hua vad dyrt det är (efter vad jag läst här) jag hade räknat med 150-200 000. Vi kanske inte ska ändå?

Men jag kan inget om sånt här, nån som kan tala om hur man ska gå till väga? Var eller vad börjar man med?? Arkitekt, ritningar bygglov, eller vad? Måste man ha arktiekt som ritar eller kan snickare göra det? vi vill bara bygga ut ett stort rum på första våning. Inga krusiduller eller konstigheter...

• Annse71

ojoj vilka skillnader det är. Vi bor i V-götland i en stad på 30.000 invånare. Vi planerar att bygga ihop hus med garage. Priserna varierar från 9000:- /m² om man gör det mesta själv till kanske 15000 om man anlitar någon av de stora firmorna. Hoppas kunna stanna vid ca 12000:-
    Vår arkitekt tog 7000:- + moms för 3 idéskisser, en omritning av den anammade idén + byggnadslovsritningar.
    Byggnadslovet kostade 3500:-. Konstruktionsritningar behövdes inte om vi använde en av firmorna vi tog in priser ifrån, för de skulle kolla på de takstolar som finns och dimensionera upp efter det. De kändes jätteseriösa och har goda rekommendationer.
    Det är en medelålders man med endast en anställd som varit snickare i hela sitt liv...

Vad gäller om man måste ha arkitekt så kan jag bara säga, att det har verkligen varit ett lyckokast i vårt fall. Vi ritade och ritade och ritade först själva men fick liksom ingen snits på det. Sen kom vår arkitekt in i bilden och han öppnade verkligen bilden för oss och så kom man på att jaha...såååå kan man ju göra. Sån himla skillnad. Om nu vårt bygge går på 500' i slutändan så är det ändå en spottstyver med hans 7000:- + moms. Det var verkligen så jättemycket bättre! Han gjorde inte bara utbyggnaden utan ritade in ett uterum + lite flytt av väggar i bef hus för att vi skulle veta åt vilket håll vi ville komma till slut. Även om det blev i etapper...Äntligen ett helhetstänk!!!

• zaaga

Låter rimligt, alla siffror. Även om dom skiljer!

Jag har alltid fått sagt till mig att man ska (om det bara är vanliga rum) budgetera för 15 000 per kvm. Hellre räkna i överkant än underkant.
    Ska man däremot göra badrum eller uterum så kan man räkna med högre summa. Kostar ju en hel del mer.

• xandra76

Ja nu har vi kommit en bit längre i våran byggprocess.
    75 000:- för konstruktionsritningar slapp vi tack och lov. Det var en siffra vi fick utav min svärfar som en ingenjör han kände tog.
    En konstruktionsritning är de ingående ritningarna på hur bygget skall gå till, vilka takstolar, vilka väggar, vilken skruv och plåtar mm. Och det blir detaljistiska ritningar på varje del utav bygget. Men den arkitekten vi anlitade gjorde det, han tog 4000:- plus momsför arkitektbiten. Och 5000:- plus moms för konstruktionsritningarna. En äldre man som ritat i hela sitt liv, så de var riktigt fina, handritade..= )

• Melumm

Skönt att det inte blev så dyrt som 75000 för de där ritningarna. Vi kommer ingen vart längre än att diskutera om vi ska eller inte ska och hur mycket pengar vi är villiga att lägga på det...

Suck...

Svar på tråden priser på utbyggnad /kvm??